inFamous

Schokkende PS3-exclusive.

Ontwikkelaar Sucker Punch kennen we van de drie Sly Racoon-games, cartoongestijlde spellen waarin je met dief Sly moet klimmen en sluipen om je doel te bereiken. Het is een hele overstap om van die games naar inFamous te gaan, een realistisch ogende titel met een open wereld voor de PlayStation 3. Maar de ontwikkelaar laat zich daar niet tegen houden, en schokt de wereld met een superheldengame.

Spellen met helden in de hoofdrol zijn in het verleden, met enkele uitzonderingen, verre van succesvol gebleken. Het is heel moeilijk om een bestaande held speelbaar over te zetten in een game. Daarom hebben de dames en heren van Sucker Punch een superheld vanuit het niets bedacht, en Cole Macgrath was al snel geboren. De makers wilden van hoofdpersoon Cole een alledaags persoon maken. Blijkbaar zijn ze niet de enige die dit dachten, want tegenwoordig lijken veel te veel moderne gamehelden op elkaar.

Cole is een bike-messenger, maar het bezorgen van zijn laatste pakketje ging niet zonder slag of stoot. Het spel start direct met de enorme explosie die veroorzaakt wordt door het openen van dat pakketje. En vervolgens zien we onze held gehavend liggen midden in een verwoeste omgeving. Die explosie heeft hem superkrachten gegeven, namelijk de mogelijkheid om elektriciteit te beheersen. Een erg handige kracht die Cole helpt met het kwaad in de stad af te rekenen en door de omgeving te bewegen.

De makers willen je in het spel keuzes geven. Het draait om het idee dat jij veel krachten krijgt, en dan moet besluiten wat je er mee doet. Qua gameplay word je vervolgens gedwongen te kiezen om je krachten voor goed of kwaad te gebruiken. Of je helpt de politie, of je laat ze sterven. Of je helpt een onschuldige burger naar beneden of je laat hem daar hangen. Of je offert een deel van jezelf op, of je laat een deel van de burgers sterven. Deze kleine keuzes bouwen zich op waardoor je of steeds beter of slechter wordt, en zodoende meer krachten vrij kunt spelen.

1

De invloed van de Sly Racoon games is vooral merkmaar in de manier waarop je door de stad beweegt, want dat gaat erg soepel. Cole plakt als het ware aan alles in de wereld vast zodat het springen naar smalle palen of kabels een simpele handeling is. En hoewel de animaties als je een gebouw beklimt er wat duf uitzien, gaat de soepelheid voorop. Het is wel jammer dat het de speler pas later in het spel leuk gemaakt wordt om daadwerkelijk door de stad te bewegen. Cole kan namelijk geen auto instappen, dus moet alles te voet doen.

Het lopen is vergeleken met je latere opties een erg saaie bedoeling. Langzaam krijg je steeds meer krachten, en op een gegeven moment krijg je de mogelijkheid om over rails of kabels heen te schaatsen, en ook stukken te zweven. Het gevoel om over een kabel te schieten en vervolgens weg te zweven is geweldig. Vergeleken met de Sly-games is het een hele goede toevoeging dat je deze keer wel al je aanvalstechnieken en andere krachten kunt gebruiken zodra je ergens aan hangt.