Super Monkey Ball: Step & Roll

Laat dat 'Super' maar weg.

Geteste versie Wii

De Monkey Ball-serie is ondertussen een bekende naam geworden in de gameswereld. Op elk platform van de laatste paar jaar is het wel mogelijk om een aap in een bal van punt A naar B te rollen. Nintendo’s huidige console, de Wii, is al aangedaan door AiAi en zijn vrienden met Monkey Ball: Banana Blitz maar kan nu rekenen op een terugkeer van de primaten in Monkey Ball: Step & Roll. Wat voor apenstreken heeft de game voor ons in petto?

Het succes van Monkey Ball is niet toevallig. Het is een ogenschijnlijk simpel concept dat door iedereen makkelijk te begrijpen is maar waarvan de uitvoer stukken moeilijker is dan van tevoren gedacht, wat leuke en uitdagende gameplay kan opleveren. Het basisidee van Step & Roll is dan ook niet verandert: je pakt een aap en stopt deze in een bal om binnen één minuut het level door te rollen, obstakels te omzeilen en de finish te bereiken. Je bestuurt echter niet de aap of de bal maar het level als geheel. Door de spelwereld op de juiste manier te kantelen word je een succesvolle apenroller.

2

Banana Blitz experimenteerde al eerder met de Wii-Mote als besturing, iets wat redelijk uitpakte. Er zaten echter een aantal haken en ogen aan die in Step & Roll niet zijn verholpen. Het kantelen en balanceren van het level met de Mote werkt over het algemeen heel intuïtief en de bewegingen die je maakt worden goed overgenomen. Wanneer je rustig moet bewegen of secure bewegingen moet maken wil de precisie van de besturing je nog wel eens in de steek laten. Dit geldt vooral op nauwe paden waar je direct rechtdoor moet. Het is lastig om het punt te vinden waarop het level waterpas is, nog moeilijk is het om dit punt vast te houden.

Een ander probleem is de camera. Wanneer je plotseling het level moet tilten, grove bewegingen moet maken of bijvoorbeeld achteruit wilt, maakt de camera een snelle draai die vaak te ver doorgaat. In een game waarbij je moet zorgen dat een bal niet de afgrond in valt is dit een dodelijk punt. In Banana Blitz had je nog de optie om met de Nunchuck de camera te besturen, maar deze optie zit er helaas niet meer in.

3

Daarnaast zijn in Step & Roll ook de eindbazen en de mogelijkheid om te springen verdwenen. Voor sommige fans zal dit een teleurstelling zijn, wij denken echter dat het een goede zet is. Het waren toevoegingen die niet echt bij de serie paste en alleen maar afleidden van de normale Monkey Ball-actie. In Step & Roll is het duidelijk: je krijgt zeventig levels voor je kiezen waarbij je goed moet balanceren om het eind te bereiken. Een kleine irritatie is wel dat er zeven spelwerelden zijn die elk bestaan uit tien levels en wanneer je het laatste level van een wereld gehaald hebt, komen de credits voorbij. Dit is een vreemde en frustrerende keuze.

Hetgeen Step & Roll anders maakt dan voorgaande games in de serie is de mogelijkheid om met het Balance Board te spelen. Op voorhand lijkt dit een goede zet, immers een titel als Monkey Ball leent zich uitstekend voor Nintendo’s Board. De werkelijkheid is pakt echter totaal anders uit en het is spijtig om te zeggen dat deze nieuwe toevoeging beter weggelaten had kunnen worden.

Reacties

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.