Fallout 3

Zo goed dat het pijn doet!

Geteste versie PlayStation 3

Het lijkt wel alsof we binnen de game-industrie elk jaar opnieuw kennis mogen maken met minstens één nieuwe franchise die de overigens erg prille toekomst van het medium zal beďnvloeden. Vorig jaar hadden we daarentegen te maken met niet één, maar een overvloed aan indrukwekkende en soms zelfs baanbrekende titels, waaronder Assassin's Creed, Super Mario Galaxy, Mass Effect en BioShock. Hierdoor kunnen we zonder schroom stellen dat 2007 een van de beste periodes ooit was om als gamer door het leven te gaan. Of we bij het afsluiten van 2008 net zo positief op de voorbije twaalf maanden zullen kunnen terugkijken laten we nog even in het midden, maar ontwikkelaar Bethesda Game Studios – bekend van de Elder Scrolls-reeks – jaagt het kwaliteitsgemiddelde alvast de hoogte in met hun nieuwe pronkstuk: Fallout 3.

Op het eerste gezicht lijkt het een beetje vreemd om het cijfer drie in de titel van dit spel te zien staan. Het overgrote merendeel van de hedendaagse gamende populatie kent de twee voorgaande Fallout-titels waarschijnlijk niet, laat staan dat ze de spellen ooit aangeraakt hebben. Deeltje één en twee, gemaakt door het geniale Black Isle Studios en uitgegeven door Interplay, verschenen respectievelijk tien en elf jaar geleden op de markt. Mocht je beide games op de kop kunnen tikken (bijvoorbeeld door het origineel te downloaden via GameTap), twijfel dan geen seconde en haal die handel binnen! Heb je echter geen zin om in het verleden te duiken, dan is dat helemaal niet erg. Bethesda is zo slim geweest om Fallout 3 te ontwerpen zodat je geen voorkennis uit eerder uitgegeven delen moet hebben om van het spel te kunnen genieten. En genieten zul je!

We proberen vanaf nu nog zo weinig mogelijk te verwijzen naar Fallout 1 & 2, maar toch doen we het nog één keer om het af te leren. Fallout 3 gaat namelijk op ongeveer dezelfde manier van start als de twee titels van Black Isle Studios: Je ontwaakt in een grote 'vault' – meerbepaald Vault 101 - zonder enig idee te hebben van wat de wereld allemaal rondom je allemaal te bieden heeft. Vaults zijn immense schuilkelders waarin grote groepen inwoners van Amerika in moesten schuilen tijdens rampzalige periodes als nucleaire oorlogen. Het ontwaken van zojuist mag je trouwens erg letterlijk nemen. Het eerste beeld wat je te zien krijgt bestaat namelijk uit de ontblote benen van je eigen moeder en je vader die naar je staat te kijken. Je bent precies één seconde oud wanneer het spel van start gaat, en dat is dan ook meteen de springplank voor een ongelofelijk creatieve en organisch aanvoelende inleiding waarin zowat alle dingen waarmee je te maken krijgt in Fallout 3 uit de doeken worden gedaan.

2

Hoe je je gedraagt op je verjaardagsfeest maakt deels je toekomstige persoonlijkheid uit.

Net zoals in The Elder Scrolls IV: Oblivion – of tegenwoordig zowat elke Westerse RPG – krijg je de mogelijkheid om je personage samen te stellen. In andere spellen voelt dat procedé meestal onnatuurlijk aan, maar in Fallout 3 lijkt het niet meer dan normaal dat je je uiterlijk zelf mag kneden. Je vader denkt namelijk luidop en vraagt zich af hoe jij er later uit zal zien. Op dat moment verschijnt er een toegankelijk menuscherm in beeld waarin jij alles tot in de puntjes aan kan passen. Leuk is dat wanneer je wat verder tijdens het spel je vader ziet, hij een gelijkaardig uiterlijk zal hebben als jijzelf. Meer dan ooit voel je je dus echt de zoon van je vader. Een belangrijk detail zo zal blijken, want het verhaal van Fallout 3 draait voor een groot deel rond de zoektocht naar je papa en je emotioneel verbonden voelen met deze persoon is dus van uiterst belang.

Eens je je uiterlijk hebt gekozen draait men de klok zo'n 3650 dagen verder, met name naar je tiende verjaardag. Tien jaar worden staat in de vault gelijk aan het ontvangen van je eigen PIP-Boy 3000, een soort van handig computertje dat rond je arm past. Deze computer doet voor de rest van het spel dienst als een PDA waarin je alles op kunt zoeken, gaande van de toestand van je lichaam tot welke wapens je in je bezit hebt. Alweer voelt wat in essentie dingen opzoeken via allerhande menu's is heel natuurlijk aan, en lijkt het de normaalste zaak van de wereld om de plattegrond van de vault even op te zoeken via je handige gadget. En zo is alles wat je in Fallout 3 doet erg logisch, van het instellen van je eerste statistische preferenties via een sprookjesboek tot het vastleggen van je persoonlijkheid aan de hand van de G.O.A.T.-test, een soort van examen dat je op 16-jarige leeftijd af moet leggen.

Reacties (8)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.