Gran Turismo PSP

Was vijf jaar wachten de moeite?

2004 was het jaar waarin we voor het eerst kennis mochten maken met de PlayStation Portable op de E3. Sony liet de glimmende handheld zien, en journalisten konden hun ogen niet geloven. Het dak ging pas helemaal van de conferentiehal toen Gran Turismo PSP (toen nog bekend als GT 4 Mobile) ten tonele verscheen. Grafisch zag het spel er fenomenaal mooi uit en racefans hadden meteen het ideale excuus om het nieuwe draagbare apparaat van Sony onmiddellijk in huis te halen. Een grote misstap zo blijkt nu, want het spel liet nog vijf jaar op zich wachten voordat ontwikkelaar Polyphony Digital eindelijk besloot dat hun achterban lang genoeg had moeten wachten.

Sinds de oorspronkelijke aankondiging van Gran Turismo voor de PSP zijn er zelfs al een paar nieuwe modellen van de handheld verschijnen. We hebben de PSP-3000 al voorbij zien komen, en sinds het begin van deze maand is de PSP Go beschikbaar. Zo'n lange tijd om slechts één spel te maken moet wel resulteren in een legendarische game, toch?

Laten we van start gaan met het goede nieuws. In Gran Turismo PSP kunnen we aan de slag gaan op vijfendertig verschillende parcours waarvan het merendeel ook nog eens in de tegengestelde richting afgelegd kan worden. Dat is een erg hoog aantal, en ook qua diversiteit slaat Polyphony hier de bal zeker niet mis. We racen door stadscentra, doen ons ding op bekende en minder bekende racetracks en mogen lekker gaan driften op het platteland. Dit alles mag je doen met maar liefst 800 verschillende voertuigen, wat een fenomenaal aantal is. Nog nooit eerder hebben we zoveel wagens bij elkaar gezien, en zeker niet wanneer het gaat om een spel voor een handheld.

We kunnen echter niet anders dan de zonet geblazen zeepbel meteen weer stuk te prikken. Allereerst gaat het niet echt om 800 verschillende wagens. Vaak krijg je te maken met vier varianten van dezelfde bolide, met als enige verschil de plaatsing van een verfstreep. Alle specificaties blijven hetzelfde en ook het uiterlijk is volledig identiek...buiten die ene streep dan. Ook halen enkele nutteloze voertuigen het cijfer naar omhoog, waaronder wagens uit de jaren 70. Het is best leuk dat Polyphony ook aan dit tijdperk heeft gedacht, maar in de praktijk maar je geen schijn van kans wanneer je met zo'n voertuig aan een race begint.

Ook het argument dat er heel wat GT-spelers zijn die gewoon alle wagens willen verzamelen gaat niet helemaal op. Zo kun je in GT PSP niet vrij gaan shoppen bij alle autodealers, maar krijg je per dag dat je met het spel doorbrengt telkens de keuze uit vier merken. Die vier zullen bovendien niet hun volledige gamma aan je voorstellen, maar automatisch een selectie van tien wagens te beschikking stellen. Het zou dus best kunnen dat je al een paar dagen genoeg geld hebt om een blitse Ferarri te kopen, maar dat de dealer toevallig niet opduikt of gewoon geen zin heeft om de wagen die jij wilt kopen aan te bieden. Ben je toch een doorbijter die alle wagens in zijn garage wilt zien staan, dan krijg je voor een tweede keer te maken met een teleurstelling. Eens je een wagen koopt komt deze niet in een mooie zaal te staan waarin je hem langs alle kanten kunt bewonderen. Je moet het doen met een zwarte achtergrond waarin je aankoop staat en traag ronddraait...en dat is het!

Op spelers die een campagne of een overkoepelende competitie verwachten in GT PSP staat eveneens een teleurstelling te wachten. Geld om wagens te kopen verdien je door je per parcours telkens beter te presteren in één van de drie spelmodi. Of je neemt het op tegen maximaal drie andere spelers, of je gaat deelnemen aan de standaard Time Trail-races. Het leukste zijn de drift challanges, waarbij het gekozen parcours bestaat uit verschillende checkpoints. Wanneer je door het eerste rijdt is het de bedoeling dat je zo vlot mogelijk tot het volgende punt drift. Hoe beter je dit doet, hoe meer vlaggetjes je verdient, en hoeveel te meer credits je aan het einde van de rit krijgt. De moeilijkheidsgraad binnen deze drie spelmodi gaat telkens omhoog wanneer je als eerste over finish komt, de sterkste tijd kunt verbeteren, of genoeg vlaggeltjes hebt weten te behalen. Een overkoepelend gevoel van progressie blijft echter uit, behalve wanneer je gaat deelnemen aan de uitdagingen.

Gran Turismo

PSP, PS1