Killzone 2: Flash & Thunder

Blast from the past.

Geteste versie PlayStation 3

De ontwikkelingen op het gebied van downloadable games, zoals we die al sinds de introductie van een internetverbinding aan de console zien, is op ontelbaar veel manieren positief voor de gamer. Kleinere ontwikkelaars hoeven niet meer door talloze hoepels te springen om hun game aan de man te brengen, games kunnen na hun release uitgebreid worden met extra content en vanwege de relatief korte ontwikkelingstrajecten kan er meer en sneller geďnnoveerd worden, wat zich vervolgens weer door kan vertalen naar de grote triple-A titels. Tuurlijk moet er wel geld voor neergelegd worden, maar dat is logisch. De maker van zo'n game moet tenslotte ook betaald worden. Helaas heeft deze nieuwe ontwikkeling echter ook een schaduwzijde; namelijk de schaamteloze cash-in. Een uitgever brengt een game voor de volle mep uit, en zegt daar dan tegelijkertijd bij dat je om het volledige potentieel uit je game-ervaring te halen nog een DLC pakketje moet kopen voor een paar extra euro's. The Godfather 2 was hier bijvoorbeeld een goed voorbeeld van.

Of de DLC pakketten van Killzone 2 bij de eerste of laatste categorie horen is ons na er enkele uren mee doorgebracht te hebben nog steeds niet helemaal duidelijk. Aan de ene kant zijn de twee multiplayermaps Thunder, die zich in de game vertaalt naar de stormachtige Beachhead map, en Flash, in de game bekend als Southern Hills, zonder meer van topkwaliteit, en is er duidelijk veel werk gestoken in het ontwerp, de sfeer en het finetunen van de architectuur. Dit soort kwaliteit zul je in ieder geval niet uit de community krijgen wanneer je ze een leveleditor geeft, hoe fanatiek ze ook mogen zijn. Maar aan de andere kant zijn het er wel (weer) máár twee, en dat is voor €3 per map gewoon niet echt veel. Zo ver wij na kunnen gaan is dat voor een multiplayermap zo duur als je ze kan krijgen. Andere ‘typische DLC content’, zoals bijvoorbeeld de introductie van andere wapens uit de singleplayer of nieuwe game-modes, ontbreekt jammerlijk. Overigens was dit in mijn review van het vorige DLC pakket, Steel & Titanium, ook al het geval, al moet ik wel zeggen dat Beachhead en Southern Hills leukere maps zijn dan Wasteland Bullet en Vekta Cruiser. Vooral omdat laatsgenoemden nogal dicht op elkaar gepropt zaten en weinig variatie toonde.

1

Deze twee nieuwe maps zijn trouwens remakes van levels uit het eerste deel van Killzone op de PS2. Dat betekent dus dat ze zich in feite op Vekta afspelen, in plaats van Helghan. Dat is verder trouwens niet af te zien aan de architectuur, die niet onderdoet aan de locaties uit Killzone 2, en voor een multiplayerlevel maakt dat natuurlijk sowieso al geen kloot uit. Beachhead doet vooral denken aan het begin van de campaign, waar je met Sev land op Helghan en in een D-day achtige setting de barricades van de Helghast bestormt. In deze map zijn het echter de Helghast die op de beachhead landen (omdat die in deel één de thuisplaneet van de ISA aanvielen) en moet de ISA een grote stronghold verdedigen. Het level is niet heel groot en close combat gevechten zijn dan ook a dime a dozen. In Southern Hills zijn de rollen omgedraaid. Hier krijgen de Helghast een basis om te verdedigen en begint de ISA vanuit een aanvallende positie, dit keer in een wat ruimere omgeving. Een leuke extra feature van deze map zijn de nukes die sporadisch op de achtergrond afgaan en alle spelers die zich niet in een gebouw bevinden wegvagen. De woestijnachtige toon van dit level doet denken aan de weg naar de comm-tower uit de campaign.

Al met al durf ik Flash & Thunder een beter DLC pakket te noemen dan Steel & Titanium, en dat komt voornamelijk vanwege de beter ontworpen maps, ook al zijn het kopietjes uit het eerste deel. Verder is het pakket wel weer wat magertjes door het ontbreken van andere content. Laten we hopen dat het gerucht over het volgende pakket waar is, dan kan er de volgende keer weer een puntje bij.

7 / 10

Lees ons scorebeleid Killzone 2: Flash & Thunder Maarten Morshuis Blast from the past. 2009-07-10T12:27:00+02:00 7 10