FIFA 10

Schot in de roos

Het is tof om voor te lopen op de toekomst. Hoewel we nog enkele maanden van dit jaar te gaan hebben zijn er al tal van titels die versie 2010 achter hun naam hebben geplakt. De drang om blijkbaar de eerste te zijn is sterk, ik kan me geen enkele titel voorstellen die nu nog met 2009 durft afkomen.

Fifa 2010 is een logisch vervolg op de voetbalsimulatie van vorig jaar. Als we de makers mogen geloven heeft deze titel nog realistischere animaties, een 360° draai om tijdens je dribbels te gebruiken en tal van kleine verbeteringen. Het lijkt wel alsof we elk jaar hetzelfde horen, maar aangezien een voetbalgame uiteindelijk om de match-engine zelf draait, zullen we die features er maar bij nemen zeker.

Ik heb hem dan ook meteen geprobeerd, de befaamde 360° dribbelbeweging die mij feilloos rond een tegenspeler zou moeten brengen. Jammer, enkel de basisbewegingen worden in het spel vermeld. Na de handleiding kort door te nemen kreeg ik het warm, hoe ga ik ooit al die knoppen op het juiste moment gebruiken terwijl ik onder druk sta. Zo merk je inderdaad dat je tijdens de meeste wedstrijden totaal geen nood hebt aan deze moves. Ze zijn prettig als ze ooit lukken, maar vaak genoeg ben je te hard op de actie gebrand om er veel van te merken.

Practice makes perfect, toch begonnen deze bewegingen na een tijdje als een tweede huid aan te voelen (NVDR: vraag ons niet hoe hij weet hoe zoiets aanvoelt). Ik kan me haast geen match meer inbeelden zonder dat deze feature erin zit, geen spannende eindfase zonder het besef ‘als ik hier zo draai, ben ik langs de verdediging en kom ik alleen voor goal uit. De 360° momenten vernieuwen, verfijnen en verbeteren de game en zorgen ervoor dat het echt als voetbal aanvoelt en speelt.

Fifa 10 biedt alles aan wat we verwacht hadden van de reeks, een quickplay mode, een seizoen verder zetten, een specifiek toernooi spelen, zelf één speler besturen in een carrière, een manager mode, een online ranked quickplay, een online unranked quickplay, een online toernooi, een online seizoen, een training mode, een customization feature en een modus waarin iedereen in één spel zijn eigen speler kiest en enkel hem bestuurt. Een hele boterham dus en in elk van deze modes kan je nog heel wat mogelijkheden zelf instellen.

De verschillende spelmodi zijn allemaal goed uitgewerkt en krijgen tal van verbeteringen mee ten opzichte van vorige edities, maar eerlijk gezegd koop je geen FIFA 10 om een managergame te spelen. De essentie is voetbal op het veld en veel van de beslissingen die je maakt lijken blijkbaar amper effect te hebben op de matches.

FIFA 10 is echter wel een mooi totaalpakket geworden met voor elk wat wils. De focus ligt uiteraard op de matchen zelf en deze zijn van een opmerkelijk niveau. In een recent artikel over Pro Evolution Soccer 10 ging ik nog hard te keer over de moeilijkheidsgraad en het feit dat de game en de AI zo goed geworden zijn dat je jezelf haast als passagier ervaart, mee voor de rit maar altijd verwonderend of hij hier wel op zijn plaats is.

In FIFA 10 kan je wel makkelijker het verschil maken, de gameplay en de fun primeren op de totalitaire realiteit dat je geen topspeler bent. Je moet niet het tactisch inzicht hebben van een profvoetballer om de dingen goed te doen, FIFA is dan ook veel toegankelijker dan haar tegenhanger en bijgevolg leuker. Na enkele wedstrijden leer je goals te scoren, merk je wat werkt en vooral wat niet werkt en beleef je een leuke tijd.

De besturing is niet eenvoudig en meer dan eens heb ik me afgevraagd of ik wel de juiste toetsencombinatie gebruikte om mijn kopbal met effect te kunnen spelen, maar met de basis alleen kom je al ver. Aangezien er echter al zoveel mogelijkheden bestaan kan je daarna makkelijk beginnen specialiseren. Er zijn tal van speciale bewegingen, lobs, kruisballen, dribbels en effecten bij stilstaande fases die deel uitmaken van de game. Je merkt dat je tegenstanders ze gebruiken dus wil jij dit uiteraard ook.

FIFA 10 is dan ook een diepgaande titel waarin je kan blijven spelen en kalmpjes aan kan verbeteren, niemand zit je op de hielen. De online community biedt hier een ideale stimulans aangezien je je makkelijk kan toetsen aan spelers uit dezelfde categorie en merken hoe zij het spel aanpakken. In elke mode (en je herinnert je ze vast wel) vind je haast ogenblikkelijk tegenspelers die het samen met jou of tegen jou willen opnemen. Tot dusver heb ik de pech gehad om enkel maar ettertjes tegen te komen - soort zoekt soort zeggen ze hier op de redactie - maar het feit dat je samen met je vrienden snel en makkelijk wedstrijden kan opzetten is zeker een trap in de juiste richting.

De presentatie is wederom van hoge kwaliteit. Grafisch is de game erg mooi afgewerkt, de verschillende animaties zijn van hoge kwaliteit en dit jaar komt ook de physics en collision engine bijzonder mooi naar boven. Spelers duwen en trekken om de bal te veroveren, zetten hun lichaam, sandwhichen spelers, dribbelen mooi naast, door en over de verdediger…Kortom de actie op het terrein zelf is van een uitmuntend hoog niveau. Wat ons echter wel opviel is dat de spelers gigantisch grote handen lijken te hebben. Er gaat geen match voorbij zonder dat het collision systeem samen met de scheids enkele keren handbal hebben opgemerkt. Dit aspect strookt niet meteen met de realiteit, een sommige van deze fouten, blijkt uit de herhaling, zijn bovendien compleet onbewust of helemaal niet aan de orde.

Toch is de AI van jouw spelers en de tegenpartij bijzonder sterk. Spelers passen snel, zoeken en creëren openingen, gaan duels aan, gebruiken de flank en wanneer dat niet lukt proberen ze een andere kant. De spelers doen hun werk goed, jij bent een belangrijk deel van het geheel en als je vrij staat spelen ze de bal ook naar jou. Voor de ongeduldigen onder ons kan je echter ook opteren om onmiddellijk de bal op te eisen. Je roept om de bal die onmiddellijk over de grond of in de lucht naar jou wordt gespeeld. Ideaal om zelf mooie fases te starten. Je kan ook het commando geven om meteen te schieten, allemaal opties dus die je heel wat meer beheersing geven over het spelverloop. FIFA 10 heeft verder ook een hele resem achievements, maar een concrete meerwaarde bieden ze niet.

Voetbalfans kennen de bikkelharde strijd tussen FIFA en Pro Evolution Soccer om de hegemonie over voetballand. Wat mij betreft heeft EA dit jaar alles op de tafel liggen om de beker op te eisen aangezien hun game gericht is op gameplay en spelplezier, met tal van opties, in een semi-realistisch kader. Alles vloeit naadloos in elkaar over zodat je een nagenoeg perfecte game kan ervaren. De mogelijkheid om zowel online als offline verder te blijven specialiseren, je eigen speler van nul uit te bouwen en snel eender welke game te starten is een niet te onderschatten pluspunt dat zorgt dat deze titel een gouden toekomst tegemoet gaat, met een grote community.

9 / 10