Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts

Of eigenlijk: Boutjes en Moertjes.

Alweer tien jaar geleden konden we dankzij spelontwikkelaar Rare voor het eerst kennismaken met de goedgemutste beer Banjo en zijn trouwe maatje Kazooie, de vreemde vogel. Samen is het een wonderlijk duo dat al menig avontuur heeft beleefd, al was dat voornamelijk in dienst van Nintendo. Nu, tien jaar later sinds het eerste deel, mag het stel opnieuw op pad, ditmaal echter exclusief voor Microsoft’s tweede spelcomputer, de Xbox 360.

Toch is er veel veranderd in die tijd. Veel van de klassieke elementen die de Banjo-reeks voorheen had, zijn namelijk verleden tijd. We zijn alweer een decennium verder en dus moet er wat met de franchise gedaan worden, zo zal Rare ongetwijfeld gedacht hebben. En daarmee lijken ze een gewaagde zet te maken. Innovatie is natuurlijk een waardig streven en het geval van Banjo Kazooie: Nuts & Bolts (bij ons vertaald naar Boutjes en Moertjes) komt Rare zonder meer met een aantal opmerkelijke veranderingen, al lijken die niet bij iedereen in de smaak te vallen. Hoe komt dat? Deze Banjo legt de focus meer op het bouwen van voertuigen, om zodoende allerlei voorwerpen (waaronder de overal in de wereld verspreide Puzzelstukkies) te verzamelen. Voor de verstokte platform-fans – zeker degenen die met vochtige traantjes terugdenken aan die “goede oude platformtijd” – lijkt er daardoor weinig meer te halen. Ja, je kunt nog springen om hier en daar muzieknoten of andere voorwerpen te pakken die niet zomaar voor het grijpen liggen, maar daar blijft het dan ook bij.

Dat neemt desondanks niet weg dat Boutjes en Moertjes geen slecht spel is. Absoluut niet. Als je even de nostalgische gevoelens laat voor wat ze zijn, dan heb je nog steeds met een alleraardigst spel te maken, zeker als we kijken naar het grafische aspect. Dankzij de magistrale pracht die we al eerder zagen bij die andere typische Rare-game op de Xbox 360 genaamd Viva Piñata, ziet ook dit spel er weer voortreffelijk uit. Het is kleurrijk, vrolijk en speels. En de animaties? Die zijn zo mooi, het lijkt haast wel een tekenfilm.

1

Ook het verdere spelontwerp heeft zo zijn momenten. Met name de levels waarin je jezelf als Banjo al rijdend verplaatst (ongeveer 80% van het spel!), zijn een ware lust voor het oog. Niets dan lof dus omtrent de gehanteerde art-direction bij Rare. Maar met een mooi spel ben je er vanzelfsprekend nog niet. Het moet ook nog eens leuk zijn en als het even kan, onderhoudend blijven. Wees gerust, want dat is Banjo-Kazooie dan ook, zeker als je kijkt naar het racen, wat vermakelijk is uitgewerkt. Dat komt voornamelijk vanwege het feit dat je als Banjo voor de aanvang van de races er zelf voor kunt kiezen wat voor een voertuig je gaat maken. Een aardige vondst, want zolang het vehikel voldoet aan het basisontwerp, kun je het zo gek niet bedenken of je kunt het zelf creëren. Sommige onderdelen van je voertuig krijg je bij aanvang van het spel, anderen kun je kopen in ruil voor muzieknoten of zul je moeten vinden in de kleurrijke spelwereld waarin Banjo en Kazooie zich bevinden. In ieder geval kan de doe-het-zelver zijn lol niet op, want het bouwen van een geheel zelfbedacht voertuig is een van de sterkste punten van het spel.

Toch vind je na eventjes spelen al zulke goede onderdelen voor je wagentje, dat de uitdagingen (waar Boutjes en Moertjes rijkelijk mee bedeeld is) na verloop van tijd bijzonder gemakkelijk worden. Sterker nog, sommige opdrachten zijn zo makkelijk dat je bij wijze van spreken het spel haast met twee vingers in de neus en met je ogen dicht kunt uitspelen. Toegegeven, er zitten hier en daar weliswaar amusante, hersenkrakende opdrachten bij waar het spel ook het uiterste van je bouwkunsten verlangt, maar over het algemeen ligt het niveau vrij laag. En hoewel het wel aangeraden wordt, kan je ook prima uit de voeten met de basisvoertuigen en is het bouwen van een geheel eigen creatie niet expliciet noodzakelijk. Wat vervolgens het hele concept van het samenstellen van winkelwagentjes, helikoptertjes en dergelijke teniet doet. Dit kan onmogelijk de bedoeling van Rare geweest zijn, toch?

Reacties

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.