Demon's Souls

Duivels goed.

Geteste versie PlayStation 3

Nieuwe DualShock controllers kosten tegenwoordig zestig euro. Als je even verstandig shopt, kun je ze waarschijnlijk nog wel wat goedkoper krijgen. Aan een beetje fatsoenlijke tv ben je toch al gauw meer dan zeshonderd euro kwijt. Een gemiddelde bank of stoel kost je ook al zo enkele honderden euro’s. Belangrijke zaken om te onthouden. Waarom? Omdat we het hier over Demon’s Souls hebben, één van de meest hardcore actie-RPGs die je jezelf maar kunt indenken.

Demon’s Souls kan onverhoopt frustrerend zijn. Het kan zoveel woede en irritatie opwekken, dat je echt even tot tien zult moeten tellen om zo te voorkomen dat je je controller tegen je tv smijt of een hap uit je zetel neemt. Dat kost onnodig veel geld, en daar zit niemand op te wachten. En toch komt de frustratie niet voort uit een slecht ontworpen game, maar uit de onkunde en de overhaastheid van jou als speler.

In Demon’s Souls moet je namelijk enorm doordacht spelen, iedere actie overdenken. Neem geen haast, probeer niet te rushen en blijf constant goed om je heen kijken. Doe je dit stelselmatig niet, dan kun je op den duur een muur volturfen met sterfscenes. Demon’s Souls kent geen medelijden. De game biedt je een korte tutorial, en daar doe je het maar mee. Verder zoek je als speler zelf maar uit hoe je de vele gevaren in de spelwerelden te lijf gaat.

1

De aard van deze game komt al enkele seconden na de tutorial bovendrijven. Een groot, imposant monster stormt op je af. Je denkt dat je misschien wel een kans maakt door de aanvallen goed te ontwijken en te blokkeren...totdat je ineens met één klap doodgeslagen wordt. Nog voordat je serieus hebt overdacht wat er zojuist is gebeurd en hoe je in vredesnaam verder moet komen, wordt je geest de Nexus in getrokken. Vanuit deze hub heb je toegang tot de vijf verschillende werelden die Demon´s Souls rijk is.

Om je levende lichaam terug te krijgen, zul je in geestvorm eerst een demon moeten vinden en vervolgens verslaan. Een groot en krachtig monster die een zogenaamde Demon Soul achterlaat en zich verschuilt achter hordes vijanden en vallen. Dit is op zichzelf al een uitdaging, maar daar komt nog eens bij dat je in geestvorm de helft minder health hebt. Ga je ook in geestvorm dood, en dat zal regelmatig gebeuren, dan verlies je alle reguliere souls die je onderweg van vijanden verkregen hebt. Erg rottig, omdat deze souls nodig zijn om spullen te kopen en zelf sterker te worden. Je kunt je souls terugwinnen door terug te keren naar de plaats waar je dood ging, maar mocht je onderweg weer dood gaan, dan ben je ze definitief kwijt.

2

Een keiharde straf voor niet oplettend en roekeloos spelen. Want dat is zo’n beetje de voornaamste oorzaak voor sterfte in deze game. Ren je te snel door, dan flikker je zo in een greppel. Let je even niet op in een gevecht, dan incasseer je zo een reeks dodelijke klappen. Kijk je niet goed om je heen, dan trap je onverhoopt in een dodelijke val. Bovendien keren alle verslagen vijanden terug nadat je dood bent gegaan. Ook zul je het level weer vanaf het beginpunt moeten herspelen. Eventjes je lijk en verzamelde souls herstellen is er dus niet bij. Iedere run door een level moet je even serieus benaderen als voorheen.

Op deze wijze leer je wel snel de wereld kennen. Vijanden staan altijd op dezelfde plaats, en veel vallen worden slechts eenmalig geactiveerd. De levels kennen ook één of meer shortcuts. Als je deze weet te activeren, dan kun je behoorlijk grote gedeeltes overslaan. Ook krijg je na iedere verslagen demon een checkpoint toegeworpen, zodat je verderop in de wereld kunt starten.

Voor al deze cadeautjes zul je echter eerst de nodige moeite moeten doen. Zoals gezegd, niets wordt je in deze game zomaar toegeworpen. Wil je de shortcuts vinden, dan zul je vaak van het vaste pad af moeten wijken en onbekend terrein moeten verkennen. Als je verder wilt spelen vanaf een checkpoint, dan moet je eerst een lang en zwaar gevecht tegen een demon tot een goed einde brengen. Zelfs het vinden en bereiken van zo’n demon vergt al de nodige exploratie en soms gepuzzel.