Brütal Legend

Rock on.

De mensen die de demo van Brütal Legend gespeeld hebben denken misschien dat het spel een soort God of War meets metal is, maar niets is minder waar. Eigenlijk heeft Double Fine niet het juiste stuk gekozen als demo uit te geven. Het spel heeft namelijk veel meer weg van een strategiegame. Een goede keuze? We weten het eigenlijk nog steeds niet zeker.

Het is de eerste game van Tim Schafer sinds hij in 2005 het briljante Psychonauts afleverde. Nu is hij terug met Brütal Legend, een spel waarin Jack Black de hoofdrol speelt. Ofja, eigenlijk is het Eddie Riggs, maar aangezien hij de stem van Jack Black heeft en er uiterlijk ook erg veel op lijkt, kun je stellen dat we gewoon te maken hebben met meneer Black zelf. Eddie Riggs is een roadie voor een typische 'metalband' uit het heden. Geen snoeiharde gitaren meer, maar gescratch van DJ's, gerap door de zanger en een algeheel gevoel van 'is dit metal?' dat overheerst. Het enige wat Eddie doet is ervoor zorgen dat de band alles heeft wat het wil, van perfect afgestelde gitaren tot een schitterende podiumshow.

1

Maar dan gebeurt het: door een ongeluk op het podium komt er een druppel bloed op zijn rockende gesp waardoor hij in een andere realiteit terechtkomt. En deze realiteit bevalt hem een stuk beter, want wat blijkt: geen matige nu-metal bands, geen emo's die altijd praten over hoe erg de wereld wel niet is, maar een universum waarin échte metal de boventoon voert.

Stenen in de vorm van gitaren, dieren die rechtstreeks uit een nachtmerrie gehaald lijken te zijn en enorme bergen van botten. Dit is de wereld zoals die op de covers van metalbums in de jaren '80 schering en inslag was. Schafer weet met zijn Double Fine zo'n uitermate goede sfeer te creëren in Brütal Legend dat je eigenlijk nooit twijfelt aan datgene wat er op je scherm getoverd wordt. Het voelt aan alsof het een wereld is die echt bestaat, en dat is iets waarvoor Brütal Legend zeer zeker lof verdient.

Vanaf zijn eerste stappen in deze wereld zal Eddie Riggs de beschikking hebben over een grote bijl en Clementine, zijn trouwe gitaar. Deze kan hij gebruiken om mensen – in de meeste gevallen monsters – een kopje kleiner te maken. De bijl zal voor het brutere hak- en snijwerk gebruikt worden, terwijl de gitaar alle zaken vanaf een afstandje tot in de verdoemenis kunnen helpen. Ook kan deze gitaar zogenaamde Relics – relikwiën dus – laten verrijzen uit de aarde, iets dat met een gitaarsolo bewerkstelligd kan worden.

2

Je derde trouwe vriend in deze wereld is The Deuce, ook bekend onder de koosnaam Druid Plow. Dit is je voertuig annex vrouwenmagneet waarmee je door de wereld van Brütal Legend mag reizen.

Jouw hulp wordt ingeroepen om deze wereld te bevrijden van het juk van een gemene heerser, iemand die het niet goed voorheeft met metal en haar fans. Al snel zul je in The Deuce door de open wereld reizen om overal mensen te bevrijden die de rebellen kunnen helpen in hun missie.

De eerste twee uurtjes van Brütal Legend zullen dan ook aanvoelen als een typische actiegame. Je hakt je een weg door een flinke lading vijanden terwijl je allerlei soorten troepen bevrijd, van headbangers tot groupies, van kick-ass motorrijders tot roadies: ze zullen je helpen om het juk van deze wereld te verwijderen.