Left 4 Dead 2

Haal de koekenpan maar tevoorschijn.

Geteste versie PC

Zombies knallen, daar zijn we bij de Eurogamer-redactie nooit vies van. Niet voor niets kreeg het geweldige vierspelerzombieschietspel Left 4 Dead afgelopen jaar dan ook een dikverdiende 9 op het rapport. De combinatie van gezamenlijk zombies afknallen, gemixt met spannende scčnes en kleurrijke personages creërden een spel wat zijn weerga niet kent. En laat daar nou net Left 4 Dead 2 om de hoek kijken, de volgens velen veel te vroeg aangekondigde opvolger die onlangs is verschenen.

Veel is er om te doen geweest: een hoop gamers heeft zelfs gezworen een boycot te organiseren om duidelijk te maken dat ze het niet pikken dat het origineel nu al overbodig is geworden. Om daar alvast op in te haken: ergens hebben ze daar wel gelijk in. Na Left 4 Dead 2 wil je nooit meer terug naar het eerste deel, al zou het wellicht om de omgevingen en de personages nog leuk zijn om het eens opnieuw te spelen.

2

De boycotters mogen niettemin best stoppen met klagen, want Left 4 Dead 2 walst met gemak over zijn voorganger heen. Daar waar het verhaal en de opzet grotendeels gelijk zijn (men neme een Amerikaans gebied vol doldwaze zombies en vier verschillende personages die maar moeten zien te overleven), biedt dit deel namelijk zoveel meer dat je jezelf haast gaat afvragen waarom het er niet eerder in zat. Maar uitmelkerij of niet, er is nu meer een beetje van alles en alles van dat ene beetje is beter dan voorheen.

Zo zijn bijvoorbeeld de omgevingen waarin je jezelf bevindt flink onder handen genomen. Niet langer zit je vast in een gemiddelde Amerikaans buitenstadje, maar biedt het spel een divers aanbod aan scenario’s. Een van de eerste aanpassingen is het feit dat een aantal levels zich nu in het daglicht afspelen. Op het eerste gezicht lijkt het afbreuk op het zombiegevoel, maar dat valt in de praktijk reuze mee. Sterker nog, het geeft het geheel een warmer gevoel mee en dat past precies bij een stad als New Orleans.

Naast de stad kom je ook bijvoorbeeld langs een moerasdorpje, een carnaval en een winkelcentrum. Hier en daar speelt Valve leentjebuur bij diverse films en boeken, maar dat maakt allemaal geen fluit uit als je eenmaal aan het spelen bent. Dat de bepaalde actiemomenten nu ook een stuk origineler zijn (met meer bepaalde taken die je slechts met samenwerking kunt behalen), is een groot pluspunt te noemen.

1

Wat betreft de personages mogen we nu kennis maken met muziekliefhebbers Rochelle en Coach, gokverslaafde en chagrijn Nick en ongetwijfeld ieders favoriet uit dit deel, de monteur Ellis. Met name Ellis weet een flink aantal geweldige one-liners uit zijn mouw te schudden die op de meest toffe momenten langskomen. Fantastisch om te zien. Ook qua zombies zijn er een aantal nieuwe te introduceren engerds aanwezig.

De spitter weet met haar groene spuugsel iedereen haast letterlijk weg te branden, de charger weet als geen ander een overlevende op de grond te smakken en de Jockey is een vervelend schepsel dat je eigenlijk zo snel de baas moet zijn. Daarnaast zijn er bij de ‘normale’ zombies ook nog uniekere zombies te vinden, die vaak ook verschillende voorwerpen laten vallen. Een van die voorwerpen is bijvoorbeeld de stok die bij de politie gebuikt wordt. En laat je nou net nu ook met hak-en-zaag-wapens aan de slag kunt gaan!