Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

E3: Sid Meier's Civilization V

Viva la revoluçion!

Je hebt van die reeksen waarvan je gewoon weet dat ze goed zijn. Civilization is zo'n naam. Het maakt niet uit op welk platform de turn-based strategiegame uitkomt, je weet gewoon dat ze op zijn minst degelijk zullen zijn. Natuurlijk zijn de pc-games altijd subliem, maar ook de handheld- en consoleversies mogen er zeer zeker zijn.

Deze versies hadden misschien niet de diepte die de pc-games wel hebben, maar ze gaven het gevoel dat Civilization heet goed weer, wat voor de meeste mensen genoeg was.

Ontwikkelaar Firaxis werkt nu dus aan het vijfde deel voor de pc. De vorige iteratie bracht wel wat vernieuwingen met zich mee, maar was toch niet het grote nieuwe deel waar veel fans op gehoopt hadden. Met deeltje vijf moet dit veranderen, en vooralsnog lijken ze daar in te gaan slagen.

Nu we van deel vier naar deel vijf gaan is er nog iets anders dat van vier naar vijf gaat. Buiten de naam van de game zal Civ V namelijk ook niet langer gebruikmaken van vierkante blokjes waarop je je units kan plaatsen. We gaan van vier hoeken naar vijf hoeken, en dat betekent dat er twee blokjes andere hokjes minder grenzen aan die waarop je units staan.

Uitleg over Civilization V.

Daarnaast is het ook zo dat je niet langer diagonaal tussen twee vierkanten hoeft te bewegen, wat meestal toch een beetje vreemd aanvoelde in de vorige Civ-games. Het zorgt voor nog meer logische veranderingen, zoals waterwegen die veel duidelijker afgezet zijn en minder ruimte laten voor twijfel Deze vijfhoeken zijn veel logischer dan datgene wat ons tot nu toe voorgeschoteld werd, en binnen een paar minuten ben je alweer vergeten hoe het er vroeger aan toe ging.

Dit heeft ook zijn invloed op de manier waarop je steden zich uitbreiden. Natuurlijk gebruik je nog steeds de kracht van je cultuur om stukken land te annexeren, maar doordat dit nu met behulp van vijfhoeken gebeurt zal ook dit nu veel dynamischer gebeuren. Overigens kun je, mocht je goud genoeg hebben, ook gewoon land kopen om zo je invloed uit te breiden.

Een veelbelovende toevoeging aan de toch al gigantische hoeveelheid mogelijkheden en opties is het feit dat nu stadstaten geïntroduceerd worden. Dit zijn steden die altijd door de computer gecontroleerd worden en waarmee je alles kan doen wat je met een gewone computertegenstander ook kan, al behoren ze niet tot de vijanden die je moet zien te verslaan om uiteindelijk het spel te winnen. Dat betekent overigens niet dat je niet met ze in oorlog kan komen.

Je kan met deze stadstaten ook handel drijven, wat in sommige gevallen gunstig en soms ook ongunstig uit kan pakken. Raakt de stadstaat waar je mee bevriend bent namelijk in oorlog met een ander land, dan kun je ervoor kiezen om de metropool te steunen of niet. Steun je ze, dan betekent het automatisch dat jij in oorlog komt. Doe je dit niet, dan zal je relatie met de stadstaat ongetwijfeld veel schade oplopen.

Oorlogen zelf zullen overigens ook compleet anders uit gaan pakken dan in de vorige spellen. Dat komt omdat de man die nu verantwoordelijk is voor de game, Jon Schafer (geen familie van Tim – red.), zo'n groot fan is van de Panzer General-games. Dat betekent dat een veelgebruikte tactiek uit de Civ-games verwijderd wordt. Niet langer zul je een lading units bij elkaar kunnen gooien en dit als een soort überleger over de map bewegen om alles in je pad met de grond gelijk te maken.

Vijfhoeken in plaats van vierkantjes.

In Civilization V gaat het er anders aan toe, want je kan nog maar één unit op een hokje plaatsen. Dit zorgt er meteen voor dat je veel beter na moet gaan denken over hoe je je units over het speelveld verdeelt. Je zult je artillerie goed moeten beschermen omdat er geen legers meer zijn om ze te beschermen, maar aan de andere kant zorgt het er ook voor dat slagvelden veel meer verspreid worden over de wereld. Zo krijg je nu legers tegenover elkaar die elk vijf of meer hokjes in gebruik nemen. Hierdoor moet je veel beter nadenken over elke beweging die je plaats laat vinden, iets dat we een paar keer te zien kregen tijdens onze demo.

Het leuke is dat ook de omgeving hierdoor een veel grotere rol gaat spelen. Je zult infanterie gebruiken om artillerie te beschermen terwijl je je cavalerie in de flank of de achterkant aan laat vallen. Alhoewel we het hier nog steeds over het klassieke Civilization hebben, zorgt dit voor een hele andere speelstijl. Een ander punt om rekening mee te houden is dat wanneer je een gebied vindt waar je paarden kan trainen, het slechts een bepaald aantal paarden zijn. Zo kun je dus niet maar cavalerie blijven maken.

Sign in and unlock a world of features

Get access to commenting, newsletters, and more!

In this article
Related topics
Over de auteur
Yarno Ritzen avatar

Yarno Ritzen

Contributor

Reacties