GTA: Chinatown Wars

Dim sum, lose some.

GTA: Chinatown Wars was een verrassing. Niet alleen omdat Rockstar het geweld en brutaliteit van de GTA-serie naar de Nintendo DS bracht - inclusief een uitgebreid drugshandelsysteem - maar vooral omdat het spel briljant bleek te zijn. Niet gek dus dat de mobiele GTA nu ook naar de PSP en later naar de iPhone komt. Wij hebben alvast wat voetgangers overreden en cocaďne verhandeld op de PSP.

Voor alle ins en outs van het spel zelf verwijzen we graag naar de review van het origineel, omdat het spel qua inhoud bijna een directe overzetting is van het origineel. In de review schrijft ene Belg “Het komt er eigenlijk gewoon op neer dat deze titel een verplicht nummertje is voor iedereen met een DS in huis.”…“Even tussendoor op de bus of op de trein, al zouden wij graag wat extra haltes blijven zitten om uren aan één stuk met Chinatown Wars aan de slag te gaan”, en hij beloont het spel dan ook met het hoogst mogelijke cijfer.

Kort samengevat draait het spel om Huang Lee, die naar Liberty City reist na de dood van zijn vader. Hij moet een belangrijk zwaard bezorgen aan zijn oom, maar geheel in GTA-traditie wordt hij bij aankomst overvallen en het zwaard gestolen. Het vervolg is een typische GTA-game waarin Huang in dienst is van zijn oom Kenny en tal van andere vreemde slechteriken. Het spel heeft een missie-structuur waarbij je constant nieuwe opdrachten krijgt, maar je kunt ook weer zat dingen naast die missies vinden in de straten van Liberty City. Bijvoorbeeld extra missies, de uitgebreide drugshandel en plekken waar je met de auto mooie sprongen kunt maken. Voor de PSP zijn enkele nieuwe missies gemaakt, maar qua inhoud is het spel verder gelijk.

1

Daarnaast is het eerste dat opvalt natuurlijk de graphics, en het ziet er erg goed uit. Het geheel is niet alleen overgezet voor een breedbeeldscherm, maar qua scherpte, textures en belichting is het een flinke stap vooruit gegaan vergeleken met de DS-versie. Jammer genoeg houdt het daar op met de verbeteringen. Niet dat het origineel zoveel vernieuwingen nodig had, maar het was alsnog leuk geweest als er wat meer moeite was gedaan om wat nieuws te bieden.

Het origineel is volledig gebouwd rond besturing met de stylus, en nu het gepoort is naar de PSP moet alles bestuurd worden met knoppen. Hierdoor verliest het spel wat van zijn charme. Vooral in de minigames is dat te merken. Je doet niet meer de bewegingen die nodig waren om bijvoorbeeld een auto te stelen, of een bom te plaatsen, maar je ramt wat op de schoudersknoppen en draait met de analoge stick. Het werkt prima, maar het voegt nu niet meer zoveel toe aan de gameplay. Ook je PDA – de plek waar je mails leest, routes uitstippelt en andere taken doet - is minder handig om in te navigeren.

En hoewel de besturing op de DS nog wel eens wat te wensen overliet, is het kleine pookje op de PSP ook niet de heilige graal. Het bestuurt misschien net wat lekkerder wanneer je door Liberty City wandelt of rijdt, maar ideaal is het ook niet. Ook hadden we wel verwacht dat Rockstar wat meer zou doen met de multiplayer, maar helaas is dat niet het geval.

2

Chinatown Wars was gebouwd rond de DS, en paste daar erg goed op. Op de PSP merk je dat, en hoewel het een uitstekende overzetting is blijft het een spel dat gemaakt is rond de stylus. Daarnaast heeft de PSP al de nodige Grand Theft Auto’s in de vorm van de uitstekende Liberty City Stories en Vice City Stories.

We zijn misschien wat kritisch, maar dat is om aan te geven waarom we het spel nu een punt lager geven. Je zult met het spel nog steeds geen miskoop doen, en ook op de PSP, waar hardcore-games heer en meester zijn, blijft het spel ferm overeind. Heb je beide systemen in je bezit, dan zouden wij de DS-versie aanraden. Heb je enkel een PSP, dan kan je het spel zeker zonder problemen kopen. Of natuurlijk downloaden voor de PSPgo, want dat kan tegenwoordig ook.

9 / 10

Lees ons scorebeleid GTA: Chinatown Wars Erwin Vogelaar Dim sum, lose some. 2009-10-29T13:20:00+01:00 9 10