Dragon Age: Origins

Het summum van de westerse RPG's.

Sommige tradities dienen in stand gehouden te worden. Ze zijn simpelweg te leuk, te knus en te cultureel bepalend om aan de kant te schuiven. Sinterklaas, Sint Maarten, carnaval, Studio Sport op zondag, we zouden er als rasechte Nederlanders niet zonder kunnen. Ook games kennen zo hun tradities. Eén van die tradities is de tactische party-based westerse RPG, een genre wat vandaag de dag op sterven na dood lijkt, maar waar veel gamers toch eigenlijk niet zonder kunnen.

BioWare was ooit een bepalende ontwikkelaar binnen het genre met de ontwikkeling van hun Infinity Engine, beide Baldur’s Gate-games, en Neverwinter Nights. Sindsdien is de ontwikkelaar echter een andere richting in geslagen. Hun laatste product, Mass Effect, was zelfs meer een hybride tussen een traditionele RPG en een third-person shooter te noemen. Echter, met Dragon Age: Origins keert de Canadese ontwikkelaar weer terug naar z’n roots. We moeten zeggen: ze kunnen het nog steeds!

De Dungeons & Dragons licentie waar Baldur’s Gate en Neverwinter Nights op gestoeld waren, is al jaren niet meer in het bezit van BioWare. Voor Dragon Age moesten ze dus hun eigen universum van de grond af opbouwen. Dat moet echter geen enkel probleem vormen, zoals Jade Empire en vooral Mass Effect al hebben aangetoond. De encyclopedische codex, waarin alle achtergrondinformatie van de game opgeslagen wordt, is hier een stille getuige van. Ieder aspect van de cultuur, geschiedenis, folklore en politiek wordt hierin uit de doeken gedaan. Het is zeker niet essentieël om alle lappen tekst door te nemen, maar voor de obsessieve lezers onder ons valt er meer dan genoeg interessante kennis uit te putten. Het is een omvangrijk naslagwerk, tekenend voor BioWare’s bijna Tolkienesque aanleg in het creëren van werelden die zomaar echt bestaan zouden kunnen hebben.

De codex levert een grote bijdrage aan de geloofwaardige uitwerking van de wereld waarin Dragon Age plaatsvindt. Echter, ook de daadwerkelijke game legt een hoop vlees in de kuip. Ieder persoon dat je spreekt heeft zijn eigen unieke persoonlijkheid en opvattingen. Elke locatie die je bezoekt heeft een haast voelbare geschiedenis van honderden jaren oud. Alles in de wereld van Dragon Age heeft een betekenis, een logische plaats in het grotere geheel. Deze wereld is met liefde gemaakt, wat er in no time voor zorgt dat je compleet opgeslokt wordt. Het scheelt ook dat je het camerastandpunt ten alle tijden kunt verplaatsen van een isometrisch naar een third-person standpunt. Wij betrapten onszelf vaak op een camerawisseling, aangezien beide standpunten hun specifieke voor en nadelen hebben. Deze flexibiliteit in perspectieven is prijzenswaardig en komt de gameplay en beleving alleen maar ten goede.

Klik om de video af te spelen

Ondanks de grote zorg die BioWare in de wereld gestoken heeft, laat het eigenlijke ontwerp weinig aan de verbeelding over. Veel ervan hebben we allemaal al eens eerder gezien in andere fantasy RPGs. Het duistere, meer volwassen randje wat BioWare hier aan toevoegt, weet weinig aan die indruk te veranderen. Dragon Age is dark fantasy, en staat in die zin meer met beide benen op de grond dan veel andere fantasy. Het is allemaal minder over the top, meer ingetogen, realistischer en geloofwaardiger. Of dit je zal liggen, is een puur persoonlijke kwestie, maar wij konden er wel wat mee. Al is het maar door de grote aandacht voor ieder klein detail en het feit dat alles wat dichter bij de werkelijkheid staat, wat het inlevingsvermogen vergroot.

De grootste stap uit de werkelijkheid die BioWare durft te nemen, is met de Fade. Deze surrealistische droom/geesten/demonenwereld is een locatie die met regelmaat ter sprake komt in het verhaal en niet geheel verrassend een grote rol speelt in het geheel. Zeker als mage zul je deze wereld vrij regelmatig met een bezoek vereren, doorgaans om enkele demonen een kopje kleiner te maken. De visie op dromen en het hiernamaals die BioWare met de Fade neerzet is bijzonder interessant en uniek. Het is dan ook een welkome afwisseling voor de middeleeuwse locaties waar je gewoonlijk doorheen struint.

Reacties (1)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.