Warhammer 40,000: Dawn of War II Chaos Rising

Uitstekende uitbreiding.

Als je tegenwoordig aan kwalitatief goede RTS-games denkt, dan denk je aan Relic Entertainment. Met de Company of Heroes-, Homeworld- en Dawn of War-games hebben zij een zeer respectabele plek verworven op de markt. Ook met expansions is Relic altijd bijzonder goed bezig geweest. Nu is net hun eerste expansion pack voor Dawn of War II verschenen.

Met Dawn of War II stapte Relic behoorlijk af van de meer traditionele RTS gameplay. In de singleplayer heeft de game meer weg van een RTS/RPG-hybride. Je bouwt geen basissen, en stuurt slechts een select groepje eenheden aan. Deze eenheden worden tussen missies door steeds sterker met hogere statistieken, meer speciale krachten, en steeds betere uitrustingen.

Chaos Rising gaat hier netjes mee door. Je begint meteen al op level 18 en kunt, als je wil, verder spelen met je team uit de originele game. Gedurende de singleplayer van Chaos Rising mag je nog spectaculairdere uitrustingen en nog meer interessante vaardigheden voor je eenheden verwachten. Het is nu mogelijk om met je Space Marines tot level 30 door te groeien. Jammer blijft toch wel dat je in de singleplayer enkel met de Space Marines kunt spelen, en de andere facties enkel als tegenstand dienen.

Dawn of War II: chaos Rising launchtrailer.

Toch heeft Relic genoeg aspecten aan de gameplay toegevoegd om het allemaal interessant te houden. Een groot nadeel van Dawn of War II, was de constante recycling van dezelfde maps voor verschillende missies. Dit komt in Chaos Rising minder prominent naar voren. Bovendien zijn er twee geheel nieuwe gebieden bijgekomen; te weten een machtige ijsplaneet die recentelijk weer uit de Warp verschenen is, en een reusachtig spookschip wat met deze planeet meegekomen is. Het veroveren van strategische gebouwen voor tactische voordeeltjes tijdens missies is daarbij niet langer aanwezig.

In Chaos Rising draait alles eigenlijk vooral om, zoals de titel ook aangeeft, de Chaos Space Marines. Zij zijn de grote nieuwe vijand in deze expansion, en meteen stukken boeiender en interessanter dan de toch wat vlakke Tyranids. De Chaos dient niet alleen als waardig kanonnenvoer. Het heeft ook een grote invloed op je eigen eenheden. Tijdens missies dien je bewuste keuzes te maken om een overwinning te kunnen behalen, en afhankelijk van die keuzes zullen je eenheden meer of minder corrupt raken.

Als je de eenheden corrupter maakt, verkrijgen ze steeds meer specifieke Chaos-krachten. Tijdens missies zul je ook allerlei uitrustingen vinden die je oprechter of corrupter maken. Deze uitrustingen zijn doorgaans bijzonder sterk, maar een vereiste is wel dat je een bepaald niveau van corruptie of oprechtheid bereikt hebt om ze te kunnen gebruiken. Je mate van corruptie heeft ook nog eens invloed op de missies die je kunt spelen, evenals het einde wat je na alle voltooide missies voorgeschoteld zult krijgen. Met deze nieuwe gameplaydynamiek, voegt Relic een bijzonder geslaagd RPG-element aan de singleplayer toe. Je bent namelijk nu nog bewuster met de missies bezig dan voorheen.

2

Ook de nieuwe eenheid bij de Space Marines, de Librarian, is een overtuigende toevoeging. Deze magir eenheid, kan gebruik maken van machtige aanvals- en verdedigingskrachten en vereist behoorlijk wat micromanagement om optimaal gebruik van te maken. Ook de Orks hebben er een magir bij gekregen, terwijl de Eldar voorzien zijn van een nieuwe, bijzonder krachtige ranged eenheid.

Toch zal de expansion uiteindelijk vooral gekocht gaan worden vanwege de toevoeging van de Chaos Space Marines. Dit is ook volkomen terecht, want ondanks de nodige raakvlakken met de reguliere Space Marines, bieden de Chaos troepen een geheel eigen dynamiek naar het slagveld. Jammer blijft dat je er niet mee mag spelen in de singleplayer, maar gelukkig is er nog altijd de zeer geslaagde multiplayer modus waar je mee aan de slag kunt gaan.

Chaos Rising is een zeer complete expansion die er in slaagt de nodige minpunten van Dawn of War II te verbeteren, en bovendien verscheidene aspecten toevoegt waarmee de gameplay weer lekker fris aan voelt. Het blijft wat jammer dat je alleen met de Space Marines kan spelen in de singleplayer, maar de nieuwe RPG-elementen en de toevoeging van nieuwe eenheden, uitrustingen en speciale krachten, maakt dat meer dan goed. Waar het expansions aan gaat, zie je ze eigenlijk zelden beter dan Chaos Rising.

9 / 10

Lees ons scorebeleid Warhammer 40,000: Dawn of War II Chaos Rising Ronn Perdok Uitstekende uitbreiding. 2010-04-19T00:08:00+02:00 9 10