Halo 3: ODST

Heeft geen Master Chief nodig.

Het moge duidelijk zijn dat hoewel Microsoft en Bungie officieel uit elkaar zijn gegaan, ze nog erg veel van elkaar houden. En de zorg voor hun succesvolle kind Halo blijven beide partijen dan ook graag delen. Halo is een enorme franchise geworden, en beide partijen zijn nog lang niet klaar om dat los te laten. Hopelijk krijgen we binnenkort meer te weten over Halo: Reach, maar tot het zover is kunnen we aan de slag met Halo 3: ODST.

Het spel is een wat vreemde eend in de bijt. Eerst was het een uitbreiding, maar nu moeten we het zien als een stand-alone game. Eerst heette het Recon, maar nu ODST - naar de Orbital Drop Shock Troopers die de hoofdrol spelen. Ja, geen Master Chief dus en geen enkele andere spartan die je te hulp schiet.

Dit betekent niet dat je er kansloos voor staat. Want hoewel de spartans tot dusverre getrained en verbeterd zijn dat ze het MJOLNIR-pak kunnen dragen zonder uit elkaar gescheurd te worden, hebben de ODST ook een zware training ondergaan en staan ze duidelijk ver boven de gemiddelde militair.

1

Dit neemt niet weg dat je voorzichtiger te werk moet gaan, en dit komt duidelijk terug in de gameplay. Het spel is duidelijk Halo, het speelt als Halo, je hebt dezelfde trucjes als in Halo, maar je bent zwakker. Je hebt geen schild dat zich elke keer weer herlaadt, en daarom zijn de health-packs uit de eerste Halo weer boven water gehaald. Wel heb je stamina. Je wordt vermoeid als je geraakt wordt, en door uit te rusten kun je weer op sterkte komen. Dit werkt eigenlijk bijna hetzelfde als het schild van Master Chief, maar je stamina is snel leeg en daarna is je levensmeter aan de beurt.

Het spel speelt zich af tussen de avonturen in Halo 2 en Halo 3. The Covenant hebben de aarde ontdekt en begint haar vernietigende aanval op de planeet. Jij start als Rookie, en stort met een groepje ODST-ers uit een schip om daar een stokje voor te steken. De boel gaat echter flink mis en de teamleden worden van elkaar gescheiden in de Afrikaanse stad New Mombasa.

Je wordt wakker zes uur na de landing, en zet je eerste stappen in het met nacht verhulde metropool. Een leuke bijkomstigheid van de ODST is hun helm waardoor ze meer kunnen zien dan met het blote oog. Door de helm te activeren worden alle objecten in de wereld omlijnd. Vijanden in het rood, mensen in het groen en interessante objecten in het geel. Dit ziet er niet alleen heel gelikt uit, maar is ook extreem handig.

2

New Mombasa dient voor de Rookie als een soort hub-wereld, waarin hij op zoek gaat naar wat er met de andere teamleden is gebeurd. Covenant lopen in patrouilles door de stad, waarmee je uiteraard moet afrekenen, maar de echte actie gebeurt in de flashbacks waarin je meer komt te weten hoe het de andere ODST is vergaan.

In deze flashbacks speel je omstebeurt met de andere leden, echte personages met namen, gezichten en bekende stemmen (zoals die van Nathan Fillion). Net als Master Chief blijft de Rookie zelf gedurende het hele spel anoniem en doet hij nooit zijn helm af. Vast bang voor helmhaar.