God of War III

Olympus goud.

Geteste versie PlayStation 3

De God of War-trilogie sluit af met een game die de serie voor het eerst naar de PlayStation 3 brengt, en dan kan het niet anders dat Kratos’ avontuur alleen maar grootser, mooier en spectaculairder wordt. Kratos is klaar om voor eens en altijd met de goden af te rekenen. Hij wil wraak en dat zal hij krijgen.

De derde God of War start direct waar het eerste deel ophield. Kratos op de rug van Gaia beklimt samen met de andere titanen de berg Olympus om een partijtje goddelijk ass te whoopen. Wat je krijgt is een epische start van het avontuur, waarin je direct je eerste god mag verslaan. Niet de minste, want Poseidon pakt flink uit. Een onwijs goed begin dat de lat erg hoog legt voor het vervolg.

Maar je komt bedrogen uit als je denkt dat de rest van het spel doorgaat met die grootste constant bewegende levels en Olympus als strijdveld, want al snel bereiken Gaia en Kratos het topje van de berg en schopt Zeus ze er net zo hard weer vanaf met als resultaat dat Kratos helemaal naar beneden valt en een duik maakt in de rivier Stix. Daardoor raakt hij zijn krachten kwijt en zal hij weer helemaal opnieuw moeten beginnen.

God of War III - Trailer

Ook God of War III volgt dus gewoon het principe van de vorige games waarin je langzaam steeds nieuwe moves en wapens krijgt om een overhand te bieden aan de steeds sterker wordende vijanden. Maar er zijn nieuwe wapens, nieuwe magische krachten en nieuwe aanvallen waarmee Kratos één voor één de goden van zijn lijstje afstreept. En nu je toch in de onderwereld bent kun je direct bij Hades aankloppen.

In de essentie volgt God of War III hetzelfde stramien als zijn voorgangers, met de soepele actie en veel bekende vijanden die je omlegt met de trouwe messen en kettingen. Veel aanvallen zijn hetzelfde gebleven, wat vertrouwd aanvoelt, maar er zijn ook uitbreidingen die de actie net weer wat frisser aan laat voelen. Er is bijvoorbeeld de mogelijkheid om jezelf met de Chains naar een vijand toe te trekken.

Ontwikkelaar Santa Monica Studio heeft natuurlijk ook wel door dat iedereen het liefst de Chains gebruikt en de andere wapens achterwege laat, dus daarom heeft het team gewoonweg twee variaties op de Chains gebouwd, één met haken en één met elektriciteit. De beste toevoeging is echter het wapen dat je van Hercules afpakt: De Cestus, twee leeuwenkoppen die je om je handen schuift en waarmee je zeer brute aanvallen kunt doen.

1

Uiteindelijk hebben wij eigenlijk alleen de Chains en de Cestus gebruikt en dat vonden wij voldoende, maar de alternatieven zijn er en die zijn leuk om te gebruiken. Helemaal omdat aan elk wapen een eigen magische kracht is verbonden. Zo kun je met de haken een ziel van een monster oproepen en die op je vijand afsturen, terwijl je met de bekende Chains een cirkel van schilden en speren oproept die je vijanden schade doet.

Wat opvalt is dat je uiteindelijk met vier wapens, verschillende magische krachten en ook nog extra’s zoals een boog en een lichtgevend hoofd zit, maar dat het geheel uitstekend via de controller toegankelijk blijft zonder dat je het overzicht kwijtraakt. Vooral het wisselen van je wapens is er een stuk op vooruit gegaan en dit was ook nodig, omdat je niet alleen bij elke vijand een andere tactiek moet gebruiken, maar soms ook andere wapens nodig hebt.