Dragon Age: Origins

Hoe vergaat het de consoleversies?

Geteste versie Xbox 360

Het komt niet vaak voor dat de console en pc versies van een game apart gereviewd worden. Soms verschillen beide versies echter zodanig van elkaar, dat het zeker de moeite waard is om beide iteraties apart te behandelen. Zo ook met Dragon Age: Origins. Op de pc hebben wij deze game met veel enthousiasme ontvangen. De game is echt gemaakt voor dat platform. Hoe zit het dan met de port naar de consoles? Is de conversie geslaagd?

In een game als Dragon Age werk je veel met menusystemen. Een game als dit draait om statistieken, lijsten en overzichten. Een pc is bij uitstek geschikt voor dit soort interfaces dankzij muisbediening. Op de consoles zou dit echter niet op dezelfde manier kunnen werken. Dat hebben de mensen bij Edge of Reality, verantwoordelijk voor de consoleport, zich ook terdege gerealiseerd. Alle schermen zijn dan ook volledig omgebouwd en volledig ingericht op bediening met een controller.

1

Screenshots van de Xbox 360-versie heeft EA overigens nooit vrijgegeven.

Toch kunnen wij ons niet aan de indruk onttrekken dat het navigeren door de schermen een stuk langzamer en minder efficïent verloopt dan op de pc. Hoe je het ook wendt of keert, al die statistieken en informatie moet je toch op de een of andere manier kwijt, en daar kan eigenlijk geen enkele interfacestructuur iets aan veranderen. Dit heeft als resultaat dat je veel langer op zoek bent naar de informatie die je zoekt, en vaste taken zoals het uitrusten van je personages simpelweg langer duren. Bovendien heeft men nergens popup schermen ingebouwd, waardoor je voor iedere statistiek een apart informatiescherm op moet roepen, ter toelichting. Wat ons betreft had het allemaal nog wel wat gestroomlijnder gekund.

Natuurlijk is de game grafisch minder dan op de pc, dat mag voor zich spreken. Toch neemt dit niet weg dat de game zelfs voor consolestandaarden wat ondermaats oogt. Doordat BioWare het land van Ferelden met zoveel zorg en aandacht aangekleed heeft, wordt een prima atmosfeer neergezet. Echter, puur kijkend naar de grafische kwaliteit hebben we toch al stukken beter gezien op de consoles. Met name de modellen schieten nogal te kort en vallen in het niet vergeleken met die uit bijvoorbeeld Mass Effect. Daar komt bij dat de consoleversie lang niet in alle scenes een consistene framerate vast weet te houden. Het mag wat dat betreft duidelijk zijn dat de engine technisch weinig geoptimaliseerd is voor de hardware in de consoles.

Het grootste heikelpunt van deze port, is echter toch de combat. Edge of Reality heeft besloten geen isometrisch perspectief te implementeren, en het resultaat is onmiddelijk merkbaar. Veel gevechten missen overzicht en het is aanzienlijk moeilijker om een gehele party met volledige controle door het strijdgewoel te leiden. Daar komt bij dat de combat merkbaar simpeler is dan op de pc. Vijanden doen minder schade, er is geen friendly fire, en je eigen personages delen veel hardere klappen uit terwijl ze ook veel minder lijken te missen.

2

Dit heeft als resultaat dat de game meer in een rechtoe-rechtaan actiegame met RPG-elementen verzandt, en dat is jammer. Veel van de tactiek uit de pc versie gaat verloren, terwijl dat mede zo’n enorm sterk aspect aan de game was. Het één en ander wordt gedurende de game nog wel wat complexer en interessanter naarmate je meer vaardigheden verkrijgt, vijanden meer mogelijkheden krijgen en er steeds meer magie in het spel komt, maar al met al voelt de combat aanzienlijk simplistischer aan.

Heb je dan ook de nodige ervaring met RPGs, dan is het sterk aan te raden om op Hard te beginnen. De game komt dan al meer in de buurt van de pc-versie, waarbij vijanden een stuk harder meppen en friendly fire ook een issue wordt. Je zult nu merkbaar meer moeten pauzeren en beter je party in de gaten moeten houden. Het goed inzetten van de juiste vaardigheden wordt nu veel belangrijker. Nog steeds lijken vijanden sneller tegen de vlakte te gaan dan op de pc, en het gebrek aan overzicht en controle valt alleen nog maar meer op, maar de toegenomen uitdaging is het uiteindelijk zeker waard. Daar komt bij dat je partymembers minder goed lijken te luisteren in deze versie. Soms geef je ze de opdracht een helend drankje te drinken, maar besluiten ze dan eerst nog even een rondje te lopen voordat ze tot actie overgaan. Dit kan vaak dodelijk en dus frustrerend blijken.

3

Direct vergeleken met de pc-versie, schiet de consoleversie van Dragon Age: Origins behoorlijk te kort. Op ieder vlak is dit een merkbaar inferieure ervaring waarbij vooral de versimpelde en moeilijker aan te sturen combat roet in het eten gooit. Mocht je dus de keuze hebben tussen beide varianten, denk dan geen moment na en haal de pc versie in huis. Echter, heb je enkel een console om games op te spelen, dan is Dragon Age: Origins nog steeds een bijzonder geslaagde westerse RPG. Dit zegt veel over de kracht van de spelwereld en de verhaalvertelling die Bioware heeft neergezet, beide aspecten die de minpunten van deze versie behoorlijk goed teniet weten te doen.

8 / 10

Lees ons scorebeleid Dragon Age: Origins Ronn Perdok Hoe vergaat het de consoleversies? 2009-11-20T12:13:00+01:00 8 10