Katamari Forever

They see me rollin'!

Geteste versie PlayStation 3

Elke persoon die niet al te wereldvreemd is, weet dat je voor aparte, ongebruikelijke fenomenen in Japan moet zijn. Het is een land van in het oog springende tv-programma’s, eigenzinnige klederdracht, extraverte persoonlijkheden, gestoorde comics en tv-series; maar ook een land van compleet unieke en buitengewoon aparte games.

Nou is het een lange tijd zo geweest dat deze vaak volstrekt gestoorde games nooit het Japanse vasteland verlieten. De games zouden niet geschikt zijn voor ons Westerlingen. Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat dit in een hoop gevallen ook zeker het geval was. Echter, de markt is in de loop der tijd veranderd, en mede dankzij internet raken gamers wereldwijd steeds meer op de hoogte van de brouwsels die de creatieve geesten uit Japan voortbrengen.

Eén van de eerste compleet afwijkende games die naar het Westen gebracht werd, was Katamari Damacy. Toen zo’n vijf jaar geleden aangekondigd werd dat deze game ook buiten Japan zou verschijnen, verklaarde bijna iedereen Namco voor gek. Hoe kon een game waarin je met een plakkerige bal over spullen rolt om zo de bal steeds groter en groter te laten worden, in godsnaam een succes worden buiten Japan? Laat staan hoe men er in zou slagen de metaforische boodschap rondom de consumptiemaatschappij over te brengen op die toch wat anders denkende westerlingen.

Toch wist de game, met toegegeven niet al te hoge ontwikkelkosten, wereldwijd winst te maken, wat er toe leidde dat ieder vervolg ook de Japanse kusten verliet. Het oprollen van pennen, potloden, glazen, mokken, rekenmachines, fototoestellen, luidsprekers, tafels, stoelen, honden, mensen, auto’s, bussen, huizen, flatgebouwen; eigenlijk alles wat je op zou kunnen noemen, bleek enorm verslavend. De unieke kleurrijke grafische stijl, in combinatie met een compleet gestoorde verhaallijn, op z´n zachtst gezegd aparte dialogen en karakters, en een soundtrack doorspekt met vrolijke J-Pop, electronica, jazz, latin en rock, sprak menig gamer aan die weer eens wat anders zocht dan de gebruikelijke shooter, actiegame, racer of fighter.

1

Jammer is alleen dat deze franchise, na een dergelijk uniek debuut sindsdien nauwelijks nog vernieuwd heeft. Er zijn hier en daar wat nieuwe gameplay tweaks toegevoegd, de productiewaardes werden elke keer net weer wat hoger, en grafisch ging het er nog wat op vooruit toen de game z’n debuut maakte op de Xbox 360, maar men bleef verder behoorlijk conservatief. Inmiddels is geestelijk vader Keita Takahashi verder gegaan met nieuwe projecten, waaronder de PSN-titel Noby Noby Boy. Toch wilde Namco Bandai de PS3 bezitter geen Katamari-game onthouden. Enter Katamari Forever.

Katamari Forever is min of meer de ultieme versie van Katamari Damacy. In zekere zin is de game een soort van Greatest Hits compilatie. De King of the Cosmos, jouw grote opdrachtgever uit de vorige delen, heeft zijn hoofd gestoten aan een asteroďde toen hij zijn grote sprongkracht wilde tonen, en is door dit roekeloze gedrag zijn geheugen kwijtgeraakt. Aan jou als The Prince of Cousins de taak om zijn geheugen op te frissen door in oude Katamari levels terug te keren en daar specifieke opdrachten te vervullen. Voorbeelden hiervan zijn het oprollen van een specifiek object, of het bereiken van een bepaalde grootte voor de Katamari.

Hoewel het voor fans misschien leuk is om in een zwart/witte kleurstelling terug te keren naar oude favorieten, en het voor nieuwelingen sowieso een op zichzelf staande ervaring zal zijn, zou dit alles voor een volledige game toch wat karig zijn qua content. Gelukkig is er de Robo King, de mechanische variant van de King of the Cosmos, die als vervanging voor de uitgeschakelde King gebouwd is. Door een foutje in diens technisch ontwerp, heeft hij perongeluk het complete universum vernietigd. Aan de Robo King en jou als de prins nu de taak om dit weer recht te zetten en alle planeten en sterren te herstellen.

Hier komt de traditionele Katamari gameplay weer om de hoek kijken. Probeer binnen een gezette tijd de Katamari tot een bepaalde grootte te rollen. Nieuw is dat je ook rekening moet houden met de samenstelling van spullen die je oprolt. Zo zul je in een bepaald level zoveel mogelijk dure spullen moeten proberen op te rollen, en de minder waardevolle spullen moeten mijden. De nieuwe levels waarin je hierbij rondrolt lopen, zoals we gewend zijn van Katamari Damacy, behoorlijk uiteen. Dit kan varďeren van een slaapkamer, tot een landhuis, en van een restaurant tot een speelgoedwinkel. De spullen die je op kunt rollen en de routes die je kunt nemen, zullen daardoor ook elke keer compleet anders zijn.

4

Nou is de game niet meteen geheel tevreden wanneer je er in slaagt de doelstelling voor ieder level te halen. Sterker nog, je wordt naderhand nog behoorlijk afgezeken dat je Katamari eigenlijk niet zoveel voorstelt, en dat het er maar net doorheen kan als basis voor een nieuwe ster. Aan de ene kant zal dit je stimuleren om de hoogst mogelijke score te behalen, wat overigens behoorlijk uitdagend is, aan de andere kant kan het nogal demotiverend werken omdat je nooit echt het gevoel hebt goed bezig te zijn.

Toch is dit een illusie, want zolang je de doelstelling maar haalt, zul je nieuwe levels vrij blijven spelen. Als je echt grondig aan de slag gaat, zul je in ieder level ook de nodige geheimen kunnen vinden, zoals nieuwe accessoires om de prins mee uit te dossen, en neven en nichten van de prins om mee te spelen. Weet je tot een bepaalde score te komen, dan speel je per level Eternal Katamari vrij, waarmee je zonder tijdslimiet het level kunt verkennen en oprollen. Doe je nog meer je best, dan kun je ook nog Classic Katamari spelen. In deze modus kun je niet springen en zijn er geen harten te vinden die alle spullen om je heen direct naar de Katamari trekken. Net als in de oorspronkelijke Katamari Damacy dus. Voor de gehaasten onder ons, is ook Katamari Drive vrij te spelen, waarbij alles twee maal zo snel beweegt.