LittleBigPlanet

Nu ook op de PSP.

Geteste versie PSP

Media Molecule zette de platformwereld op zijn kop met het veel te schattige LittleBigPlanet. De Sackboys en Sackgirls zijn de nieuwe mascottes voor Sony, en laten je kennis maken met een wereld vol fantasie. Een wereld waarin je niet alleen naar hartelust kunt spelen, maar ook zelf je eigen levels kunt maken en die met iedereen kunt delen.

Recentelijk heeft Media Molecule laten weten voorlopig geen vervolg op het spel te maken, omdat dat af zou doen aan het concept dat de community de levensduur van het spel verlengt. Maar dit neemt niet weg dat er een PSP-versie van de game kan komen. Deze is er nu, niet van Media Molecule maar van SCEE Cambridge.

LittleBigPlanet voor de PS3 is zo’n mooi product geworden omdat je ziet dat de ontwikkelaar er veel tijd en liefde ingestoken heeft. Het is een game waar de makers volledig achterstaan, en we kunnen ons al voorstellen dat ze in hun vrije tijd zelfs nog dingetjes voor het spel maakten. Dat een andere ontwikkelaar dan met de PSP-versie aan de slag gaat is even slikken, maar we kunnen je geruststellen dat die liefde er bij Sony Cambridge ook in zit, en ze een geweldig product neergezet hebben.

1

Vanaf het moment dat je de stem van Stephen Fry tijdens de introductie hoort, voelt het spel direct vertrouwd en echt als LittleBigPlanet. Het spel heeft bijna alles van het origineel, met een hele stapel aan levels van de makers zelf, uitgebreide mogelijkheden om je eigen levels te maken en een community waar je ontzettend veel nieuwe content kunt downloaden.

Natuurlijk zijn er enkele concessies die er gedaan moesten worden om de LittleBigPlanet-wereld op de PSP te kunnen duwen. Een van de meest opvallende dingen dat is verdwenen, is de multiplayer. Wij waren bang dat het spel hiermee de ziel van het origineel zou missen, want de meeste pret die wij met de PS3-game hebben gehad was in lokale multiplayer.

2

Maar hoewel het heel jammer is dat dit er niet in zit, hebben wij het niet gemist omdat het spel een overcompleet pakket is, zeker voor een systeem als de PSP. En alles bij elkaar genomen is het zelfs een van de beste titels die het systeem ooit heeft mogen verwelkomen.

Het origineel had nog wel de nodige kritiek te verduren over de besturing. Sowieso dat het springen niet zo scherp was als het had moeten zijn, maar ook omdat de sackboy in drie niveaus in de diepte kon bewegen, en dat werkt vaak goed maar niet altijd even soepel. Voor de PSP is dit teruggebracht naar twee niveaus, wat een stuk lekkerder speelt, maar waar toch ook nog genoeg creatieve dingen mee mogelijk zijn. Ook het springen zelf lijkt net wat scherper te zijn, waardoor het spel prettiger speelt.