Aliens vs. Predator

Alien op de wereld.

Het mag geen geheim heten dat gamers die ook graag een film kijken vaak erg gecharmeerd zijn van de oude Alien- en Predatorfilms. Inmiddels zijn de franchises samengesmolten en dat heeft de films niet veel goeds gedaan. Met heimwee kijken wij terug naar de oude Alien Versus Predator-games en dat deed ontwikkelaar Rebellion ook.

In plaats van alleen terugkijken is Rebellion opnieuw aan de slag gegaan. Het resultaat is Aliens vs. Predator, met drie campagnes voor Marine, Alien en Predator. Er is weinig moeite gedaan om een verhaal om het spel heen te bouwen, maar denk aan een mysterieuze piramide in combinatie met een bedrijf dat gevaarlijke experimenten doet en je weet genoeg. Een spel als dit heeft ook niet per se een goed verhaal nodig, want de setting is wel duidelijk.

Als je start als marine begint de eerste missie heel spannend vol met donkere gangetjes en een goede sfeer. Ook de eerste ontmoeting met een Xenomorph is erg goed gedaan. De vaart wordt er daarna jammer genoeg flink ingezet en al snel ben je tegen legers aan aliens aan het vechten waardoor de stoere Xenomorph enigszins gedegradeerd wordt tot het zoveelste monster.

2

Als Marine is je radar je grote vriend. Het ding tikt constant, wat zeker op het begin voor de nodige spanning zorgt. Zijn er vijanden dichtbij dan klinkt er een bliepje dat steeds luider wordt. Dit maakt het erg spannend als jij bijvoorbeeld in het donker staat, de bliepjes steeds luider worden en jij je tegenstanders niet kunt zien. Daarnaast staat er op de radar altijd een pijltje met de richting waar je naartoe moet lopen wat het spel erg overzichtelijk houdt.

De Marines zijn volop bekend met de Xenomorphs en je schiet er dan ook stapels tegelijk neer, maar de echte onbekende vijand in de Marine-campagne is de Predator. Jammer is het dat zodra die geïntroduceerd wordt de campagne ook direct voorbij is. Sowieso lijken alledrie de korte campagnes opgezet te zijn richting een sequel.

Natuurlijk is Marine-campagne gewoon een shooter, en afgezien dat je op de PS3 met de R2-knop moet schieten hebben we niets te klagen over de besturing.. Moeilijker wordt het natuurlijk als de aliens om de hoek komen kijken. Speel je als Xenomorph dan start je in het bedrijf waar de testen gevoerd worden en ontsnap je snel uit de grip van de wetenschappers. Je slacht een stapel mensen af en je bevrijdt je koningin.

1

Als Xenomorph zit je laag bij de grond en val je de vijanden aan met je klauwen en staart. Je kunt op muren en het plafond lopen en je tegenstanders een lichte of zware mep verkopen. Het is altijd desoriënterend als je in first person view overal op kunt klimmen, en dat is ook hier absoluut weer het geval. Ook lijken de levels niet bepaald gebouwd te zijn om het geklauter uit te buiten, wat erg jammer is.

Het idee bij de Xenomorph is dat je mensen uitzoekt die alleen staan, je ze een mep verkoopt en vervolgens met een knop vastgrijpt waarna het beest zijn gruwelijke werk doet door bijvoorbeeld het hoofd er af te trekken of zijn staart door de buik te steken. All in a days work. Dit gecombineerd met het klimmen door ventilatiegangen wordt echter al snel enorm repetitief. Vlak voor het eind moet je het weer tegen de Predators opnemen met één van de meest onhandige en frustrerende baasgevechten ooit.