Eurogamer.nl

Super Mario Odyssey belooft platforming perfectie

Feelsgoodman.

Stel jezelf eens de vraag, waarmee staat of valt een 3D Super Mario-game? Een aangrijpend plot? Niet echt, want het verbaast niemand nog dat Peach door Bowser is ontvoerd. Vernieuwende graphics? Hoewel de Mario-games er doorgaans erg charmant uitzien en boordevol fantasie zitten, kun je ze moeilijk als een grafische mijlpaal bestempelen.

Nee, de echte kracht van een Mario-game zit in hoe lekker je de besnorde ex-loodgieter door een complexe wereld heen bestuurt. Tijdens een recente hands-on-sessie met drie nieuwe Kingdoms van Super Mario Odyssey werd meer dan ooit duidelijk dat Nintendo meester van het platforming-genre blijft.

In zeker opzicht keert Nintendo met Odyssey terug naar de roots van de 3D Mario-games. De Kingdoms die je bezoekt, doen denken aan de open werelden van Super Mario 64 en Super Mario Sunshine. De levels zijn volgestouwd met Moons (de Stars van dienst). Sommige vind je door bepaalde doelen te vervullen, zoals het verslaan van een eindbaas. Andere vind je door nauwkeurig de omgeving te verkennen. Hoeveel Moons er doorgaans in elk level te vinden zijn, mogen we niet vertellen, maar de verwoede verzamelaar gaat in Super Mario Odyssey zeker zijn handen vol hebben.

Anders dan in de oude Mario-games word je niet uit het level gesmeten van zodra je een Moon hebt gevonden, maar verandert de wereld rondom je dynamisch mee. Als je bijvoorbeeld de eindbaas van Luncheon Kingdom (Kookrijk) een eerste keer hebt verslagen, wordt die gigantische vogel zo woedend dat de vulkaan in het midden van het level overkookt. Hierdoor wordt een heel nieuw deel van het level toegankelijk. Om vervolgens de top van de vulkaan te bereiken moet je slim gebruikmaken van je pet Cappy en je vertrouwde moves.

super-mario-odyssey-luncheon-kingdom

Je springt met triple jumps en backflips van eiland naar eiland in een kokende soep. Als je niet verder kunt, smijt je Cappy naar een vuurbal en surf je over de golven verder. Om de vadsige vogel uiteindelijk te verslaan, moeten je reflexen helemaal goed zitten. De controls passen uitstekend bij de Joy-Cons. Elke jump is precies op maat, elke versnelling is perfect getimed en het smijten van Cappy voelt natuurlijk. Dat moet ook wel in een stressvol level vol lava zoals Luncheon Kingdom, waar een misstap direct je dood betekent. Maar nooit dreig je de controle te verliezen.

In Seaside Kingdom (Strandrijk) gaat het er met een heerlijk zonnetje en tropische wateren allemaal wat gezapiger aan toe. Het paradijs wordt echter door een autoritaire octopus onder de knoet gehouden, inclusief bismarcksnor. Om hem te verslaan moet je in een van zijn kinderen veranderen en hem met waterkanonnen te lijf gaan - een leuke callback naar Super Mario Sunshine. Maar waar destijds de F.L.U.D.D. niet altijd even handig te besturen was, verloopt het hier vlekkeloos. In een mum van tijd scheer je als een gek over het water en vlieg je met een waterjetpack door de lucht. Dat je in een Cheep Cheep kunt veranderen om zo de onderwaterwereld rustig te verkennen, maakt het plaatje compleet.

super-mario-odyssey-seaside-kingdom

Uiteindelijk lijkt het gemak en de vrijheid waarmee je de Kingdoms verkent dan ook de sterkste troef van Super Mario Odyssey te worden. Elke wereld is als een kleine vakantie waarvan je elk hoekje wilt uitpluizen. De besturing van Mario was nog nooit zo strak en dankzij Cappy is je bewegingsvrijheid groter dan ooit. De nieuwe visie van Nintendo op het platforming-genre is dus duidelijk: voortdurende verwondering op je eigen manier beleven.

Super Mario Odyssey komt op 27 oktober voor de Nintendo Switch uit. Wil je meer over de game weten? Raadpleeg dan ons handig overzicht van alle Super Mario Odyssey info en Super Mario Odyssey tips.

ADVERTENTIE

Reacties

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.