Grand Theft Auto IV: The Ballad of Gay Tony

Explosieve afsluiting van een drieluik.

Aan het begin van dit jaar schreven we in de review van The Lost and Damned dat deze eerste DLC van GTA IV lang op zich had laten wachten en dat een aantal gamers de titel wellicht uit het oog was verloren en voorbij zou gaan aan een eventuele terugkeer naar Liberty City. Hetzelfde gevoel bekroop ons – zo niet, nog sterker - met de tweede downloadable content, The Ballad of Gay Tony. Kan Rockstar ons nog warm maken om ruim anderhalf jaar na het uitbrengen van GTA IV voor een laatste keer Liberty City onveilig te maken?

Ten tijde van The Lost and Damned was het antwoord overtuigend. Rockstar wist een nieuw en zeer puik verhaal neer te zetten, dat één en al GTA IV ademde maar dan van vanuit een ander perspectief. Hoewel, zowel Niko als Johnny leerde Liberty City kennen als een door misdaad gedreven stad met een zeer grauwe en duistere schaduwzijde, waar slechts een kleine toplaag van de bevolking de zonnestralen op zich neer voelde stralen.

Eén van de personen uit die elitegroep is ‘Gay’ Tony Prince. Jarenlang is hij dé koning (of koningin) van het nachtleven van Liberty City geweest met clubs voor de verschillende seksuele geaardheden. Hij heeft de held van deze DLC, Luis Lopez, onder zijn hoede genomen als een soort manusje-van-alles. Hun jarenlange werkzaamheden hebben echter geleid tot een oprechte vriendschap – iets wat je niet vaak ziet in Liberty City - en een soort partnerschap, waarin Tony de zakelijke kant doet en Luis het ‘vuile werk’.

2

Er lijkt echter snel een eind te komen aan het jetset bestaan, doordat Tony wat verkeerde deals heeft gemaakt met de verkeerde personen. Dus moet jij, als Luis, de zaken rechtzetten en wat minder legale dingen doen om Tony uit de financiële malaise te krijgen. Hierdoor komen we weer terecht in het criminele milieu van LC, maar in dit geval de toplaag. Je ontmoet een paar van de meest rijke en invloedrijke personen van de stad en handelt hun vuile klusjes af.

Mede door deze verandering van omgeving is The Ballad of Gay Tony een compleet andere belevenis geworden dan The Lost and Damned en ook GTA IV zelf. De grauwe en af en toe deprimerende sfeer van de voorgaande delen is verdwenen en maakt – ondanks de financiële problemen - plaats voor glitter en glamour. Tijdens het spelen van het avontuur van Luis kon ik me niet aan de gedachte ontrekken dat de zon vaker leek te schijnen dan ooit tevoren.

Daarnaast is Rockstar ditmaal volkomen los gegaan met de personages en missies. De aandacht is veel meer komen te liggen bij het spektakel, explosies en over-de-top personages, in plaats van de ontwikkeling van de hoofdpersonages. Het is zelfs zo dat hoofdpersoon Luis volkomen overschaduwd wordt door de verschillende ‘bijfiguren’. Dit is echter geen negatief punt want hierdoor vordert het verhaal zich in een wat sneller tempo. Bovendien blijf je door de bizarre maar geniale situaties, humor en dialogen constant geboeid en verveelt het spel geen moment.

1

Tony Prince zelf is al een vreemde vogel, die alles welwillend bedoelt maar het mede door zijn drugsverslaving altijd weer weet te verpesten. We lichten al een klein tipje van de sluier, dus als je niets over de personages weten wil, kun je het beste de rest van deze alinea overslaan. Daarnaast kom je in aanraking met de macho broer van een belangrijk personage uit GTA IV, wiens zelfliefde geen grenzen lijkt te kennen. Ook wat jeugdvrienden van Luis vragen hem om hulp en keert de Rus Bulgarin terug. De show wordt echter gestolen door Yusuf, zoon van een ontzettend rijke Arabier. Hij ziet het leven als een groot spel waarin alles geoorloofd is. De missies die je voor hem moet uitvoeren behoren tot de leukste die we ooit gespeeld hebben in een GTA-game. Meer zullen we niet verklappen

Het karakter van de missies is ook anders. Er zijn geen typische langdradige missies als ‘Volg die en die maar blijf op een afstand’. Je bent veel actiever bezig en zoals gezegd draait het meer om de actie. Bovendien zijn de missies zeer afwisselend en lijken ze iets strakker geregisseerd. Ook de checkpoints zijn terug, waardoor je nooit een hele missie opnieuw hoeft te spelen. Een nieuw aspect is een resultatenoverzicht na elke missie. Hierin zie je hoe je voldaan hebt aan bepaalde criteria voor een missie. Dit heeft verder geen effect op het resultaat maar nadat je de game hebt uitgespeeld kun je de missies los herspelen om zo een hogere score te behalen. Deze zijn ook te uploaden naar een online leaderboard.