Beneath a Steel Sky Remastered

Vroeger was alles beter…

Wat was het een heerlijke tijd, die begin jaren '90. We werden overgoten met point-and-click games als Monkey Island, Broken Sword, Day of the Tentacle en zo kunnen we nog wel even doorgaan; de adventure-liefhebber kon zijn hart ophalen. Beneath a Steel Sky was ook een game uit die categorie en behoorde zelfs tot de top van het genre. Nu heeft Revolution Software de game “remastered” uitgebracht op de iPhone. Die term is misschien wat overdreven, omdat echte grote vernieuwingen achterwege blijven, maar we zullen de nadruk dan maar leggen op “master”, want de game was en blijft na al die jaren meesterlijk.

De vernieuwing is meteen zichtbaar tijdens de intro van het spel. Waar de inleiding van het verhaal vroeger als comic bij de game geleverd werd, is dit nu omgezet naar een animatie. Tijdens deze intro zullen fans meteen zien dat Dave Gibbons verantwoordelijk is voor de schilderingen die er voorbij komen. Hij was verantwoordelijk voor onder andere de Watchmen en Green Lantern comics en dezelfde kwaliteit spat nu van je iPhone scherm af. Het is misschien een stijl die niet iedereen zal aanspreken, maar omdat we met het spelen van deze game onze nostalgische gevoelens toch al aan het prikkelen waren, genoten we met volle teugen van de nieuwe animaties. Een goed begin dus.

1

In Beneath a Steel Sky ga je in een soort despotisch toekomstig Australië door het leven als Robert Forster. Een wees die na een helikoptercrash werd opgevoed door een stam Aboriginals in “The Gap”, oftewel de Australische outback. Tijdens de intro worden Robert’s mensen overvallen door een helikopter met aan boord de troepen van Union City. Robert en de geheugenchip van zijn computervriend Joey worden ontvoerd, maar tijdens de terugtocht crasht de helikopter en begint Robert aan zijn zoektocht naar het hoe en waarom van zijn ontvoering.

Aan het uiterlijk van de game zelf is niet bijster veel veranderd. De achtergronden zien er wat gelikter uit, maar verder is de game lekker retro gebleven. Graphics zoals we die zagen bij de remake van de eerste Monkey Island hoef je dus niet te verwachten, maar de omgevingen zijn heerlijk om naar te kijken, alhoewel het ook de eerdergenoemde nostalgische gevoelens kunnen zijn die het geheel nog wat extra cachet geven.

De kwaliteit van de audio is verbeterd en naast de sfeervolle muziek hebben ook de gesproken teksten een opknapbeurt gehad. De karakters in het spel komen echt tot leven door de diversiteit aan stemmen en accenten. Er is wel gebruik gemaakt van de oude samples en dat hoor je, maar het geeft de stemmen een ruw tintje waar we juist wel van hebben genoten.

Om Robert door het scherm te laten lopen tap je gewoon waar je heen wilt. Door op interactieve objecten te tappen komen de uit te voeren acties tevoorschijn zoals praten, oppakken of gebruiken. Als je over het scherm beweegt krijg je alle objecten te zien en zo heb je dus in een mum van tijd gezien wat je allemaal kunt doen in die ruimte. Linksonder staat je inventaris knop waar je toegang hebt tot al je vergaarde voorwerpen. Als je een item wilt gebruiken op een bepaald object in het scherm kan het af en toe wat lastig zijn om het juiste object te selecteren, zeker als er meerdere object kort bij elkaar staan. Ook zul je soms een object voor de tweede keer moeten selecteren, omdat de game je eerste actie niet geregistreerd heeft. Al met al kleine haperingen die op geen enkel moment tot echte problemen leiden.

2

Een geweldige toevoeging is het hintsysteem dat je te allen tijde kunt raadplegen door op het vraagteken rechtsboven te tappen. Als je er niet meer uitkomt, kun je daarvan gebruik maken en door middel van stapsgewijze aanwijzingen tot je doel komen. Dit zal voor nieuwkomers een uitkomst zijn om frustraties te voorkomen en het verbloemt de genadeloze moeilijkheidsgraad die deze games vroeger hadden.

De vernieuwingen ten spijt zijn het nog steeds het verhaal, de dialogen en de humor die het spel dragen. Het is een genot om gesprekken te voeren met alle personages en om alle verborgen grappen en grollen te ontdekken. Je blijft continu met alle objecten aan het spelen om te zien wat er allemaal mogelijk is, maar dankzij het hintsysteem hoeft dit niet tot frustraties te leiden en behoudt de game een goed tempo.

Beneath a Steel Sky heeft na 15 jaren nog niets aan charme ingeleverd. Point-and-click adventure games zijn weer helemaal hot en Revolution Software draagt een aardig steentje bij door eerst Broken Sword op de DS en nu dus Beneath a Steel sky opnieuw uit te brengen. Het puzzelen, de humor en de algehele renovatie zorgen voor een schitterende combinatie die deze game tot een must-have op de iPhone maakt.

9 / 10

Beneath a Steel Sky Remastered is nu in de App Store te koop voor €3,99.

Lees ons scorebeleid Beneath a Steel Sky Remastered Jelle Nabuurs Vroeger was alles beter… 2009-10-24T00:32:00+02:00 9 10