Eurogamer.nl

Marvel vs. Capcom: Infinite biedt het beste van beide werelden

Ad infinitum!

Het tijdperk van Marvel vs. Capcom leek voorbij toen The Walt Disney Company besloot om de Marvel-licentie niet langer aan andere bedrijven uit te lenen. Zes jaar lang moesten fans het zonder Spider-Man tegen Ryu of Doctor Strange tegen Chun-Li doen. Je hoeft niet veel langer meer te wachten, want er wordt hard aan Marvel vs. Capcom: Infinite gewerkt.

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: de game is overduidelijk anders dan zijn voorgangers. In Marvel vs. Capcom: Infinite bouw je niet langer een team van drie personages, maar moet je het met een tag team-duo doen. Een verandering die niet groot lijkt, maar toch een behoorlijke impact heeft. Door die keuze zijn de traditionele assists namelijk verdwenen. Je roept niet langer een teamgenoot op voor een ondersteunende aanval, maar wisselt actief tussen je gekozen personages om combo's aan elkaar te rijgen.

In Marvel vs. Capcom: Infinite heb je de keuze uit dertig bekende personages uit het portfolio van Marvel en Capcom. Dat betekent dat je zowel Ryu, Dante als Mega Man X op het scherm ziet vechten, maar dat ook Doctor Strange, Captain America en Spider-Man tot de keuzemogelijkheid behoren. Ieder personage heeft een volledig andere moveset, waardoor er voor elk type speler een geschikte speelstijl is. Capcom wil er namelijk voor zorgen dat er een grote verscheidenheid tussen de karakters bestaat.

Een andere verandering is de toevoeging van de Infinity Stones. De game geeft je de keuze uit zes verschillende Infinity Stones, waardoor je unieke vaardigheden en specifieke verhoogde statistieken krijgt. Door de Power Stone deel je tijdelijk meer schade uit en de Time Stone geeft je tijdelijk verhoogde snelheid. De juiste combinatie van Infinity Stones en personages kan dus voor een tactisch voordeel zorgen.

De stenen zijn onderdeel van een toegankelijker gevechtssysteem, zodat ook een 2D fighter-leek zijn mannetje kan staan. Dat komt door de auto-combo's die nu mogelijk zijn door achter elkaar zwakke klappen uit te delen, evenals de Hyper Combo's die geactiveerd worden door de twee Heavy Attack-knoppen tegelijk in te drukken. Je kunt nog altijd speciale aanvallen op je vijanden loslaten door bepaalde knoppencombinaties uit te voeren, maar zo wordt het iets makkelijker als je echt geen idee hebt wat je met een bepaald personage kunt doen.

Capcom lijkt Marvel vs. Capcom: Infinite met een bepaalde elegantie te benaderen. Dat komt ook terug in de wijze waarop er aan de singleplayer-campagne wordt gesleuteld. Volgens creative director Bill Rosemann haalt de ontwikkelaar inspiratie uit andere Marvel-projecten. Marvel vs. Capcom: Infinite bevat in tegenstelling tot zijn voorgangers dan ook een cinematisch verhaal, zodat de game toegankelijker is voor Marvel-fans die een stuk minder gamen.

Schrijver Paul Gardner is voor dat verhaal verantwoordelijk. Hij heeft ervoor gekozen om het het Marvel en Capcom-universum te combineren. Oerslechterik Ultron Sigma ziet kansen om de machtigste entiteit van deze dimensie te worden, ware het niet dat hij door de Space en Reality Stones al bijna almachtig is. Ja, Ultron uit Marvel en Sigma uit Mega Man X vormen één eenheid. Volgens Capcom duurt de gehele campaign ongeveer twee uur en zul je veel stages bezoeken.

Die stages zijn eveneens door de samensmelting beďnvloed. Zo vecht je in Valkanda. Een mix tussen Wakanda en Val Habar, waarin de Afrikaanse invloeden van Black Panther en de woestenij van Capcoms Monster Hunter samenkomen. Of deel je klappen uit in XGard, een kruising tussen Mega Man X en het hemelrijk Asgard. De combinaties zorgen voor compleet nieuwe stages, maar dus wel met een vleugje herkenbaarheid.

Marvel vs. Capcom: Infinite lijkt een ode aan het bronmateriaal te worden. De geoefende speler krijgt genoeg diepgang om flink huis te houden, maar ook Marvel-fans die amper bekend zijn met 2D fighters mogen Marvel vs. Capcom: Infinite in de gaten houden. Capcom zorgt er namelijk voor dat combo's en Hyper Combo's makkelijk uit te voeren zijn. De ontwikkelaar doet daarmee een handreiking naar zowel groentjes als veteranen. Zo heb je uiteindelijk het beste van beide werelden.

Marvel vs. Capcom: Infinite is vanaf 19 september 2017 voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One verkrijgbaar.

ADVERTENTIE

Reacties

Registreren

OF