Skip to main content
Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

E3: Star Wars: The Force Unleashed II

No one lives forever.

Het is de snelst verkopende Star Wars-game tot op heden, ondanks het feit dat de kritieken niet overal even goed waren. Daarnaast maakte LucasArts ons zeer duidelijk dat het verhaal overal geroemd werd, ondanks dat de gameplay misschien niet altijd even best was. Nu wordt er gewerkt aan een nieuwe The Force Unleashed, en LucasArts wil op elk punt haar voorganger overtreffen.

Op zich zou dat niet zo heel moeilijk moeten zijn. Want alhoewel het concept van The Force Unleashed uitstekend was, net als het verhaal dat erin verteld werd, bleek het spel niet zo heel leuk om te spelen. Het was kort, herhalend en kon gewoon niet overtuigen, mede ook omdat er nogal wat bugs inzaten.

Even voor de mensen die The Force Unleashed nog niet uitgespeeld hebben en niets willen weten over het einde, dan is het misschien niet echt aan te raden om verder te lezen. Zonder een paar dingen over het verhaal van TFU te vertellen is het namelijk moeilijk om de keuzes van LucasArts uit te leggen voor dit tweede deel.

Zoals je weet is de hoofdpersoon uit het eerste deel, Starkiller, aan het einde van The Force Unleashed gedood. Gelukkig is dat in het Star Wars-universum geen enkel probleem, en Darth Vader, de man die Starkiller zijn opdrachten gaf in het eerste, heeft een kloon gemaakt van Starkiller. Echter, deze kloon heeft vaag herinneringen van het feit dat Darth Vader hem verraden heeft. Aangezien deze herinneringen hem niet echt plezierig stemmen besluit de kloon te ontsnappen uit de kloonfabriek op de planeet Kamino.

Het spel begint meteen met een merkwaardig level. Iedereen die No One Lives Forever heeft gespeeld herinnert zich ongetwijfeld het level waarin je uit een neerstortend vliegtuig springt om al vallend allerlei vijanden te verslaan. The Force Unleashed II herhaalt dit truukje nog eens, maar voegt er nog een lading Force aan toe. Terwijl je naar beneden stort zul je met behulp van de Force namelijk allerlei platformen en aanstormende Tie-Fighters moeten zien te ontwijken en vernietigen.

LucasArts wil met dit spectaculaire begin meteen aangeven welke kant het op wil met The Force Unleashed II. Er moeten meer memorabele momenten inzitten die de eerste game soms zo leuk maakten. Later kregen we bijvoorbeeld nog een stuk te zien waarin de hoofdpersoon achtervolgd werd door een ruimteschip.

Naast dit soort spectaculaire momenten wil LucasArts je ook een ander gevoel geven in het spel. Waar je in het eerste deel nog speelde als de jager, moet je nu het gevoel krijgen alsof er constant op jou gejaagd wordt. Je bent tenslotte ontsnapt en Darth Vader en zijn maten zitten achter je aan.

De E3-trailer van Star Wars: The Force Unleashed II.

Natuurlijk zijn ook de Force-krachten aangepast. Belangrijk hierbij is ook dat het richtsysteem aangepast is zodat het makkelijker wordt om de juiste personen of objecten te selecteren. Daarnaast zal het complete vechtsysteem aangepast worden. Belangrijk hierbij is het feit dat je nu twee lightsabres zal kunnen dragen in plaats van slechts één lichtzwaard. Dit opent natuurlijk heel erg veel nieuwe deuren.

Ook zal er een nieuwe Fury-systeem in de game zitten. Wanneer je deze optie activeert zal onze hoofdpersoon een stuk krachtiger zijn, zij het voor een korte tijd. Tie-Fighters kun je middels de Force samenduwen tot een klein blokje metaal, Stormtroopers vliegen honderden meters ver weg wanneer je Force Push gebruikt en wanneer je met je lightsabre iemand omver hakt zullen ledematen er daadwerkelijk afvliegen.

Gelukkig concentreert LucasArts zich niet alleen op het brute geweld in de game. Er wordt namelijk nu veel meer gedaan met de omgevingen in combinatie met de Force. Dit zorgt ervoor dat er veel meer puzzels in de game verwerkt zullen zitten, om zo wat meer diversiteit in het spel te brengen.

Dit alles wordt samengepakt in een spel waarin het verhaal weer een grote rol speelt, een onderdeel dat op zijn beurt een stuk grauwer en donkerder zou moeten zijn. Natuurlijk heeft de ontwikkelaar een reputatie wanneer het aankomt op het verhaal, dus hopelijk kan dit geëvenaard worden.

LucasArts belooft veel, en het is na de korte demo die we te zien kregen moeilijk om in te schatten of al deze beloftes ingelost gaan worden. Wat we well weten is dat The Force Unleashed II op veel punten er inderdaad op vooruit lijkt te gaan. Er zitten meer memorabele momenten in die zo typerend zijn voor Star Wars, dus in dat opzicht hebben we goede hoop.

Read this next