Eurogamer.nl

E3: Majin and the Forsaken Kingdom

Tweespraak.

Hoe vreemd het ook mag klinken, Majin is niet de hoofdrolspeler in Majin and the Forsaken Kingdom. Majin is een groot monster. Een lievig monster, dat wel, maar toch een groot monster. Majin is lief. En knuffelig. Majin is leuk, en het spel waarin hij gaat één van de twee hoofdrollen vertolkt lijkt ook heel leuk te worden.

Majin and the Forsaken Kingdom doet qua concept een beetje denken aan de nieuwe game van Team ICO, The Last Guardian. Jij bent slechts een simpel mens, maar je vormt een team met een groot beest dat veel vuile klusjes voor je zal moeten opknappen. Je bouwt een relatie op met een dier dat niet of nauwelijks kan praten, maar op de één of andere manier toch je liefde verdient. Je moet niet alleen meevoelen met de persoon waarmee jij speelt, maar ook met de computergestuurde reus die gaat en staat waar jij heengaat.

De rol die jij speelt is die van een dief. En dan bedoelen we niet Suarez die Ghana een zuivere goal ontneemt, maar iemand die spullen ontvreemdt. Zoals we dat weten uit een vrachtwagenlading andere games is een dief een snel, sluw iemand die het niet moet hebben van zijn vechtskills, maar van zijn snelheid en sluipkrachten. Deze dief moet een land zien te redden dat van de ene op de andere dag overgenomen is door een bepaalde duisternis.

Bij toeval red je het leven van een groot wollig beest genaamd Majin, een soort magisch monster dat vervolgens je vriend wordt. Majin is makkelijk voor het zware werk, terwijl jij als dief zeer geschikt bent voor het spring- en renwerk.

Jij zal Majin niet zelf kunnen besturen. De computer doet het werk voor je, en zal dat op verschillende manieren doen. Zo zul je tijdens gevechten samen moeten werken, omdat Majin de enige is die tegenstanders helemaal kan uitschakelen. Deze vijanden zijn namelijk bezeten door de duisternis, en wanneer je ze neerslaat en lang genoeg laat liggen, dan zal de duisternis ze weer in hun macht krijgen. Je hebt Majin dus nodig om ze helemaal uit te schakelen. Daarnaast zul je ook verschillende aanvallen samen kunnen uitvoeren, want twee kunnen meer dan één. Natuurlijk zul je verschillende bewegingen kunnen upgraden gedurende het spel, zodat dit onconventionele team nog meer manieren tot zijn beschikking krijgt om het koninkrijk te redden.

Maar er zijn meer manieren om vijanden aan te pakken. Je hoeft niet de directe confrontatie op te zoeken, maar je kan de reus ook gebruiken om met behulp van de omgeving de tegenstand uit te schakelen. Zo kun je tegen Majin zeggen dat hij een bepaalde muur om moet duwen waardoor twee vijanden geplet zullen worden onder de stenen. Deze keuze-opties zorgen ervoor dat je een leuke dynamiek in het spel krijgt tussen bijna stealthy gameplay en regelrechte actie zoals we dat kennen uit bijvoorbeeld Prince of Persia.

Vergis je echter niet, want Majin and the Forsaken Kingdom zal zeker niet alleen maar om actie draaien. Veel tijd zul je kwijt zijn aan het oplossen van verschillende puzzels. Ook hierin nemen de dief en Majin allebei weer een eigen plaats in, met Majin die grote objecten zal verplaatsen en de dief die moeilijk te bereiken plekjes zal betreden.

Door deze combinatie van vechten en puzzels hoopt de ontwikkelaar dat je daadwerkelijk een band creëert met Majin, die je bijvoorbeeld ook zal helpen om te healen. Majin is meer dan een soort bulldozer die vijanden uitschakelt; hij zal je vriend worden tijdens de game.

De trailer van Majin and the Forsaken Kingdom.

Het spel speelt zich eigenlijk af in één groot kasteel, één waarvan jij het centrum moet zien te bereiken om de wereld te kunnen redden van een zekere ondergang. Dat zal behoorlijk lang duren, aangezien de game rond de 15 tot 20 uur zou moeten gaan duren volgens de ontwikkelaar. Natuurlijk willen dit soort cijfers nog wel eens overdreven worden, maar het geeft in ieder geval de intentie weer dat je dit spel niet op een avondje uit moet spelen.

De grote showsteler is natuurlijk Majin. Het beest lijkt in eerste instantie bijna angstaanjagend, maar naarmate je hem meer ziet ga je hem toch echt zien als een leuke knuffel. Hij praat op een haast kinderlijke toon en weet zinnetjes te maken die niet verkeerd zouden klinken uit de mond van een driejarige. Binnen een paar minuten ga je eigenlijk al van hem houden.

Het is de vraag of Majin and the Forsaken Kingdom daadwerkelijk leuk gaat blijven gedurende het hele spel. Er zal namelijk heel veel afhangen van twee dingen. Ten eerste moet de balans in de game bijna perfect zijn om het spel leuk te houden. Majin en de dief moeten elkaar op elk moment in de game nodig hebben. Wanneer bijvoorbeeld de dief te sterk wordt, is de magie waarschijnlijk weg. Daarnaast kunnen we nog maar heel weinig zeggen over de afwisseling qua levels, iets waar we nog niet veel van gezien hebben. Vooralsnog ziet het spel er echter sprookjesachtig leuk uit.

ADVERTENTIE

Reacties

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.