Dragon Ball Z: Attack of the Saiyans

It's over 9000!

Na de opening van het Dragon Ball seizoen in gamesland met de review van Revenge of King Piccolo voor de Wii is het tijd om door te gaan met de volgende titel die Namco Bandai ons voorschotelt. En ook deze game rond Goku en zijn vrienden (en vijanden) is geen traditioneel vechtspel maar een ouderwetse RPG, voor de DS welteverstaan: Dragon Ball Z: Attack of the Saiyans.

Het probleem van de Dragon Ball licentie is het gebrek aan vernieuwing. Dit is ook niet zo gek aangezien de serie al meer dan tien jaar geleden gestopt is. Toch blijven er jaarlijks getrouw een aantal games over de anime verschijnen en kunnen de fans het verhaal inmiddels blind navertellen. Het originele Dragon Ball verhaal met een jonge Goku – waar bijvoorbeeld Revenge of King Piccolo op gebaseerd is - heeft hier minder mee te kampen, aangezien dit avontuur minder bekend is in het Westen. Dit in tegenstelling tot het uitgemolken verhaal van Dragon Ball Z. Toch heeft ontwikkelaar Monolith Soft. een inventieve manier gebruikt om –slechts een klein deel- van het overbekende epos te vertellen.

1

Want zoals de naam al aangeeft beslaat deze draagbare RPG alleen de eerste saga van Dragon Ball Z, namelijk de aankomst van de Saiyans op Aarde. Natuurlijk worden alle belangrijke momenten nagespeeld met als climax het gevecht tegen Vegeta. Maar waarschijnlijk zullen fans er mee instemmen dat dit niet het meest spectaculaire hoofdstuk uit de serie en om er dan een complete RPG omheen te bouwen lijkt vergezocht. Het verhaal van het spel begint echter al een stuk voor de aankomst van de Saiyans en vormt een soort brug tussen Dragon Ball en Dragon Ball Z. Je start met Krillin, Tien en Yamcha die hun training aan het afronden zijn alvorens je met Goku aan de slag mag.

Bovendien zitten er heel wat quests in de game die niet zozeer iets te maken hebben met de Saiyan Saga als met het originele avontuur. Hierdoor zit er heel wat extra content in het spel dan wat je zou verwachten maar vergt het wel wat voorkennis. De grote lijnen van het verhaal worden wel uit de doeken gedaan maar de referenties naar en ontmoetingen met bepaalde personen en locaties kunnen alleen op waarde worden geschat door de echte fan en zullen voorbij gaan aan een leek.

Wat het genre betreft doet Attack of the Saiyans totaal niks nieuws, maar wordt alles wel heel goed neergezet in de stijl van de Dragon Ball franchise. Je krijgt opdrachten die je moet vervullen en doormiddel van een kaart kun je kiezen naar welke locatie je wilt gaan. Door de ‘aanpassingen’ aan het verhaal zul je naar plekken gaan van beide series, zoals de toren van Korin, de planeet van King Kai en het Kame House maar ook de toren van het Red Ribbon Army of het paleis van Emperor Pilaf. Helaas is het zo dat veel opdrachten van buiten het officiële verhaal vaak onder de noemer vallen van ‘Ga daarheen om dit en dat te vinden’. Aangezien velen al de speerpunten van het de Saiyan Saga kennen, voelen deze missies af en toe aan als een vertraging van het verhaal.

2

Op het gebied van het vechtsysteem is Attack of the Saiyans eveneens een traditionele Japanse RPG, wat random encounters en turn based actie betekent. Verder kun je in het spel met zes personages spelen –Goku, Gohan, Piccolo, Krillin, Tien en Yamcha- waarvan er telkens maximaal drie tegelijkertijd vechten. Een handige optie is de mogelijkheid om personages tijdens het gevecht te wisselen. Daarnaast zijn er de bekende mogelijkheden van aanvallen, items gebruiken, verdedigen en vluchten. Naast de standaard aanvallen kunnen de vechters ook meerdere speciale acties, wat ten koste gaat van hun Ki meter. Ook hier is men de franchise trouw gebleven, zo kan Goku zijn Kamehameha uitvoeren en Krillin zijn Destructo Disc. Bovendien heeft ieder een Rage meter die zich langzaam vult wanneer je aanvalt of aangevallen wordt. Als deze meter vol is zijn ultieme aanvallen uitvoerbaar, denk hierbij aan de Spirit Bomb en Special Beam Cannon. Om het aanvalsonderdeel af te ronden zijn bepaalde aanvallen ook nog te combineren om zo een verwoestende klap toe te brengen aan je tegenstander.