Colin McRae: DiRT 2

Hier wil je je handen aan vuilmaken.

Zwaar bezweet en fysiek uitgeput klim je uit je Subaru. Je gooit je helm af, veegt wat modder van je schouders en snuift de atmosfeer om je heen op. Overal zie je mensen lopen, tussen de tenten, trailers en trucks door. Het is een waar festivalterrein. Op de achtergrond hoor je een DJ plaatjes draaien en het publiek opzwepen. Ineens hoor je een aantal auto’s langsscheuren, bezig met de volgende race. Je besluit je trailer binnen te gaan om even uit te rusten en af te koelen. Over een paar uurtjes is de volgende manche. Je bent nog niet binnen of Ken Block belt je op: “Geslaagde race kerel! Mooie overwinning!”

Dit is de wereld van Colin McRae: DiRT 2. Of eigenlijk zou het zo langzamerhand Ken Block: DiRT 2 kunnen heten, want de medeoprichter van DC Shoes, X Games superster, en hoofdrolspeler in de op Youtube erg populaire Gymkhana-filmpjes, is erg prominent in de game aanwezig. Na de tragische dood van rallylegende McRae, moest Codemasters een nieuw gezicht zoeken voor hun offroad reeks, en uiteindelijk is men bij Block uit gekomen.

Dat de game nog steeds de naam van McRae draagt, mag dan ook vooral als symbolisch gezien worden; want met de WRC-kampioenschappen, waarin de getalenteerde Schot zo groot geworden was, heeft DiRT 2 nog maar bitter weinig te maken. Als je eenmaal een bepaald aantal rally´s voltooid hebt en tot een bepaald punt in de career mode gekomen bent, zul je nog op een fraaie ode aan McRae getrakteerd worden, maar anderszins mag je gerust stellen dat het paradepaardje van Codemasters sterk veramerikaniseerd is.

2

Dat dit overigens geen minpunt hoeft te zijn, weet de game uitstekend te bewijzen dankzij de prima kwaliteiten die het op tafel gooit. Als je echter verwacht een rasechte rallygame te gaan spelen, kom je bedrogen uit. Nog meer dan diens voorganger, is DiRT 2 namelijk meer een offroad game in het algemeen, waarbij de focus over verschillende disciplines verspreid is. Rally is vanzelfsprekend een van de disciplines waaraan je deel mag nemen, maar daarnaast staan ook Rallycross, Landrush, Trailblazing en Raid op het programma. In Rallycross rijd je een aantal rondjes over een afgeschermd circuit tegen meerdere tegenstanders en de rally auto’s zijn hierbij specifiek afgesteld op circuitracing. Verwacht niet alleen veel bochtenwerk, maar ook grote sprongen en onverwachte wisselingen tussen asfalt en zand, modder of grind.

In Landrush rijd je eveneens rondjes, maar ditmaal over zanderige circuits vol met sprongen, hoogtewisselingen en plassen water. Voor deze discpiline mag je plaats nemen in buggy’s, trucks en terreinwagens. In Raid rijd je met dezelfde voertuigen, zij het anders afgesteld, van het ene naar het andere punt door een woeste, ongerepte omgeving. Pure offroad racing dus, zoals we dat ook kennen van bijvoorbeeld Motorstorm. In Trailblazing ten slotte rijd je over razendsnelle routes van het ene naar het andere punt, waarbij je rallyauto volledig afgesteld is op zoveel mogelijk snelheid en maximale downforce voor optimale grip. Een snellere, gestroomlijnde variant op het meer technische rally rijden eigenlijk.

De Landrush en Rallycross events zijn op hun beurt verder opgedeeld in traditionele races, eliminatierondes waarbij om de zoveel tijd de achterste deelnemer gediskwalificeerd wordt, en een domination mode waarbij je op zoveel mogelijk sectoren van het circuit de snelste tijd moet zien neer te zetten. Een creatieve racevariant op de domination modes van veel online shooters die best aardig werkt. Al deze discplines werk je in alle vrijheid af gedurende de career mode, waar de complete game omheen gebouwd is. Hoewel er helemaal aan het begin van de game nog sprake is van enige lineairiteit, wordt dit al vrij vlug losgelaten, waarna je geheel vrij bent in het kiezen van de events waar je aan deel wilt nemen. Door deel te nemen aan races (en vooral door ze ook te winnen) vergaar je ervaringspunten, waarmee je in level stijgt. Na ieder gestegen level vergaar je liveries, claxongeluiden en heuse dashboard- en voorruit-speeltjes om je auto’s mee aan te kleden. Om de zoveel levels worden er dan weer nieuwe events vrijgespeeld. Op een gegeven moment heb je zodanig veel keus aan events, dat er van verveling geen sprake kan zijn. Ben je eventjes flauw van rally rijden? Dan pak je tussendoor een rallycross of raid event mee.

1

Mocht je verlegen zitten om een zelf ingestelde race tussendoor zonder aan de voorwaarden van de career mode vast te zitten, dan heb je per locatie altijd de optie om een vrije race te starten, evenals een time trial. Deze time trials zijn de enige plaatsen waar je vrij bent in het kiezen van een bepaalde categorie voertuigen bij een bepaalde discipline en bijbehorend circuit. In alle andere gevallen zijn de disciplines en voertuigcategorieën volledig met elkaar verstrengeld. Dit is jammer, want we hadden deze keuzevrijheid ook graag gezien bij in ieder geval de vrije races.

Het gevoel van vooruitgang in de career mode is erg sterk aanwezig. Aangezien je per level beloond wordt met nieuwe spullen en events, heb je een constant gevoel van progressie. Zelfs als je races niet weet te winnen, vergaar je nog de nodige ervaringspunten. Helaas is de content-kraan relatief snel leeg, want eens je level 30 bereikt hebt, krijg je eigenlijk niets meer. Op dat punt zul je ongeveer op de helft van de career mode zitten qua gespeelde events, en het is jammer dat de game al vanaf dat punt weinig nieuws meer te bieden heeft. Aangezien je de ode aan McRae met bijbehorend event ook rond die tijd krijgt, ga je jezelf bijna afvragen of je op dat punt niet al een soort van formeel einde bereikt hebt.