BioShock 2

Water bij de wijn.

Geteste versie Xbox 360

Met Bioshock 2 keren we terug naar de onderwaterwereld Rapture. Deel één wist in 2007 menig gamerhart te veroveren en met goed recht. In het gamelandschap waar Tweede Wereldoorlog- of moderne oorlog shooters de dienst uitmaken, kwam Bioshock als een verademing. De Art Deco stijl was iets volstrekt unieks maar ook het verhaal van Jack in de bizarre wereld van Rapture was geweldig. Logischerwijs kwam er een vervolg aan. Dat is er inmiddels, maar snijdt dit mes niet aan twee kanten? Immers, het overtreffen van Bioshock is geen makkelijke klus.

Voor iedereen die het eerste deel gemist heeft, is het raadzaam om dat te gaan spelen – sowieso al geen straf. Maar je kunt ook zonder problemen met deel twee beginnen. De locatie is dus nog altijd Rapture, het onderwater utopia dat industrieel Andrew Ryan in de jaren ’30/’40 voor ogen had. In de praktijk bleek Rapture echter een broedplaats voor genetische experimenten, die grote delen van de bevolking door lieten draaien totdat een burgeroorlog een einde maakte aan deze sprookjeswereld.

5

Tien jaar na het verhaal van de hoofdpersoon uit het eerste deel, Jack, begin je een nieuw avontuur in de onderwaterstad. Bovendien speel je ditmaal als Big Daddy, een grote verandering waar ik op voorhand nogal sceptisch over was. De Grote Pappies waren in deel één namelijk niet de meest mobiele figuren. 2K Marin heeft dit echter goed opgevangen en er is weinig verschil merkbaar tussen het manoeuvreren met Jack of Delta, de Big Daddy waar jij mee speelt.

Delta is echter niet zomaar een Big Daddy maar een prototype, één van de allereerste koperen kolossen die gemaakt zijn. Zoals bekend uit het eerste deel is elke Pappie de beschermheer van een Little Sister – kleine enge meisjes die met grote injectienaalden het genetische materiaal ADAM uit lijken slurpen. Aan het begin van de game wordt de band met jouw Sister, Eleanor, echter verbroken en is het aan jou de taak haar terug te vinden. Dus trek je erop uit en ontvouwt zich een zeer spannend verhaal waarin je er ook langzamerhand achterkomt wie je eigenlijk bent en hoe je een Big Daddy bent geworden.

In de tien jaar na deel één heeft er ook een politieke machtsverschuiving plaatsgevonden. Andrew Ryan, die uitging van de kracht van het individu, is niet meer. Hij heeft plaats gemaakt voor Sofia Lamb die eigenlijk het tegenovergestelde is van Ryan. Zij streeft communistische idealen na en gelooft in de samenleving als geheel. Ondanks dat Ryan er niet meer is, kun je met de audioverslagen – die weer volop te vinden zijn - flink wat achtergrondinformatie verzamelen over wat er tussen deze twee kemphanen en hun aanhangers gebeurd is. Bovendien kom je nog flink wat nieuwe personages tegen, die vaak ook hun eigen agenda hebben.

2

Reken er echter niet op dat je wel even door het spel heen wandelt. De agressieve en geschifte Splicers zijn namelijk nog altijd aanwezig en zelfs als Big Daddy ben je je leven niet zeker. Als prototype heb je namelijk nog niet de kracht die later versies wel hebben. Door het spel heen zul je dus ook weer nieuwe wapens verzamelen en deze kunnen upgraden. Hetzelfde geldt voor de Plasmids, speciale genetische krachten. Je zult een aantal bekende krachten vinden zoals Electro Bolt en Incinerate, maar ook een aantal nieuwe. Ook het standaard wapentuig bestaat uit oud en nieuw materiaal, waarvan de drilboor toch wel het meest in het oog springt. Dit karakteristieke wapen van de Big Daddy is één van je beste vrienden in het spel. Wanneer je de boor helemaal geüpgradet hebt, heb je een massavernietigingswapen in handen – en dat allemaal aan een arm. Het is een prachtige toevoeging die de balans van de game niet in gevaar brengt, aangezien de boor op benzine loopt die snel opraakt.

Daarnaast kun je vijanden nog altijd onderzoeken. Ditmaal niet met een fotocamera, maar videocamera. Je selecteert dan de tegenstander die gefilmd moet worden, waarna je een korte tijd hebt om deze te vermoorden. Hoe afwisselender je dit doet hoe meer research points je verdient en hoe meer bonussen dit oplevert. Een andere nieuw ‘wapen’ is de Hack Tool. Het hacken met buizen is namelijk verdwenen. Je vuurt nu een dart af op een apparaat waarna je een minigame moet doen waarbij je een bewegend streepje in een balk moet stoppen. Doe je dit in het groene gebied dan is het gelukt, het blauwe gebied levert een bonus op maar stop je in het rode gebied dan gaat een alarm af. Het wordt steeds pittiger en je moet er echt voor werken om later in het spel een apparaat te hacken. Bovendien gebeurt dit in real-time. Je moet dus goed opletten wanneer je gaat hacken, want vijanden kunnen je nog om de oren vliegen