Games Convention Preview: Part 1

Het eerste deel van onze vooruitblik

Het duurt nog even voordat het Kerstmis is, maar wij krijgen volgende week onze cadeautjes al. Geen winstbonus, geen dertiende maand en geen Mercedes van de zaak. Wij moeten het dit jaar doen met een snoepreisje naar het wonderschone Leipzig in het voormalige Oost-Duitsland. Grauwe gebouwen, smerig Duits bier en knorrige Duitsers; zo zien onze reisjes eruit.

Licht in de duisternis is echter de reden waarom we een tijdje in Leipzig zullen verblijven. Gedurende een paar dagen zal alles en iedereen die wat te zeggen heeft over games (Nintendo uitgezonderd) naar de Leipziger Messe gaan voor de zogenaamde Leipzig Games Convention.

De Leipzig Games Convention is de grootste gamesbeurs van Europa en zal van 21 tot en met 24 augustus alle gamers bezighouden met de laatste nieuwtjes, previews en aankondigingen. De beurs is in principe voor iedereen toegankelijk die een kaartje weet te bemachtigen. Ongeveer 185.000 mensen bekijken de nieuwste games, de mooiste stands en slimste boothbabes.

Om een beetje in de stemming te komen hebben we even snel een aantal vragen aan de redactie gesteld. Doel hiervan was het verkrijgen van een klein overzicht van de games die hun hartje sneller doen kloppen. Gemengde reacties, boze gezichten naar deheer Iwata en hoge verwachtingen zijn het resultaat.

Grote afwezige: Saturo Iwata en 'zijn Nintendo'.

Iets wat niemand lijkt te begrijpen is de afwezigheid van Nintendo. De Japanse gamegigant laat verstek gaan omdat ze recentelijk nog op de E3 aanwezig waren en volgens hun woordvoerder meer rendement halen uit plaatselijke reclamecampagnes. Qua spellen die Nintendo op het moment al aangekondigd heeft missen we dus bijvoorbeeld Wii Music en de nieuwe Animal Crossing. We zullen dan ook genoegen moeten nemen met hands-off previews van Animal Crossing: City Folk en Wii Sports Resorts, standaard geleverd met Motion Plus controller.

Van de heilige drie-eenheid is Nintendo niet de enige die een beetje teleurstelt, ook Microsoft voldoet namelijk niet helemaal aan onze verwachtingen. Ten eerste is er het feit dat Microsoft geen persconferentie houdt, wat ons een beetje treurig stemt. Dé grote teleurstelling is echter de afwezigheid Gears of War 2. Cliff Bleszinski en zijn possé laten Leipzig schieten omdat Gears of War 2, ondanks een filter, niet eens in Duitsland uitgebracht mag worden. Op het moment dat dit nieuws naar buiten werd gebracht werden we door emoties overmand en werd de kettingzaag in ons exemplaar van Gears of War gezet, gewoon om onze woede te koelen. We blijven het trouwens toch wel een beetje vreemd vinden dat Gears 2 er niet is, maar andere gewelddadige games als MadWorld wel aanwezig zijn. Bewaart Microsoft hun meest geanticipeerde game voor een ander moment?

Meneer Wake op zoek naar Leipzig

Dan is er nog buitenbeentje Alan Wake. Wat is er toch met die game aan de hand? Al twee jaar zijn we razend enthousiast over het nieuwe project uit de stal van Remedy Entertainment. De ontwikkelaar die ons Max Payne bracht is al een flink tijdje bezig met hun nieuwste game, maar nadat ze op de afgelopen E3 niets hebben laten zien van Alan Wake hoopten we er eigenlijk op dat we in Leipzig wat meer te zien kregen. Helaas pindakaas, want Alan Wake zal tot onze grote teleurstelling niet aanwezig zijn. Misschien op de X08?

De laatste grote verrassing is eigenlijk de afwezigheid van Mafia 2. Alhoewel de game vorig jaar in Leipzig is aangekondigd met een briljante trailer zal het spel dit jaar niet te zien zijn in Duitsland.

Alan Wake

Xbox 360, PC

See 12 more