FIFA 10

Het kleine broertje van de consoleversie.

Het duurde een tijdje voordat Electronic Arts zich waagde aan het ontwikkelen van games voor de iPhone, maar inmiddels heeft de ontwikkelaar al een behoorlijke hoeveelheid games in de appstore etalage staan. Wat sportgames betreft zagen we Madden NFL 10 en Tiger Woods PGA Tour al verschijnen, maar nu is de meest populaire sport ter wereld ook verschenen op één van de meest populaire telefoons ter wereld, FIFA 10 op de iPhone. Kan deze combinatie de beloftes waarmaken?

Even wat cijfertjes; 30 competities, 570 teams, 12620 spelers en 20 gelicenseerde toernooien. Dat klinkt al vrij uitgebreid en dat moet ook wel, want alle FIFA-spelers zijn gewend aan het optiepakket dat de consoleversies bieden. Dit is natuurlijk allemaal wat minder op de iPhone, maar we werden aangenaam verrast door wat EA in deze versie heeft weten te proppen. We zullen de verschillende modi uitgebreid bespreken, maar we willen eerst het belangrijkste aspect onder de loep nemen, namelijk de gameplay. Alles valt of staat bij de gameplay en die van FIFA 10 struikelt een beetje, maar blijft uiteindelijk overeind.

1

Waar andere games met succes een virtuele analoge stick gebruikten die verschijnt op de plek waar je je vinger op dat moment plaatst, maakt FIFA 10 gebruik van een analoge stick op een vaste plek linksonder op het scherm. Zolang je vinger op die stick blijft, werkt het prima, maar zodra je er vanaf glijdt en een nieuwe beweging probeert te maken, komt het vaak voor dat die beweging niet geregistreerd wordt. Je kunt voor de controle van je spelers ook gebruik maken van de accelerometer, maar dan zul je om bijvoorbeeld omhoog te lopen de iPhone naar voren moet kantelen, wat zeker niet bevorderlijk is voor het overzicht. Geen aanrader dus.

Voor de mensen die helemaal gek worden van de enorme hoeveelheid actieknoppen op de controllers zal FIFA 10 op de iPhone een verademing zijn. Je hoeft maar 2 knoppen te gebruiken, A voor passen en B voor schieten. Je komt er echter al snel achter dat je wel bijna alle bewegingen kunt uitvoeren en dat is waar het lastig wordt. Een paar voorbeelden; voor een hoge bal moet je dubbeltappen op A, waarbij de lengte van de eerste tap de kracht bepaalt, door van A naar B te glijden maak je een sliding, glijden van B naar A is een steekpass, glijden van B naar A naar B een hoge steekpass en van A naar B naar A een 1-2.

Dat dit een behoorlijke leercurve oplevert, mag vanzelfsprekend zijn, maar dat is niet het grootste probleem. We stoorden ons het meest aan het feit dat de registratie van de bewegingen niet altijd even vlekkeloos verloopt. Je speler doet dan niet altijd wat je van plan was en dat is vervelend. Je grijpt dan al snel terug naar de basis van passen en schieten en daarmee vermaak je het publiek natuurlijk niet.

2

Als we toch bezig zijn, zullen we het laatste druppeltje ook maar even uit de gameplay-galemmer schudden. Waar EA prat gaat op het promoten van de 360 graden controls op de console versie, is hiervan op de iPhone niets te bespeuren. Je kunt 8 richtingen op bewegen en dat is na het spelen van FIFA 10 wel weer even wennen.

Nu lijkt het alsof de game totaal onspeelbaar is, maar dat is zeker niet het geval. Na verloop van tijd raak je aan de controls gewend en zul je je beter concentreren bij iedere actie die je wilt uitvoeren. Als je zover bent, speelt de game prima, maar van intuïtieve controls is dus geen sprake. Ook moet gezegd worden dat het speltempo in positieve zin bijdraagt aan de speelbaarheid van FIFA 10 en dat spelers snel reageren op de acties die je uitvoert.

Reacties

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.