Blur

Krijg toch de Blur-is.

Binnen vijf seconde van de eerste naar de vijftiende plaats; het zal je meer dan eens gebeuren. Andersom komt het helaas niet zo vaak voor. Nee, de weg naar de top is hard, lang en vooral vaak frustrerend. Dit is Blur, een spel waarbij plezier en ergernis enorm dicht bij elkaar liggen.

Ben je niet van plan om Blur in de multiplayer te spelen online of via splitscreen/system link dan is er geen enkele reden om het spel te kopen. De singleplayer is slechts een introductie in datgene waar het spel echt om draait; de multiplayer. Desalniettemin is het de moeite waard om toch een woordje vuil te maken aan de modus voor eenlingen.

Zoals gezegd; het is een introductie in de wereld van Blur. Het begint heel simpel met races die je met twee vingers in je neus wint. Een race in Blur is meer dan het simpelweg inhalen van je tegenstanders. Het is een combinatie tussen Project Gotham Racing en Mario Kart. Dat betekent dat je echte auto's die heerlijk rijden door een circuit dient te loodsen terwijl je ook nog eens gebruik kan maken van power-ups.

In totaal zijn er acht power-ups beschikbaar. Je hebt een soort doelzoekende raket, bliksem dat leiders in de race vooral in de weg zal zitten en een soort machinegeweer dat slechts drie schoten kan afvuren. Dan kun je nog mijnen neerleggen (of vooruit schieten), een soort schokgolf om je heen creren. Ook zijn er power-ups die niet zo aanvallend zijn, zoals een beschermend schild, een korte turbo en de mogelijkheid om de opgelopen schade aan je auto te repareren.

Elke ronde liggen de power-ups op precies dezelfde plaats. Daardoor kun je veel beter je route uitstippelen aangezien je na een aantal rondjes precies weet welke power-up op welke plaats ligt. Je weet waar je moet zijn om bijvoorbeeld de schokgolf of de turbo te verkrijgen. In tegenstelling tot Mario Kart moet je dus veel meer nadenken over welke richting je opgaat met je auto. Een misgelopen turbo kan namelijk het verschil zijn tussen winst en verlies.

In de singleplayer zul je zogenaamde 'Lights' verzamelen. Dit zijn een soort sterren waarmee je meer mogelijkheden vrijspeelt. Afhankelijk van het doel van de race er zijn zowel klassieke races als andere concepten, zoals binnen een bepaalde tijd binnen zijn zal je resultaat je Lights opleveren. Wanneer je ook nog eens aan een aantal bepaalde eisen voldoet tijdens de races, dan kun je uiteindelijk een n op n race houden tegen een specifieke vijand.

Zo maar een race uit de game.

Tijdens deze races zul je je vijand f helemaal moeten vernietigen door hem vaak genoeg te raken met power-ups f door hem simpelweg te verslaan in de race. Vervolgens krijg je als beloning zijn of haar auto.

Sowieso is het verzamelen van allemaal zooi een groot onderdeel in Blur. Je zult auto's, mods (waarover later meer), stickers en allerlei andere spullen kunnen verzamelen om je e-penis zo groot mogelijk te laten worden. Voor mensen die ervan houden om alle items in een game te krijgen is Blur aan de ene kant de hemel, maar aan de andere kant een hel, simpelweg omdat er zoveel inzit.

De singleplayer is geinig, maar je zult het hoogstens spelen wanneer je het spel net gekocht hebt of wanneer het internet het niet doet. Het is de moeite niet om het lang te blijven spelen, tenzij je echt specifiek op Achievement/Trophy-jacht bent.