Skip to main content
Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

James Bond: Blood Stone

License to kill.

“Het is eigenlijk in ons voordeel dat het niet goed gaat met MGM.” Het is een antwoord dat je niet verwacht wanneer je praat over de nieuwe James Bond-game waaraan Activision, Bizarre om precies te zijn, op het moment keihard werkt. MGM is het moederbedrijf dat de rechten bezit van alles waar de naam James Bond op geplakt zit, dus wanneer het slecht gaat met dat bedrijf zou je denken dat de game daar ook onder te lijden heeft. Niets is echter minder waar, zo vertelde Bizarre ons.

“Mensen willen James Bond hebben, of dat nou in de vorm van een game of een film is. Nu er geen nieuwe film op stapel staat zullen meer mensen richting de game gaan.” Er zal waarschijnlijk wel een vorm van waarheid inzitten, maar belangrijker is natuurlijk dat de game goed is.

Blood Stone vertelt een nieuw verhaal in de Bondcyclus., geen verhaal dat ooit gediend had als filmscript of wat ooit de nieuwe film had moeten worden. Deze game wordt vanaf de grond op gebouwd als game, en dat lijkt het geheel ten goede te komen.

Iedereen die één van de vorige twee films gezien heeft weet dat Daniel Craig een andere James is dan Sean Connery of, nog extremer, Roger Moore. Craig is de keiharde geheim agent die overal doorheen knalt zonder direct over de consequenties na te denken. De enige gadgets die hij in zijn bezit heeft zijn zijn ledematen, en die weet hij ten volle te gebruiken. De Engelsen gebruiken heel mooi het woord ‘visceral’ , wij Nederlanders zouden liever rauw, keihard of zelfs lomp zeggen.

Deze Craig zit ook in James Bond Blood Stone, en het is dan ook meteen te zien dat we hier te maken hebben met een game die gebaseerd is op een franchise die zijn grootste successen in de bioscoop gehaald heeft. De cutscenes lijken direct uit de film gehaald te zijn. Deze cinematics worden dan ook gebruikt om de laadschermen te verbergen om de ervaring zo naadloos mogelijk te maken.

De eerste trailer van Blood Stone.

Je zal niet of nauwelijks gebruik kunnen gaan maken van gadgets, want ook zo’n James Bond is Daniel Craig niet. Zoals gezegd maakt hij gebruik van zijn armen, benen en de omgeving om zijn doelstellingen te bereiken. Geen onzichtbare auto’s waar raketwerpers in ingebouwd zijn, geen horloges die lasers kunnen schieten. Er is slechts één gadget waar je de beschikking over hebt, een telefoon die je de mogelijkheid geeft om interessante punten in aan te duiden. Augmented Reality heet dat met een mooi woord. Je telefoon heeft nog wel wat andere functies overigens. Zo zul je bewijsmateriaal moeten verzamelen door de harde schijf van een computer te scannen, ook iets dat met behulp van je telefoon gebeurt.

Pas echt interessant wordt het wanneer je in gevecht raakt met een paar vijanden. Bizarre, eerder al verantwoordelijk voor Blur en Project Gotham Racing, wil een game maken waarin de eerder genoemde rauwe aard van Craig goed naar boven komt. Daarom zullen melee-gevechten een grote rol spelen, zoals ze dat ook in de films doen. Je krijgt als speler de keuze om het spel als actiespel aan te pakken, maar ook als stealthgame. Je kan mensen besluipen, ze over muurtjes trekken en heel stilletjes uitschakelen. Deze stukken doen heel erg denken aan de nieuwe Sam Fisher zoals we die kennen uit Splinter Cell: Conviction. Je zal op dezelfde manier van cover naar cover gaan en ongeveer dezelfde bewegingen kunnen uitvoeren. Er is zelfs de mogelijkheid om, wanneer je een goede stealthkill gemaakt hebt, een one shot kill uit te voeren, alleen is het nu alleen van toepassing op maar één vijand in plaats van een paar.

Natuurlijk kun je dit ook gewoon allemaal aanpakken door je pistool te trekken en er op los te knallen. Bizarre wil je geen bepaalde manier opdringen, en beide opties lijken erg goed uit te pakken.

Wat ook zeer goed te pruimen is, is het feit dat je niet constant midden in de actie zal zitten. Zo kregen we een stuk te zien waarin James Bond zich in een grote verlaten boortunnel bevond zonder vijanden in de buurt. Echter, er stond wel een grote boormachine die op een gegeven moment aansprong waarna jij voor je leven moest rennen, springen en klimmen.