Company of Heroes: Tales of Valor

Karige maar geslaagde uitbreiding

Geteste versie PC

Company of Heroes… Wat was dat ook alweer? Bijna drie jaar geleden werd deze RTS nog door alles en iedereen toegejuicht om zijn innovaties. Bases bouwen hoefde niet langer, eenheden bestuurde je een stuk directer en gebieden moesten daadwerkelijk veroverd worden. Inmiddels is deze game echter een beetje weggezakt in het geheugen van de meeste spelers. Gelukkig weet Relic Entertainment ons geheugen op te frissen met de onlangs verschenen standalone uitbreiding Tales of Valor.

Net als het origineel in 2006 wil Relic met Tales of Valor laten zien dat RTS ook anders kan. Dit komt vooral naar voren in de vorm van single target control. De speler moet zich vooral bezig houden met een enkele unit in plaats van meerdere tegelijkertijd. In de singleplayer volg je bijvoorbeeld de verhalen van helden uit de oorlogstijd. Je speelt met deze helden en moet hun missie uit het verleden als het ware naspelen. Dit betekent wel dat je alleen met hen speelt en de rest van je troepen slechts een magere bijrol spelen. Je hoeft ook geen gebieden te veroveren of troepen aan te maken in deze missies; alles is al van tevoren voor de speler ingesteld. De singleplayer speelt dan ook niet echt als een RTS maar als een vereenvoudigde versie van het tactische spel Commandos. Het is in deze uitbreiding zelfs mogelijk om handmatig te mikken en schieten.

Je kan dit misschien zien als een kritisch punt maar op deze manier weet Relic je wel mee te slepen in de oorlog. Je krijgt meer sympathie voor je units, je wil dat ze overleven waardoor je vanzelf ingewikkelde strategieŽn gaat bedenken om ze door de benarde situaties te loodsen. Het grootste probleem hierbij is dan ook niet de keuze van deze spelvorm maar de kunstmatige intelligentie. Tegenstanders zijn namelijk ongelooflijk dom. Dit punt werd ook al aangehaald bij het origineel, maar drie jaar later lijkt er weinig te zijn veranderd. Tegenstanders reageren traag (of niet) op de door de speler gecreŽerde situaties. Zo kan je eenvoudig wegrennen van een gevecht om vervolgens achter een bosje langs te lopen en de vijand in zijn rug te schieten. Tanks van de tegenpartij lijken daarnaast altijd met hun onbepantserde kant naar je toe te staan waardoor je ze eenvoudig kunt uitschakelen. Het zijn kleine puntjes maar het maakt de game minder tactisch en moeilijk waardoor het toch niet zo interessant is. Je hoeft er niet voor te werken en dat wringt.

1

Toch is het een beetje flauw om op de singleplayer door te blijven hameren. De uitbreiding richt zich namelijk op de multiplayer. Via de campaignmode kun je enkele voertuigen vrijspelen maar daarna gaat het gevecht online verder. Speciaal hiervoor heeft de ontwikkelaar drie nieuwe modi toegevoegd die lang niet gek zijn. De eerste is een tankbattle tussen zes verschillende tanks. Speciaal hiervoor zijn er een achttal nieuwe voertuigen toegevoegd die je kunt gebruiken bij deze gevechten en tegen echte tegenstanders is het opeens een stuk interessanter. In de tweede modus is het de taak om je stad te verdedigen van de vijand. Er zijn nog maar een aantal troepen over en die moet je zo tactisch mogelijk inzetten om de vijand buiten te kunnen houden. De laatste een modus die zich richt op de aanval. Er zijn twee partijen die de kans hebben om een verdediging op te bouwen en een held uit te kiezen. Na verloop van tijd is het aan de speler de taak om door de verdediging van de ander door te breken.

Anders dan de singleplayer is de multiplayer juist superspannend. Echte spelers reageren sneller en onvoorspelbaar waardoor er bijna altijd een interessante oorlogssituatie ontstaat. Toch is Tales of Valor niet meer dan een uitbreiding te noemen. Heb je het origineel nog nooit gespeeld, dan is dit een mooie kans om voor een zacht prijsje toch eens een RTS op een andere manier te ervaren. Heb je Company of Heroes al wel gespeeld dan is het net te summier om dit spel aan te schaffen, het is te weinig vernieuwend.

7 / 10

Lees ons scorebeleid Company of Heroes: Tales of Valor Thom Stokkel Karige maar geslaagde uitbreiding 2009-04-14T21:34:00+02:00 7 10