Dragon Quest Builders review - Precies volgens de blauwdruk

Precies volgens de blauwdruk.

Dragon Quest Builders is perfect opgebouwd op de Nintendo Switch, maar lijdt onder dezelfde structurele zwakheden als het origineel.

Dragon Quest Builders heeft zich op de Nintendo Switch gevestigd, nadat de PlayStation-spelers al meer dan een jaar geleden aan deze game mochten sleutelen. Ontwikkelaar Square Enix heeft met Dragon Quest Builders twee genres met elkaar verenigd en een unieke hybride van Dragon Quest en Minecraft ontworpen. In de oorspronkelijke Dragon Quest Builders review zijn echter een aantal haken en ogen aangekaart, en het is al snel duidelijk dat die nog steeds aanwezig zijn.

Op technisch vlak heeft Square Enix echter puik werk geleverd. De game draait uitstekend op de Nintendo Switch, zowel docked als in handheld-modus. Op de tv geniet je van 60 frames per seconde en knisperende graphics die zich kunnen meten met de PlayStation 4-versie van de game. Handheld wordt de framerate weliswaar gehalveerd, maar de game blijft stabiel en soepel draaien waardoor de ommezwaai niet bijzonder storend is. Dat maakt Dragon Quest Builders op de Switch meteen de meest speelbare mobiele versie die verkrijgbaar is. Deze versie laat de PlayStation Vita-versie met zijn lage framerate en resolutie ver achter zich.

In Dragon Quest Builders speel je de Builder, letterlijk de enige op aarde die nog weet hoe je gebouwen maakt. Dat maakt je meteen de meest interessante persoon, aangezien de wereld jaren geleden verwoest is door Dragonlord, de eindbaas van de allereerste Dragon Quest op de NES. 's Nachts droomt de Builder van de gebeurtenissen uit die eerste game, maar het is onduidelijk of het zijn eigen herinneringen zijn of slechts visioenen uit het verleden. Het verhaal draagt Dragon Quest Builders op overtuigende wijze van stad naar stad en is erg welkom in een genre dat normaliter geen rode draad heeft.

Elke stad heeft zijn eigen problemen en het is aan de Builder om die problemen op te lossen en steden weer op te bouwen. In Rimuldar heersen bijvoorbeeld mysterieuze ziektes waardoor het noodzakelijk is dat je een goed draaiende kliniek onderhoudt, terwijl je de stad beschermt tegen monsters en verzoekjes van de burgers inwilligt. Gebouwen en hun inhoud verhogen het level van je stad, en creatief omgaan met de ruimte is net zo belonend als het afronden van je missies. Elke stad is een apart hoofdstuk in de game en als je een nieuw hoofdstuk start, ben je meteen al je vooraf verworven voorwerpen en recepten kwijt. Dat lijkt eerst vreselijk, maar door de constante variatie die de problemen creëren en het feit dat je andere voorwerpen en recepten krijgt om mee te spelen, blijft de game onderhoudend.

Alle voorwerpen komen bijeen in de Terra Incognita-modus, waarin je je creativiteit de vrije loop laat zonder de druk van zeurende burgers om je heen. In die modus krijg je een leeg perceel waar je vrij in bouwt, waarna je je creatie met je vrienden kunt delen. In de Nintendo Switch-versie krijg je hier een Great Sabercub, een mount waarmee je sneller rent, hoger springt en beter tegen vijanden vecht. Sneller je grondstoffen verwerven is enorm welkom en precies wat de Terra Incognita-modus nodig heeft om lang speelbaar te blijven.

Die Great Sabercub was echter ook meer dan welkom in de Story Mode, waar je eigenlijk te kwetsbaar bent. Je wapens hebben nauwelijks bereik, waardoor je regelmatig zo dicht bij je vijanden moet staan dat je wel schade moet oplopen. Vooral in de latere levels wordt dat zeer vervelend, want daar zijn vijanden nog moeilijker te raken, maar hebben ze zelf een enorm bereik. De Great Sabercub heeft een groter bereik, dus als je gewend bent geraakt aan Terra Incognita is de ommezwaai naar de Story Mode ineens erg ongemakkelijk. De Saberub is een perfect oplossing voor de kritieken op het gevechtssysteem en het gemis van het beest in de Story Mode is daarom des te groter.

Het feit dat Square Enix niets met de kritiek op de PlayStation-versie heeft gedaan is een gemiste kans. Dragon Quest Builders is zeker geen slechte game, maar dan wel vooral voor wie de PlayStation-versie nog niet gespeeld heeft. Nieuwkomers mogen een uitstekende port van de game verwachten, die met alle goede en slechte punten zijn plek op Nintendo's console inneemt.

Dragon Quest Builders is vanaf 9 februari beschikbaar voor de Nintendo Switch. De game is ook verkrijgbaar op de PlayStation 4 en de PlayStation Vita.

Dragon Quest Builders

PS4, PS3, PlayStation Vita, Nintendo Switch