Super Bomberman R review - Knalerwtjes

Update: PlayStation 4 review.

Super Bomberman R heeft een stevige basis, maar mist variatie en diepgang om als een bom in te slaan.

UPDATE: De Super Bomberman R PlayStation 4 review bewijst dat deze versie alle updates bevat die de Switch-versie in het afgelopen jaar heeft ontvangen. Dat betekent scherpere controls in zowel lokale als online gevechten, meer personages, en een extra versus mode. De nagelnieuwe Grand Prix-modus laat je bovendien in teams van drie vechten in drie verschillende modi. De kritiek van weinig variatie in de originele uitgave is daardoor volledig weggevallen, en Konami heeft met alle updates Super Bomberman R naar een hoger niveau getild. De game is de Super-prefix nu geheel waard en is zowel op de PlayStation 4 als op de Nintendo Switch een aanrader.

Update geschreven door Sander van Leth.

Originele review: Bomberman en de Nintendo Switch lijken voor elkaar gemaakt. De console staat toe om gemakkelijk lokale multiplayermatches te spelen, en laat dat nou net Bombermans sterke punt zijn. Konami ziet het potentieel en brengt daarom Super Bomberman R naar de nieuwe console. Het team haalt inspiratie uit de oude SNES-games en legt de nadruk op hectische, maar eenvoudig op te zetten multiplayer. Dat is zeker gelukt, maar daar houdt het ook op.

De campaign bevat vijftig levels, verspreid over vijf werelden met elk hun eigen eindbaas. Professor Buggler en de Vijf Lafhartige Bombers teisteren de planeet opnieuw en het is aan de gebroeders Bomberman om de wereld te redden. Het verhaal lijkt regelrecht uit een tekenfilm te komen en de tussenfilmpjes versterken die enthousiaste sfeer. De stijl is kleurrijk, en de stemmen variëren van adequaat tot vreselijk overgeacteerd. Het komt over als een knipoog naar tekenfilms als Samurai Pizza Cats en is vermakelijk zolang je het met een korreltje zout neemt.

Voor de campaign is er voor een isometrisch perspectief gekozen, dat vooral in hectische levels erg onoverzichtelijk is. Omdat je Bomberman met de analoge stick bestuurt, ben je ook niet bepaald nauwkeurig. Daardoor vergt het veel oefening voordat je bommen secuur kunt plaatsen. De modus is met een partner te spelen en de camera zoomt uit om beide spelers in beeld te houden. Vooral als je de Switch in tafelstijl zet, valt het veld niet meer te overzien. Dat probleem is minder aanwezig in de competitieve multiplayer, waar de camera wel zoals vanouds boven de arena hangt. Dezelfde zweverige besturing is nog wel aanwezig, maar dankzij het betere overzicht wen je er sneller aan.

De competitieve multiplayer is tenslotte de sterkste modus van Super Bomberman R. Maximaal acht spelers strijden online, lokaal of in een mix van beide tegen elkaar. De Switch kan het explosieve geweld prima aan en het gemakkelijke synchronisatieproces van de Joy-con maakt het gemakkelijk om iedereen mee te laten spelen. Als er tijdens online matches wat lag verschijnt, voelt de besturing toch wederom te onnauwkeurig aan. Dat kun je voorkomen door in de opties te kiezen dat je alleen tegen mensen in de buurt wilt spelen, maar daarmee loop je ook het risico dat je in lege lobbies belandt.

Los van dat alles heeft Konami een Bomberman-game gemaakt die Hudsonsofts formule nauwkeurig volgt. Levels hebben bijvoorbeeld hoogteverschil, bevatten magneten die bommen aantrekken en alle bekende power-ups en power-downs passeren de revue. Het werkt, speelt herkenbaar weg, maar bevat verder weinig verrassingen. Je hebt het waarschijnlijk al eens eerder gespeeld, en bovendien met strakkere besturing. Er zijn extra arena's en accessoires te verdienen via een in-game munteenheid, maar het sparen duurt lang en voegt uiteindelijk weinig toe aan het geheel. De gameplay is in de basis dus in orde, maar door het gebrek aan creativiteit is de inhoud magertjes.

Super Bomberman R speelt het op safe met zijn Switch-debuut, door weinig creativiteit in de gamemodi te introduceren. Bovendien is de besturing met de analoge stick net niet nauwkeurig genoeg, waardoor je bommen misplaatst. Dat probleem wordt erger door de isometrische camera in de campaign, en eventuele lag tijdens online matches. Lokale versus matches spelen echter prima weg en de Switch zwicht niet onder het geweld van acht bloeddorstige spelers. De game past goed op de Switch, met name omdat je gemakkelijk een lokale multiplayer sessie kunt opstarten. De presentatie en het gebrek aan vernieuwing laten de game echter niet als een bom inslaan.

Super Bomberman R

PS4, Xbox One, PC, Nintendo Switch