BioShock Challenge Rooms

Ticket voor een paar uurtjes extra Rapture.

Een Big Daddy neerhalen om vervolgens volledig zelf te beslissen of een klein meisje, genaamd een Little Sister, sterft of mag blijven leven zorgde even voor wat controverse toen de eerste flarden aan informatie rond BioShock voorbij kwamen. Het spel is ondertussen al meer dan een jaar voor de PC en Xbox 360 verkrijgbaar en we vinden het ondertussen ook niet meer zo'n pervers idee om schattige kindjes al dan niet te vermoorden.

De PlayStation 3-bezitters konden zich wat langer op de hartverscheurende keuze voorbereiden doordat BioShock pas een maand geleden voor de console van Sony is verschenen. In onze review konden we met een gerust hart vaststellen dat de reis naar Rapture, een metropool diep onder de zeespiegel, nog steeds de moeite waard was. Een finaal oordeel konden we echter pas echt vellen eens de beloofde downloadable content voor de PS3-versie beschikbaar was, dit in de vorm van drie Challenge Rooms.

Ondertussen is het zover en heeft het BioShock-team het trio aan uitdagingen online geplaatst. Voor net geen acht euro kun je de content via PlayStation Network downloaden, waarna het volledige pakket zich automatisch zal installeren op je harde schijf. Start je BioShock vervolgens op, dan zal in het beginmenu een nieuwe sectie te vinden zijn die toegang geeft tot de drie uitdagingen.

De eerste Challenge Room heeft de naam “The 'I' in Team” meegekregen en zal je vooral probleemoplossend laten nadenken. De opdracht is simpel: probeer de Big Daddy te vermoorden zonder gebruik te maken van wapens of plasmids die enige vorm van schade kunnen aanrichten. Een hele aanpassing gezien we de reusachtige vijand in duikerpak tot nu toe steeds zelf voorzien hebben van wat extra verluchtingsgaten.

1

Om de Big Daddy tegen de grond te krijgen moet je met andere woorden gebruik gaan maken van de omgeving. Zo geeft een Little Sister – die je overigens aan het einde van de uitdaging moet redden – al meteen aan dat in een kamer wat verder de bekende gun turrets staan, waarna je brein natuurlijk al snel op gang komt. Werkt je gevoel voor logica niet naar behoren, dan is dat geen probleem. The 'I' in Team is namelijk zo ontworpen dat er in principe maar één enkele oplossing mogelijk is, en dat is spijtig.

Creatief uit de hoek komen door allerlei mogelijke dodelijke vallen in scène te zetten hoort er niet bij. De Big Daddy gaat dood op één manier, en daarmee uit. Het level is zelfs zo ontworpen dat je gewoon maar het pad doorheen enkele kamers moet volgen om zo het juiste 'gereedschap' om de klus te klaren ter beschikking te krijgen. Uiteraard moet je de juiste dingen nog steeds op het juiste moment gebruiken, maar ook daarover zul je niet heel lang moeten nadenken. Ruw geschat zal het ongeveer een half uurtje duren alvorens je de eerste Challenge Room tot een goed einde hebt gebracht zonder dat het zweet je in de handen heeft gestaan.

Wil je echter wat langer over de uitdaging doen – en dit kan doorgetrokken worden naar elke Challenge Room – dan kun je verstopte rozen gaan opsporen. Deze bloemen heeft Sander Cohen, het fictieve brein achter de drie uitdagingen dat we verder nog kennen uit het geniale Fort Frolic-level, op de meest gekke plaatsen verstopt. Kun je alle exemplaren vinden, dan krijg je een Tropy als beloning. In totaal zijn er twaalf nieuwe trofeeën te verzamelen, wat natuurlijk goed nieuws is voor de gamer die zijn digitale penis absoluut wilt verlengen.

2

In “A Shocking Turn of Events”, de tweede Challenge Room, is het de bedoeling dat je een Little Sister uit een defect reuzenrad gaat redden. Al meteen vanaf het begin merk je dat deze uitdaging een stukje epischer is dan de vorige. Je komt oog in oog te staan met de immense en vooral prachtig vormgegeven kermisattractie, het level bestaat deels uit meerdere etages en er zijn zelf enkele typische spelletjes – zoals blikken omver werpen en ballonnen stuk prikken - aanwezig. Men introduceert zelf een gloednieuwe, maar volledig nutteloze, plasmid in deze Challenge Room waarmee je als een echte virtuoze piano kunt spelen.

De moeilijkheid zit in dit level verscholen achter het feit dat het reuzenrad niet meer werkt omdat er geen elektriciteit richting de nodige apparatuur stroomt. Aan jou om ervoor te zorgen dat je de machine weer draaiende krijgt. Het ontwerp van het level is niet alleen een stuk beter dan dat van The 'I' in Team, ook de manier waarop je de puzzel moet oplossen is interessanter. Je krijgt meer het gevoel dat je echt actief een raadsel aan het oplossen bent, al zal ook hier de Little Sister al na ongeveer een uurtje spelen weer met haar beide voetjes op de grond staan.

Reacties

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.