Eurogamer.nl

FIFA 08

Koning voetbal

De afgelopen jaren heeft een aardverschuiving plaatsgevonden in de virtuele voetbalwereld. Waar eens FIFA de onovertroffen winnaar was binnen het genre, heeft de Pro Evolution Soccer-reeks van Konami een enorme inhaalslag gemaakt. Kwalitatief waren de PES-games de laatste jaren zelfs een stuk beter dan de vaste kracht van EA Sports. Met FIFA 07 wilde EA het gat echter verkleinen en dat lukte ze nog behoorlijk ook. FIFA 07 was een flinke verbetering ten opzichte van zijn voorgangers, maar haalde net niet het niveau van Pro Evo 6 in datzelfde jaar. Nu is er dan de nieuwste FIFA, die de verrassende naam FIFA 08 heeft gekregn. Elk jaar draait de PR-machine van Electronic Arts op volle toeren om maar duidelijk te maken dat deze FIFA (toch) écht beter is dan alle voorgaande delen, iets waar je na een jaartje of tien toch wel redelijk moe van wordt. Dit jaar zouden onder andere nóg slimmere verdedigers en een bal die onderhevig is aan temperatuur, luchtdruk, windsnelheid en draaiing van het schot aanwezig zijn. De vraag is natuurlijk of al deze onderdelen zich goed vertalen op het veld. Gelukkig is dat wel het geval.

Vanaf het moment dat je de eerste bal aanraakt merk je dat FIFA 08 met kennis, toewijding en vooral liefde is gemaakt. Wat ook meteen duidelijk is, is dat FIFA 08 een enorme verbetering is ten opzichte van zijn toch al behoorlijke voorganger. Je zult niet simpelweg langs een tegenstander kunnen lopen, de gameplay bestaat met andere woorden niet alleen meer uit aanval na aanval. FIFA 08 vraagt training, inzicht en krijgt daardoor een diepte die in voorgaande delen nog wel eens ver te zoeken was.

Vooral de speelsnelheid is een enorme verbetering in vergelijking met FIFA 07. De game lijkt in dit opzicht zelfs op Pro Evo, dat met zijn verschillende snelheden het meest in de buurt kwam van een echte wedstrijd. Regelmatig zul je ook bij FIFA 08 moeten inhouden, rondkijken, het gaatje zoeken en dan razendsnel toeslaan. Een belangrijk hulpmiddel hierbij is de vernieuwde manier van de bal afspelen. Een simpele pass is niet meer zo simpel uit te voeren wanneer je zelf de richting en kracht moet bepalen. Deze vrijheid bij het rondspelen van de bal zorgt voor een subliem gevoel van controle. Daarnaast zorgt de – eveneens vernieuwde – energiemeter ervoor dat je niet constant het hele veld kunt rondsprinten. In FIFA 08 moet je je momenten kiezen, niet alleen wanneer je aanvalt, maar ook wanneer je sprint.

Het verschil met PES wordt dan ook pas duidelijk wanneer je een tijdje FIFA 08 hebt gespeeld en daarna weer teruggaat naar bijvoorbeeld Pro Evolution Soccer 6. PES is constant op de actie gericht, waar FIFA veel meer de rust en het gevoel van een échte wedstrijd benadert. FIFA is qua snelheid en speelstijlen een stuk realistischer dan alle voorgaande delen waardoor het geheel ook een stuk pittiger wordt.

Dan is er nog één van de grootste vernieuwingen van FIFA 08; de 'Be A Pro-mode'. In de loop van de geschiedenis zijn er al heel wat voetbalspellen geweest die geprobeerd hebben om wedstrijden speelbaar te maken uit het oogpunt van slechts één speler. Tot nu toe heeft dat verschillende resultaten opgeleverd, waarvan het merendeel niet om over naar huis te schrijven was. EA lijkt echter met de 'Be A Pro-mode' een enorm goede balans gevonden te hebben.

Het komt erop neer dat je elke speler, met uitzondering van de keeper, kan kiezen om te besturen. Je zult deze speler gedurende de hele wedstrijd over het veld heen loodsen. Kies je bijvoorbeeld een rechtsachter dan zul je gedurende de wedstrijd niet alleen mee op moeten komen om voorzetten te geven, maar ook razendsnel terug rennen naar je positie om de counter van de tegenstander af te slaan. Wanneer je een aanvaller kiest zul je op de juiste momenten op de juiste plaatsen moeten staan om zo een aantal doelpunten te scoren. Het is echter oppassen geblazen dat je niet buitenspel staat.

ADVERTENTIE

Reacties

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.