Brütal Legend

Zet Schafer de puntjes op de 'u'?

Metalmuziek is een genre apart. Niet iedereen is ervoor te vinden, maar eens je de kriebel te pakken krijgt doen loeiharde gitaarsolo's en schreeuwende frontzangers je hartje telkens weer sneller slaan. Echte liefhebbers van rockmuziek kunnen zelfs uren staren naar de fantasierijke hoesjes van de albums terwijl ze luisteren naar Ozzy in Black Sabbath of het aanstekelijke Dr. Feelgood van Motley Crue. Al sinds jaar en dag bestaat er rond metal een speciale cultuur, en als echte fan hanteer je zelfs een bepaalde levenswijze enkel en alleen om je liefde voor de muziek aan de buitenwereld te laten zien. Ook spellenmaker Tim Schafer steekt niet onder stoelen of banken dat hij in zijn jonge jaren een metalhead was, en zijn passie gaat zelfs zo diep dat hij met Brütal Legend een ode brengt aan rockmuziek en alles wat daarbij komt kijken.

Ondertussen weet iedereen die de game-industrie een beetje volgt wel waaruit de premisse van Brütal Legend bestaat. Jij neemt de rol aan van Eddie Riggs, een roadie die met hart en ziel leeft voor de muziek. De taak van een roadie bestaat eruit om alle ondersteunende klusjes waardoor een concert op wieltjes verloopt op zich te nemen. Tijdens zo'n optreden raakt onze held onder een stuk van het decor bedolven waardoor hij het loodje legt. Eddie's levenskracht verlaat onze wereld, maar doordat zijn eigen bloed in een legendarische belt buckle drupt komt hij zonder het zelf helemaal goed door te hebben terecht in een vreemde wereld...een wereld waar metalmuziek regeert, waar gitaarsolo's heilig zijn, en waar roadies meer te betekenen hebben dan enkel als onzichtbare pionnen binnen een groter geheel aanwezig zijn.

Brütal Legend gaat van start wanneer Eddie ontwaakt in deze natte droom voor rockliefhebbers. Hij weet duidelijk niet wat er gebeurd is, en zonder het door te hebben raapt hij meteen het dichtstbijzijnde bijl op. Meteen krijg je de kans om de hoofden van enkele druïden eraf te kappen, een taak die niet al te moeilijk is gezien Brütal Legend heel wat inspiratie haalde uit de gameplay van God of War. Alle slagbewegingen zitten vast onder één knop, en gaandeweg het spel leer je meer vaardigheden – waarover zo meteen meer.

Een mens kan natuurlijk niet op één been staan en dus raapt Eddie een paar seconden later ook de gitaar Clementine op. Dit instrument gebruik je tijdens gevechten om allerlei magische aanvallen te lanceren, gaande van het oproepen van bliksemschichten tot het activeren van machtige pyrotechnics. Doorheen het gehele spel moet je de brute kracht van je bijl combineren met de magie van je gitaar, en dat zorgt voor een leuke dynamiek.

Eens je beide elementen ter beschikking hebt volg je een lineair pad dat dienst doet als de tutorial van het spel. Je komt de mooie maar mysterieuze Ophelia tegen, ziet de kwaadaardige heerser van de metalwereld Deviculus voor het eerst opduiken en moet het wat later opnemen tegen een gigantische worm uit wiens lichaam tientallen glimmende messen steken. Ook maak je voor het eerst kennis met The Deuce – aka The Druid Plow – wat in principe een ongelofelijk stoere hot rod is. Eens je de metalworm met de hulp van Ophelia hebt verslaan ontsnap je op het nippertje in The Deuce, en het is dan dat Brütal Legend pas echt van start gaat.

Opeens krijg je toegang tot een uitgestrekte wereld waarin je vrij je ding mag doen. Dit doet meteen denken aan de overworld van The Legend of Zelda, maar de omgeving waardoor Link op zijn paard mag rijden is klein bier vergeleken met de pracht die ontwikkelaar Double Fine heeft weten te scheppen. Letterlijk overal waar je kijkt zie je verwijzingen naar rockmuziek, gaande van de met rocklegendes beklede Mount Rockmore tot The Screaming Wall, een muur die volledig bestaat uit immense versterkers. Stenen zwaarden steken overal in de grond en cactussen bestaan uit metalen uitlaatpijpen. Er is een mijn waar headbangers met hun hoofd tegen de muur moeten slaan om grondstoffen te ontginnen, en binnen het bevroren gedeelte van het landschap zorgt dry ice voor een veelheid aan witte rook.

Brutal Legend

PS3, Xbox 360, PC