Eurogamer.nl

E3: Nintendo 3DS (hands-on)

Subliem.

Hoe herken je de echte geeks? Door honderd goed uitziende dames de zaal in te sturen en ze een 3DS in hun handen te geven. De hardcore gamers gaan direct voor de nieuwe handheld van Nintendo en kijken slechts verlegen naar de meiden. Vrouwen heb je overal, en de 3DS kun je maar één keer voor het eerst beleven. En dat was hier, op de E3 in Los Angeles.

Tijdens de persconferentie van Nintendo praatte Saturo Iwata heel uitgebreid over de nieuwe trots van het Japanse bedrijf. Verschillende grote ontwikkelaars zullen games maken voor het apparaatje. De gekke 3D-brillen werden nog even belachelijk gemaakt door Reggie Fils-Aime en er werd een grappig filmpje getoond waarin Reggie, Iwata en Miyamoto pas echt meemaakten hoet he was om in een game te zitten.

Apetrots was Nintendo ook toen de nieuwe Kid Icarus getoond werd, een franchise die al veel te lang geen nieuwe game meer heeft gekregen. Natuurlijk waren er al jaren geruchten dat er een nieuwe Icarus op komst was, maar het bleef eigenlijk te lang stil rondom de gevleugelde held. Nu zal hij dus het gezicht worden van de 3DS.

Tijdens de persconferentie waren we behoorlijk sceptisch ten opzichte van de 3DS. Het waren tenslotte vooralsnog alleen mooie praatje. Maar zoals gezegd werd er een vrachtwagenlading mooie dames de zaal ingestuurd en konden we hands-on de 3DS.

Toegegeven, hands-on is misschien overdrijven. We kregen een aantal 3D-personages te zien - allemaal bekende Nintendo-franchise - die moesten weergeven hoe goed het 3D wel niet werkte op de handheld. En we zijn overtuigd, meer kunnen we niet zeggen.

De bewegende plaatjes (meer was het niet, we konden alleen de camera draaien) toonden onder andere Mario, Yoshi en de bekende ster uit de Super Mario Galaxy-games. Ook Samus Aran en Link waren te zien, en deden eigenlijk heel weinig.

Wat konden we dan doen? Weinig. We mochten met de nieuwe analoge stick de camera bewegen, maar dat was genoeg om ons al versteld te doen staan.

Laten we beginnen met de analoge stick, een nieuwe feature op de 3DS. Het was een veelgevraagde optie, omdat een D-pad toch niet de finesse biedt die een analoge stick wel geeft. En alhoewel we vandaag alleen een camera een stukje mochten rondbewegen voelde het meteen heel natuurlijk aan om met de kleine blauwe knop te spelen.

Aan de rechterkand van de 3DS zit de zogenaamde 3D-slider. Met deze schuifknop kun je instellen in hoeverre je de 3D-effecten op je scherm wilt tonen. Helemaal naar beneden zorgt voor nauwelijks 3D terwijl een naar boven geschoven knopje ervoor zorgt dat je kan genieten van alle effecten die de 3DS voor je in petto heeft.

Het is heel moeilijk om te beschrijven hoe goed de 3DS diepte weergeeft, maar geloof ons; het is indrukwekkend. Waar je bij films vaak de eerste vijf tot tien minuten toch even moet wennen omdat je hersenen het niet helemaal kunnen verwerken, lijkt dat geen enkel probleem bij de handheld. Je ziet direct diepte en het 3D-effect werkt werkelijk fantastisch.

Zo werkt het dus NIET.

De neus van Yoshi leek het scherm uit te komen terwijl de punt van het zwaard van Link je bijna in je vingers prikt wanneer hij ermee zwaait. Dit is 3D zoals het hoort te zijn; effectief en zonder idioot brilletje.

Veel functies van de 3DS blijven helaas nog mysterieus. Zo mochten we nog niet met de camera's spelen en hebben we dus nog niet de mogelijkheid gehad om een 3D-foto te nemen.

Sowieso is voorzichtigheid geboden, want wat we nu gezien hebben waren bijna stilstaande poppetjes die nauwelijks bewogen. We willen wel eens zien hoe dit er allemaal uitziet wanneer er eenmaal veel snel bewegende elementen en details op het scherm te zien zijn. Hoe zit het dan met framedrops en in hoeverre werkt het 3D-effect dan nog? Dat zijn vragen die nu nog onbeantwoord blijven.

Wat wel gezegd kan worden is dat de 3DS er grafisch gigantisch veel op vooruit gegaan is. Kid Icarus werd getoond op gigantische schermen in de zaal en had het detail van een Wii-game. Natuurlijk ziet het er op een klein schermpje als dat van de 3DS er veel beter uit. Ook de kleuren waren enorm helder, veel helderder dan op de Dsi. Althans, zo leek het. Wie weet zorgde het fantastische 3D-effect er wel voor dat de kleuren ook feller leken.

We hebben het schermpje ook nog even schuin gehouden om te kijken hoe de kijkhoek was wat betreft de 3D-effecten, en vooralsnog lijk je je ook hierover geen zorgen te maken. Alhoewel het effect wel wat verdween en je dus een beetje dubbele beelden te zien kreeg, was het niet zo erg dat het echt storend werd. Nogmaals, ook hier hebben we geen idee hoe het eraan toegaat wanneer er echt veel bewegende elementen op het scherm te zien zijn.

Voor de persconferentie waren we redelijk sceptisch over de 3DS. Hoe moest Nintendo in godsnaam 3D effectief naar een handheld brengen zonder ook nog eens gebruik te maken van een brilletje? Ze lijken met vlag en wimpel te gaan slagen.

We houden wel nog een slag om de arm, want we hebben het nog nauwelijks in beweging gezien. Binnenkort krijgen we ongetwijfeld meer te zien van het apparaat, en we kunnen nu al niet wachten.

ADVERTENTIE

Reacties

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.