Alan Wake

Volgens het boekje.

Geteste versie Xbox 360

Sinds een paar dagen zitten hier aan de overkant van de straat regelmatig een paar grote zwarte kraaien op de stoep. Wat ze doen weet ik niet, maar ze zitten er bijna de hele dag. Misschien hebben ze een nestje hier ergens in de bomen. Misschien houden ze me wel in de gaten terwijl ik deze recensie schrijf. Twee mogelijkheden waarvan ik na het spelen van Alan Wake hoop dat de eerste het geval is.

Het is grappig hoeveel de ontwikkeling van Alan Wake op een horrorverhaal lijkt. Het spel werd ooit met veel bombarie aangekondigd, waarna het opeens doodstil werd. Veel mensen gaven de hoop op, maar Remedy werkte stug door aan de game. En opeens kwam het spel weer boven water. De donkere wolken verdwenen als sneeuw voor de zon, en gamers wereldwijd kregen er weer zin in.

Alan Wake verhaalt over een schrijver met een writersblock en slapeloosheid. Om hier van af te komen verlaat hij samen met zijn vrouw Alice de drukte van de grote stad New York om in de westelijke staat Washington op vakantie te gaan. In het pittoreske stadje Bright Falls zouden zijn problemen binnen de kortste keren tot het einde moeten behoren.

Het is duidelijk en algemeen bekend dat Remedy voor Alan Wake naar een paar grote voorbeelden heeft gekeken. Het gaat hier om een schrijver, en voor het verhaal is duidelijk inspiratie geput uit de boeken van Stephen King, die zelfs nog een paar keer bij naam genoemd wordt. Voor het dorpje Bright Falls heeft de ontwikkelaar uitstekend gekeken naar de serie Twin Peaks, dat zich in eenzelfde soort dorpje afspeelt als Alan Wake.

Wanneer je Alan Wake voor het eerst opstart, is meteen duidelijk dat het spel op één punt zeer goed in orde is; de sfeer. De langzame tocht op een veerpontje naar het kleine dorpje Bright Falls in de verte terwijl je vriendin foto's van je maakt is aandoenlijk en zet meteen de toon. Ook het daarop volgende bezoek aan de plaatselijke diner is zodanig indrukwekkend dat je echt het gevoel hebt alsof je hier met iets speciaals bezig bent.

De launchtrailer van Alan Wake.

Niet lang daarna gaat het echter mis en verdwijnt Alice spoorloos. Op dat moment barst Alan Wake pas echt los, en gaat het met de game vreemd genoeg bergafwaarts.

Op het moment dat je ega verdwijnt beginnen ook voor jou de problemen. Je gaat op zoek naar haar en komt er snel achter dat er iets bovennatuurlijks aan de hand is in het stadje. Wat dat precies is, daar ga je in de volgende zes episodes naar op zoek.

Alan Wake is namelijk opgezet als een tv-serie, nog iets dat afgekeken is van onder andere Twin Peaks. Dat betekent dat elke episode begint met een terugblik op wat er al gebeurd is en dat je na ongeveer anderhalf uur te maken krijgt met een ware cliffhanger. Deze opzet is redelijk uniek voor games (Alone in the Dark deed het ook al) en het pakt erg goed uit in de game van Remedy. Je krijgt hapklare brokken voorgeschoteld. Na een korte periode heb je weer een aanzienlijk gedeelte van het spel gespeeld, en je weet dat je je console nu zonder problemen uit kan zetten. De volgende keer dat je verder gaat krijg je een mooie samenvatting en begin je weer aan een kort nieuw verhaaltje. Hierdoor wordt overigens ook de mogelijkheid tot het toevoegen van downloadable content erg handig, maar dat is iets voor later dit jaar.

Elke aflevering krijg je één doel voorgeschoteld, en in principe komt het erop neer dat je een flinke reis zal moeten ondernemen om dit doel te bereiken. De levels in Alan Wake zijn namelijk behoorlijk groot, en elke episode is één groot level.