LEGO Indiana Jones 2: The Adventure Continues

LEGOndarisch?

Kingdom of the Crystal Skull hoort voor mij officieel niet bij het Indiana Jones-canon. De film was een verschrikking voor iedereen die de archeoloog met de hoed en zweep hoog in het vaandel heeft staan. Het feit dat een computergame met LEGO-poppetjes in de hoofdrol meer plezier verzorgen dan de film waar het spel over gaat, zou al genoeg moeten zeggen.

De LEGO-games zijn ondertussen een vertrouwd gezicht in gamesland. Sinds LEGO Star Wars heeft ontwikkelaar Traveller's Tales een keur aan games gebaseerd op bekende franchises uitgebracht. Star Wars, Batman en nu dus alweer het tweede deel van Indiana Jones.

Belangrijkste verhaal dat je zal spelen is dat van Kingdom of the Crystal Skull. Dat betekent dus dat je als – onder andere – Indiana Jones het verhaal mag doorspelen dat zoveel onzin bevat dat je je afvraagt hoe dit ooit serieus geschreven kon worden. Je begint dus met de scene op de legerbasis en zal binnen niet al te lange tijd je toevlucht moeten zoeken in een koelkast zodat je de ontploffing van een atoombom overleeft. Alhoewel de grote lijnen en bekende momenten allemaal hetzelfde zijn, wordt er vaak toch gespeeld met datgene wat er in de films gebeurde. Dat komt het spel, vooral in het geval van Crystal Skull, alleen maar ten goede.

Er is echter wel flink wat veranderd ten opzichte van de vorige games. Waar je toen eigenlijk alles level per level afwerkte, kent elke film nu zijn eigen soort van centrale hub. Van hieruit moet je kleine puzzeltjes oplossen om in de echte levels te komen. Het is een briljant systeem dat schitterend in beeld gebracht is. Door alleen al de hubs te doorlopen maak je het verhaal al mee. Ga je eenmaal echt aan een missie beginnen, dan krijg je alle details en beroemde scenes te zien.

Je zult de levels wel nog in een vaste volgorde moeten spelen, maar doordat je in de hubs vrij kan rondlopen en nog meer zooi kan verzamelen, voelt het spel toch wat levendiger aan.

Sowieso is LEGO Indiana Jones 2 weer een waar feest voor de verzamelfreaks onder ons. Je zult weer een gigantische hoeveelheid items kapot moeten meppen om muntjes te verzamelen. Ook zijn er weer genoeg kleine dingetjes te zoeken die je extra personages en items geven. Het is een concept dat in de eerdere delen uitstekend bleek te werken, en ook nu doet het weer uitermate goed zijn werk.

1

Een echt geslaagde verbetering is het feit dat je niet langer alles dient te kopen in menuutjes. Nieuwe personages kom je tegen in de gamewereld en speel je zo vrij. Vijandelijke personages (die later ook speelbaar zijn) moet je eerst verslaan om ze te kunnen kopen. Hetzelfde geldt voor voertuigen die je op verschillende plaatsen kan vinden.

Echter, er zijn nog wel wat problemen met het hub-systeem. Zo is vaak onduidelijk waar je volgende missie zich precies bevindt en wat je moet doen om aan de eisen te voldoen om te mogen beginnen. Dit kan allemaal nogal frustrerend zijn, vooral wanneer je bijna tien minuten zoekt naar het volgende level.

Ook de voertuigen zijn vaak niet al te best uitgewerkt. Er zijn korte stukjes waarin je dient te racen met de machines, maar vaak sturen de apparaten zo lomp dat het meer geluk dan wijsheid wordt. Enige training helpt wel, maar dit zou eigenlijk niet nodig moeten zijn voor een spel dat toch ook wel gericht is op de jongere generatie.