Band Hero

Alleen als je van Twilight houdt.

Muziek stoppen we graag in hokjes. Of het nu rock, dance, hiphop of klassiek is, het label maakt het wel zo makkelijk. Band Hero doet hier schaamteloos aan mee door in de popmuziek te blijven en daar is eigenlijk niks mis mee. Maar de game voegt helaas weinig toe aan wat er al bestond in de wereld van de muziekgames.

Het is zeker dat Activision niet stil zit. DJ Hero en Guitar Hero 5 hebben we dit jaar al gehad, maar Band Hero moest er nog eens bijkomen. In het kort gezegd is Band Hero gelijk aan deel 5, alleen met een ander muziekgenre. Waarin de volledige Guitar Hero-serie zich altijd op de rocker heeft gericht, doet Band Hero liever aan slijmerige popliedjes, dromerige zwijmelnummers en poppy boybands.

1

De Amerikaanse invloed van de muziekkeuze blijft aanwezig. Zo zijn Jesse McCartney, Corinne Bailey Rae en Taylor Swift in Europa nooit écht grote namen geweest, maar zitten ze wel in de game. Maar er is genoeg dat aan deze kant van de oceaan ook bekend is: Duffy, KT Tunstall, Lily Allen en Nelly Furtado zijn enkele van de 65 nummers die in de game zitten. Uiteraard wordt er wel geprobeerd om je over te halen om na het kopen van de game zoveel mogelijk losse nummers te kopen via downloadable content.

De verbeteringen van Guitar Hero 5 zitten ook in Band Hero: met Party Play kan je meespelen en stoppen wanneer je wilt en je kunt je eigen playlists maken. Dat maakt het letterlijk een ideale Party game: als achtergrondmuziek en wanneer je even mee wilt jammen kan dat ook. Maar omdat dit ook allemaal al in deel 5 zat, valt dit niet meer echt aan te prijzen. Band Hero heeft wat nieuwe omgevingen en instrumenten, maar echt een vooruitgang of andere gameplay is er nauwelijks. Speelbare personages als Taylor Swift en Adam Levine (Maroon 5) zijn leuk, maar zorgen er niet voor dat we naar de winkel rennen.

De verschillende modi die je kan spelen werken dus op dezelfde manier als in deel 5. Career mode laat je in verschillende clubs spelen, met Sing-Along mode heb je karaoke te pakken en in Party Play maakt het niet uit wat je doet. Het werkt allemaal prima, het ziet er aardig uit, maar zoals al eerder gezegd: het is niet nieuw.

Is er dan echt niks veranderd in Band Hero? Jazeker: de instrumenten! De nieuwe instrumenten die bij de game zitten zijn een echte verbetering: de gitaar is draadloos (helaas eerder niet standaard bij de Xbox 360) en het drumstel is helemaal een plaatje. Niet alleen omdat het ook draadloos is, maar omdat bijvoorbeeld het voetpedaal nu vastgezet is aan het drumstel zelf. Die glijdt dus niet meer weg, wat eerder tot grote frustraties leidde. Ook is er een mooi opbergvak voor de drumsticks gevonden en is het gehele drumstel wat steviger gemaakt.

2

Als we Band Hero in een hokje moeten stoppen, dan is het gemaakt voor tienermeisjes die willen meezingen en graag willen wegdromen bij Jesse McCartney en andere zoetsappigheid. Daarom is het jammer dat de rockers en fans van eerdere Guitar Hero-delen, voor hun nieuwe instrumenten bij Band Hero moeten zijn. Het is alsof Ozzy Osbourne eerst naar de muziek van Britney Spears moet luisteren, voordat hij zijn nieuwe Fender Stratocaster mag bespelen. Juist, dat wil hij dus niet.

Tuurlijk is er nog wel een echt rocknummer te vinden op Band Hero (van Cold War Kids en Evanescence bijvoorbeeld), maar het is zeer minimaal. Iedereen die heel graag als Gwen Stefani in een echte Amerikaanse shopping mall ‘I’m just a girl’ wil zingen, kan in Band Hero zijn ei kwijt. Maar voor die rocker die geboren is met een gitaar in zijn handen en Guitar Hero 5 al in bezit heeft, kan maar beter in zijn met Metallica-posters bedekte slaapkamer blijven zitten. Met Band Hero is niks mis, maar het biedt ook niks nieuws.

6 / 10

Lees ons scorebeleid Band Hero Steven den Boer Alleen als je van Twilight houdt. 2009-12-03T16:00:00+01:00 6 10