Just Cause 2

Maak je eigen plezier.

Tegenwoordig zijn we gewend dat ontwikkelaars ons in games precies leiden van het ene naar het andere leuke moment. Alles is zo voorgeprogrammeerd dat het voor de speler nauwelijks meer mogelijk is om van het vaste pad af te gaan. En als dit wel mogelijk is, lijken we er nauwelijks meer reden voor te hebben.

Van dat laatste is Grand Theft Auto IV een goed voorbeeld. Het spel biedt een prachtige stad en een mooie speelervaring, maar terecht missen veel gamers de fun die ze hadden met bijvoorbeeld Vice City. En dat plezier zat voornamelijk in de leuke dingen er omheen. Kleine ongeindingetjes en gewoonweg de stad gebruiken als jouw speeltuin en lekker spelen.

Als er een spel is die ons weer echt laat spelen dan is het wel Just Cause 2. Je krijgt een parachute die je oneindig kunt gebruiken, een enterhaak waarmee je jezelf overal naar toe kan trekken en voorwerpen aan elkaar vast kunt binden, en een gigantische wereld waarin de natuurwetten lang niet zo strikt gelden als dat we gewend zijn.

De launchtrailer van Just Cause 2.

De speeltuin in Just Cause 2 is het eiland Panau, waar een corrupte president de leiding heeft. Die man moet gestopt worden en jij bent natuurlijk de enige die dat voor elkaar kan krijgen. Dus je springt uit een helikopter, landt naast een vijandelijke basis en de pret kan beginnen.

Verassend genoeg zijn er maar zeven missies in het spel die het verhaal vooruit helpen. Maar dit betekent niet dat je jezelf zult vervelen. Het is namelijk de bedoeling om de macht van de overheid te verkleinen door de verschillende criminele organisaties op het eiland een handje te helpen met hun missies.

2

Er zijn bijna vijftig van deze missies en na onze eerdere speelsessie waren we bang dat deze allemaal op elkaar leken, maar dat valt echt reuze mee. Er zijn wel een paar missies die zo nu en dan terugkomen, vooral de missie waarin je een vesting moet innemen met een groepje andere strijders, maar voor de rest zit er best de nodige variatie in.

Over de kwaliteit zijn we wat minder te spreken. Hoewel er enkele hele leuke missies tussenzitten is het merendeel matig. Natuurlijk kun je door je eigen fantasie te gebruiken de opdrachten leuker maken, maar het komt er op neer dat de missies en het verhaal eigenlijk het zwakste punt van het spel zijn.

De kracht zit in de vrijheid. De vrijheid om je voort te bewegen, de vrijheid om te gaan waar je wil en de vrijheid om te doen wat je wil. De combinatie van de parachute met de enterhaak is geweldig verzonnen. Je kunt makkelijk van het ene naar het andere punt reizen door de twee gadgets te combineren. De haak kun je gebruiken om op elk voorwerp vast te zetten en jezelf er naar toe te trekken. Trek je vervolgens de parachute open, dan vlieg je weer een stukje verder. Je kunt jezelf natuurlijk ook naar een voertuig toe trekken, de bestuurder eruit sleuren en zelf achter het stuur plaatsnemen.

Reacties (8)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.