Skip to main content
Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Gran Turismo Sport review - Alles voor de Sport

Alles voor de Sport.

Gran Turismo Sport heeft het potentieel om een erkende eSport te worden, maar dat gaat ten koste van de casual fans.

Altijd al een échte coureur willen worden? Gran Turismo Sport geeft je die kans. Ontwikkelaar Polyphony Digital wil namelijk de meest realistische racegame ooit maken, die het officiële reglement van autosportfederatie FIA tot op de letter volgt. Sterker nog, bedenker Kazunori Yamauchi belooft de mogelijkheid om een officieel erkend digitaal rijbewijs te krijgen. Muziek in de oren van de fanatici onder ons, maar is er nog wel ruimte voor wie gewoon een paar rondjes over de Nürburgring wil rijden?

Met een haast fetisjistische toewijding aan alles wat auto's betreft, presenteert Gran Turismo Sport alles wat de reeks te bieden heeft. De menu's zijn strak vormgegeven en vergezeld van een gevarieerde soundtrack die slow jazz, klassiek en clubmuziek biedt. Fabrikanten en auto's worden statig gepresenteerd en zij aan zij gezet met belangrijke historische evenementen die al dan niet iets met autosport te maken hebben. Gran Turismo doet zich groots en ambitieus voor, maar de algemene presentatie is overdreven. De game mankeert grafisch gezien niets en met name de auto's zien er schitterend uit. De presentatie komt echter geforceerd over, terwijl de game prima op eigen wielen kan staan.

Bekijk op YouTube

De Sport-modus is het klapstuk van deze Gran Turismo-game. In die modus worden alle spelers verwacht om volledig volgens de officiële FIA-regels te racen. Botsen en andersoortig gevaarlijk rijgedrag worden meteen afgestraft, wat je Sportiviteitsbeoordeling naar beneden haalt. Die beoordeling bepaalt je klassement, dus je komt nooit aan de top als je als een wildebras over het parcours scheurt. Om ervoor te zorgen dat je altijd tegen anderen speelt, starten online races op vastgestelde tijden en moet je je inschrijven om mee te kunnen doen. Hoewel dat laatste belemmerend is, blijft het concept geweldig en heeft het potentieel om Gran Turismo Sport als een serieuze eSport neer te zetten.

In de praktijk gaat het er echter anders aan toe. In de lagere klassementen wordt er onbeschoft en rancuneus gereden, en daar heeft de nette coureur last van. De Sportiviteitsbeoordeling van serieuze spelers komt in het gedrang wanneer zij geramd worden, omdat de game niet altijd duidelijk kan bepalen wie er schuldig is. Dat gaat weer ten koste van het behalen van een hoger klassement, waar over het algemeen wel beschaafder wordt gereden. Door het gedrag van andere spelers en de onduidelijkheid van hoe de regels gehandhaafd worden, is het pad naar de wereldtop slecht geasfalteerd.

Het gedrag van de medespelers is niet alleen hun schuld. De game is zelf erg onduidelijk over wat er nu van spelers verwacht wordt. Voordat je aan Sport begint, krijg je twee filmpjes voorgeschoteld over het belang van sportief gedrag en een aantal voorbeelden van wat sportief gedrag vooral niet is. Na die cursus van in totaal vier minuten mag je het parcours op, met alle gevaren van dien. Er is geen enkele modus in de game die je de door de FIA opgestelde regels uitlegt en je daarin traint. De game gaat ervan uit dat je zelf al zo bedreven bent met autosport, dat deze regels tweede natuur zijn. De drempel is daardoor te hoog voor de gemiddelde fan.

Gran Turismo Sport biedt je wel een algemene rijschool en de mogelijkheid om de circuits te leren. Maar ook daar zijn de middelen niet geschikt voor beginnende spelers. Er is een ideale racelijn, maar die is in tegenstelling tot andere racegames niet dynamisch en vertelt je niets buiten de optimale route. Elke oefening wordt vergezeld van een YouTube-filmpje dat bepaalde concepten bespreekt, maar het ontbreekt aan begeleiding op de weg. Om je echte rijbewijs te halen volstaat het ook niet om alleen je theorie-examen af te ronden. En dat is iets wat de game vergeet.

Als je al prima met digitale bolides uit de voeten kunt, dan biedt Gran Turismo Sport een fantastische rijervaring. Auto's zijn nauwkeurig te tunen en laten zich beheersen zoals je verwacht. Ook zonder een racewiel bestuurt de game goed, zelfs met de bewegingsgevoelige DualShock 4. De circuits zijn waarheidsgetrouw nagebootst, en de selectie auto's en fabrikanten is divers. Door het merendeel van de wagens uit voorgaande delen weg te gooien, kon het team zich op een gefocuste selectie bolides richten, die allemaal met zorg naar de digitale rijbaan zijn gebracht. Gedreven autoliefhebbers worden dus op hun wenken bediend.

Andere modi in de game hebben niet dezelfde liefde gekregen als de Sport-modus. Arcade bevat alleen enkele races, waardoor je keer op keer door de menu's heen moet werken om een potje te starten. Casual online racen zit er helemaal niet in, en de enige manier om ontspannen tegen een ander te racen, is in split screen. De grootste teleurstelling is nog wel de VR-modus. Hoewel het rijden op asfalt een geweldige ervaring is, kun je spuugmisselijk worden van off-road racen. Bovendien hebben de graphics een fikse downgrade gekregen en kun je het maar tegen één AI-gestuurde tegenstander opnemen. De VR-showroom geeft je tot slot alleen de mogelijkheid om de buitenkant van auto's te bekijken. Hoewel het waar is dat er geen modi zijn verwijderd, zijn ze vergeleken met Sport wel stiefmoederlijk behandeld.

Gran Turismo Sport is alleen voor bloedfanatieke racefans die een nóg serieuzere simulatiegame willen dan dat ze voorheen van Polyphony Digital kregen. De Sport-modus biedt een uniek concept, pleit voor realisme en de erkenning van Gran Turismo Sport als een volwaardige eSport. Om daar volledig van te genieten moet je praktisch achter het stuur geboren zijn, want de game verwacht dat je al op hoog niveau instapt. Gran Turismo Sport is al met al geen slechte game, maar casual fans mogen met een draai van 180° direct terug naar huis.

Gran Turismo Sport is nu verkrijgbaar voor de PlayStation 4.

Read this next