Halo Wars

De eerste echte console-RTS.

Voordat Bungie opgemerkt werd door Microsoft, begon de ontwikkeling van Halo: Combat Evolved als RTS. Nu, acht jaar na de eerste kennismaking met Master Chief, gaat Halo terug naar het genre waar het allemaal mee begon. De laatste game van het geliefde Essemble Studios betekent daarbij niet alleen een terugkeer van een geliefde serie, maar ook een nieuw genre binnen het Halo-universum dat in het verleden nooit echt goed op de consoles bleek te werken.

Tot nu toe hebben we namelijk enkel overzettingen van PC RTS-games met een te complexe besturing voor de consoles gekregen, maar nu krijgt de console-RTS eindelijk vorm. Eerst met de stembesturing van EndWar, binnenkort met een nieuwe visie op besturing met Stormrise, en nu met een ietwat versimpelde versie van het genre met Halo Wars. Het spel is lang niet zo complex als menig andere game in het genre, maar de simpelheid ligt daarnaast vooral in de intuïtieve besturing.

Essemble heeft zijn uiterste best gedaan om er voor te zorgen dat je als speler puur bezig bent met het spel, in plaats van te pielen met de besturing. Hier is de studio uitermate in geslaagd, maar voor die versimpeling zul je wel wat moeten inleveren. Zo kun je bijvoorbeeld geen groepen maken zodat je het rock-paper-scissors principe goed uit kunt buiten, en is het aantal units dat je tegelijk kunt maken relatief beperkt. Toch krijg je genoeg opties om naar hartelust aan de slag te gaan.

De launchtrailer van het spel.

Je kunt individuele units selecteren, alle units van een bepaald type, units binnen een bepaalde cirkel, alle units op je scherm of direct je hele leger. Deze kun je ergens naar toe bewegen of iets laten aanvallen, zo simpel is het. De meeste units hebben daarbij nog een speciale aanval die met een aparte knop geactiveerd kan worden. Zo kunnen de Spartans voertuigen overnemen, en andere manschappen iets krachtiger ammunitie afschieten. Via de D-pad kun je makkelijk de camera tussen de legers en basissen laten wisselen, en speciale aanvallen van het ruimteschip Spirit of Fire oproepen.

Wat opvalt aan Halo Wars is dat het echt Halo is. Het is niet zomaar een strategiespel met de goedverkopende titel er opgeplakt, maar het is een echte Halo-game die aan alle kanten opgepoetst is en de typische Halo-sfeer uitademt. Alle voertuigen, van zowel de UNSC en de Covenant zitten in het spel en gedragen zich ook zoals je het zou verwachten. Je komt op verschillende planeten terecht en al is er genoeg afwisseling, je hebt altijd het gevoel dat je een Halo-game speelt.