FIFA 10

Zo mooi kan voetbal zijn.

Voetbal. Je houdt ervan of je veracht het. En dan zijn er nog die halfbakken 'voetbalfans' die wel kijken wanneer een EK of WK wordt gehouden, maar dan niet op zondag om 19.00 met het bord op schoot naar de televisie kijken. Voetbal. Het is oorlog, zei Rinus Michels ooit. Hij had gelijk, en nog nooit was die oorlog zo hevig als in FIFA 10.

Vorig jaar wist Electronic Arts ons te verrassen met FIFA 09. De oude FIFA-mentaliteit werd overboord gegooid en het stuur werd 180 graden de andere kant opgedraaid. FIFA moest weer staan voor kwaliteit, niet voor een jaarlijkse update van de teams. Het lukte EA uitzonderlijk goed. De verwachtingen zijn nu dan ook misschien hoger gespannen dan ooit, want hoe maak je een voetbalgame als FIFA 09 nog beter? Zo dus.

Er valt in theorie natuurlijk weinig te vertellen over een voetbalgame. Het is tenslotte voetbal! Twee teams, elf spelers, drie mensen die het geheel in het gareel moeten houden en een bal die in de goals moet worden geschoten.

1

Maar zo simpel ligt het niet bij FIFA 10. Was het maar zo. Er zijn namelijk heel veel veranderingen doorgevoerd in dit nieuwe deel. Laten we beginnen met de – zoals de Engelsen dat zo mooi zeggen – olifant in de kamer: Virtual Pro.

Vorig jaar was één van de beste en meest innoverende features de Be A Pro-modus waarin jij als één speler een rader in het team was. Je moest op de juiste positie spelen, jezelf verbeteren en uiteindelijk kon je jezelf opwerken naar een topclub. Dit jaar is dit allemaal uitgebreid met de zogenaamde Virtual Pro-modus.

Het principe is eigenlijk een beetje hetzelfde, alleen dat Virtual Pro zich veel meer richt op de progressie van jouw personage. Je maakt je speler aan, begint bij een club van jouw keuze en je wordt beter en beter. Bij de Be A Pro-modus was jouw speler echter alleen toegankelijk in die wedstrijden. Bij Virtual Pro is dit allemaal enorm uitgebreid. Niet alleen kun je als alleen de door jou gemaakt speler een potje ballen, je kan hem ook gebruiken in bijvoorbeeld een competitie, een oefenwedstrijd of zelfs de Manager Modus.

2

Gedurende de wedstrijden wordt de speler beter, mede door zogenaamde Accomplishments te halen. Dit zijn een soort kleine Achievements of Trophies. Geef je een lange pass op maat, dan unlock je bijvoorbeeld een accomplishment. Scoor je, dan gebeurt hetzelfde. Afhankelijk van de soort accomplishment – en het zijn er gigantisch veel – kun je je speler steeds meer verbeteren.

Normaal gesproken kun je een aantal punten toedelen aan je speler en hem zo naar jouw wensen uitbouwen. Bij Virtual Pro is dit anders, omdat alle punten die toegekend worden – snelheid, sprongkracht, balans – afhankelijk zijn van de grootte van je speler. Een zware, lange speler zal goed zijn in de duels, zowel in de lucht als op de grond, maar zijn snelheid zal een stuk lager liggen. Omgekeerd zal een kleine iele voetballer enorm snel kunnen sprinten maar snel de bal verliezen. Je zult dus keuzes moeten maken. Een leuke toevoeging is de zogenaamde GameFace-mogelijkheid. Je gaat naar de website van FIFA 10 en je voegt wat foto's van jezelf toe aan je profiel. Daarna kun je ingame jouw gezicht downloaden en op jouw voetballer plakken. Het werkt uitzonderlijk goed en je krijgt hierdoor een betere connectie met je speler.