King of Fighters XII

Next-gen versie met de nodige gebreken.

SNK liet bij de ontwikkeling van King of Fighters XII weten dat de game meteen op de next-gen consoles zou worden uitgebracht. Reden daarvoor is dat de vorige toestellen de nieuwe graphics niet aan zouden kunnen. Een moedige keuze vermits dit betekende dat SNK alle personages en hun animaties opnieuw frame voor frame zou moeten hertekenen. Dat was de enige manier waarop de game er in full-HD goed uit zou zien. Op deze manier hoopte de uitgever dat het twaalfde deel in de reeks de hele King of Fighters-serie nieuw leven zou inblazen. Niets is echter minder waar.

Daar waar SNK niet aan heeft gesleuteld, het typische vechtsysteem, blijkt het enige solide in deze game. Presentatie, verhaallijn, laadtijden, soundtrack en, jawel, graphics, laten heel wat te wensen over en zijn niet van het niveau dat je van de huidige generatie consoles mag verwachten.

1

Een bende joelende dames met overgewicht op een dorpsplein ergens in Frankrijk. Grandioos!

Bij KoF is het de bedoeling om met een team van 3 vechters de strijd aan te gaan met 3 tegenstanders, al dan niet bestuurd door een echte speler. Je moet het 6 ronden uithouden om met je personages het einde te bereiken. Hoewel je een mooi aantal vechters krijgt voorgeschoteld (22), zijn het er toch heel wat minder dan in de vorige KoF-games. Waarom de bekende Mai Shiranui nergens te bekennen is, blijft een raadsel. De presentatie, mooi afgewerkt in HD, maakt je al warm voor wat er je mogelijkerwijs tijdens de gevechten te wachten staat. Spijtig genoeg krijg je het volgende moment zwaar gepixelde personages op een mooie HD-achtergrond voorgeschoteld en heb je het gevoel in een verkeerde versie van Super Street Fighter II Turbo HD Remix te zitten. De animatie van de vechters is heel geslaagd maar smaakt door de grote pixels heel wat minder. Gelukkig kun je je regelmatig vergapen aan de lachwekkende animaties in de achtergrond.

Het KoF-vechtsysteem werkt gelukkig nog steeds maar door de vele beperkingen errond, valt er weinig plezier aan te beleven. Elk personage heeft zijn lichte en zware slag of trap. Een combinatie van deze vier levert weer extra bewegingen op zoals wegrollen, vastgrijpen of een 'Blow Back'-aanval waarbij je tegenstander even op afstand gezet wordt. Daarnaast heeft elke vechter zijn of haar special- en super-bewegingen. Een vernieuwing is ditmaal het Critical Counter-systeem waarbij je een balkje vult om vervolgens de aanval van je tegenstander om te keren en zelf een combo-aanval uit te voeren. Dit CC-systeem blijkt een mooie aanvulling bij het bestaande vechtsysteem en is relatief snel onder de knie te krijgen.

We kunnen er niet omheen dat SNK bij de ontwikkeling van deze game een aantal basiselementen bewust of onbewust over het hoofd heeft gezien. Deze game speelt volgens het 3-tegen-3 principe maar wanneer één van je personages de geest geeft, wordt het scherm zwart, verschijnt er een lelijk 'loading-blokje' en sta je enkele ogenblikken later weer in je 2D-arena met je volgende vechter. Indertijd had Marvel vs. Capcom op de SEGA Saturn überhaupt geen moeite bij het switchen van personages, toen zelfs tijdens het gevecht. Verder laat deze King of Fighters XII zich van een 'mindere' kant zien door slechts zes stages aan te bieden en te doen alsof er naast arcade mode en multiplayer niets te beleven valt in fight-games...

2

De online mode zou voor de nodige verfrissing moeten zorgen maar hier blijkt - opnieuw - hoe beperkt dit spel is. Je krijgt 1 mogelijke tegenstander voorgeschoteld en moet refreshen om telkens een ander gevecht te kunnen selecteren. Tijdens het vechten zelf ondervind je de nodige lag en is het meestal een kwestie van je personage te laat zien reageren op de input van jouw joypad. Dankzij het sterke vechtsysteem, haal je nog het meeste plezier uit deze game door met een vriend(in) samen op de bank enkele partijtjes te spelen. Sluit even je arcade sticks aan en wie weet wil je er zelfs nog wat langer mee aan de slag.

King of Fighters XII bevat de mechanics van een uitstekende 2D fighter maar slaat de bal op verschillende vlakken helemaal mis. De game lijkt veel te snel afgewerkt en geeft in het algemeen een slordige en beperkte indruk. Alleen als je Street Fighter IV of BlazBlue: Calamity Trigger al hebt liggen en je op zoek bent naar een extra 2D-fight game, is dit iets voor jou.

6 / 10

Ben je op zoek naar een mooie 2D-fighter? Bestel King of Fighters XII in onze webwinkel.

Lees ons scorebeleid King of Fighters XII Steven De Leeuw Next-gen versie met de nodige gebreken. 2009-10-27T11:10:00+01:00 6 10