Hidden Agenda review - Roep je innerlijke Poirot op

Roep je innerlijke Poirot op.

Hidden Agenda speelt alleen het best met gelijkgestemde vrienden, maar zorgt wel voor een gezellig avondje bankhangen.

Een mysterie oplossen in je eentje is ook maar alleen. Dat heeft ontwikkelaar Supermassive Games in levenden lijve ondervonden, toen het zag dat spelers Until Dawn in groepsverband speelden. Met één persoon aan de controller en een entourage aan vrienden die naar het scherm schreeuwen. Met Sony's PlayLink-initiatief heeft Supermassive Games een oplossing voor dat soort vriendengroepen: Hidden Agenda. Een game waarin je met behulp van je smartphone samen de loop van het verhaal bepaalt. Zou dit dan de enige situatie zijn waarin het niet asociaal is om de hele avond lang naar je mobiel te zitten turen?

Hidden Agenda is in je eentje te spelen, maar ook met een groep van maximaal vijf andere vrienden. Met je smartphone maak je keuzes door een cursor naar de gewenste handeling te slepen. Je hebt ook toegang tot een overzicht van het plot en tot een biografie van alle personages in het spel. Omdat iedereen dat kan raadplegen zonder het spel te pauzeren, blijft de vaart erin. Bovendien is de game toegeeflijk met de tijd die je krijgt om een keuze te maken, waardoor je de traditionele DualShock 4-controller niet snel mist.

In tegenstelling tot Until Dawn is Hidden Agenda een misdaadthriller, en daarmee gelijk een stuk toegankelijker voor de gemiddelde speler. De toegankelijkheid blijkt ook uit de simpliciteit van het verhaal, dat over het algemeen redelijk oppervlakkig blijft. Je bent op zoek naar de 'trapper-killer', een moordenaar die zijn slachtoffers voorziet van boobytraps. Gaandeweg blijkt dat de verdachte misschien onschuldig is, dat je te maken hebt met corrupte politie en dat je uiteindelijk niemand kunt vertrouwen. Een aantal plottwists zijn gemakkelijk te raden en aan het einde heb je een vrij standaard aflevering van CSI doorgespeeld. Het verhaal is niet slecht, maar zeker niet bijzonder.

Wat echter wel heel bijzonder is, zijn de permutaties in het verhaal. Hoewel de oplossing van het mysterie altijd hetzelfde blijft, hebben de keuzes die je maakt een grote impact op je reis van A naar B. Belangrijke personages kunnen weigeren om je te helpen of zelfs het loodje leggen. Daardoor kunnen ze er niet zijn tijdens cruciale momenten, waardoor je weer een belangrijk stuk bewijs kunt mislopen. Het einde van het verhaal kan daardoor ook totaal anders uitpakken. Hidden Agenda is maar 2 à 3 uur lang maar dankzij de replaywaarde blijf je terugkomen voor nog een sessie. Het is uiteindelijk dat domino-effect dat de game en het verhaal interessant maakt.

In multiplayer werkt de game het best, en is dan ook buiten de software interessant. Je raakt met elkaar in gesprek over wie de dader kan zijn, wie je probeert te ondermijnen en of je bepaalde mensen wel moet vertrouwen. Als je er niet uitkomt, kun je een Takeover-token spelen, waarmee jij als enige de keuze mag maken. In de verhaalmodus werk je naar een gezamenlijk doel, maar in de competitieve modus speel je voor punten. Daarin krijgt één iemand steeds een Hidden Agenda en kun je punten scoren door het verhaal naar jouw hand te zetten. In die modus verdwijnt het verhaal naar de achtergrond en ben je eerder bezig erachter te komen wie van jouw vrienden er een ander motief op nahoudt. De aard van de competitieve modus vernielt de flow van het verhaal, terwijl de verhaalmodus perfect aansluit op wat Supermassive Games wil bereiken.

Grafisch gezien is Hidden Agenda een verbetering ten opzichte van Until Dawn. De actie beweegt vloeiender en de personages lijken een stuk realistischer. Echter haalt de gebrekkige gezichtsanimatie het niet bij de emotie in het stemacteerwerk. Bovendien beweegt iedereen vrij houterig, en het valt ook op dat personages soms heel specifiek op een bepaalde plek gaan staan om de overgang naar de volgende scène uit te voeren. Hoewel de game om de interactie tussen je medespelers draait, staan de houterige animaties een mooi totaalpakket in de weg.

Hidden Agenda maakt zeer goed gebruik van het PlayLink-concept, door niet alleen de besturing maar ook belangrijke informatie direct naar je smart device te sturen. Het verhaal is dankzij de keuzes die je maakt steeds weer anders, al is de rode draad wat oppervlakkig. De zwakke animaties vallen ook erg op, vooral vanwege het sterke stemacteerwerk. Hidden Agenda werkt op z'n best als meerdere spelers samenwerken in de verhaalmodus, en is door de toegankelijkheid van PlayLink en de interactie tussen spelers een goed alternatief voor een filmavond.

Hidden Agenda is nu verkrijgbaar voor de PlayStation 4 en maakt gebruik van PlayLink.

Hidden Agenda

PS4