Torment: Tides of Numenera review - Planescape 2.0

Planescape 2.0.

Ondanks een karig gevechtssysteem zuigt Torment: Tides of Numenera je dankzij uitmuntend schrijverschap mee in een fascinerende wereld.

Hoe maak je een opvolger op een van de meest geliefde en unieke RPG's ooit gemaakt? Door goed te bestuderen wat het origineel zo succesvol maakt en dat simpelweg te herhalen, aldus ontwikkelaar inXile Entertainment. In 2013 gingen 74.405 Kickstartbackers daarmee akkoord en schonken ze de studio meer dan vier miljoen dollar om Torment: Tides of Numenera te ontwikkelen.

De spirituele opvolger van Planescape: Torment speelt zich af in het fascinerende Numenera-universum van schrijver en ontwerper Monte Cook. De Ninth World is onze aarde, maar dan een miljard jaar in de toekomst. Die wereld is door het eindeloze komen en gaan van beschavingen in een vuilnisbelt van verloren technologieën veranderd. Mensen leven in een kwetsbare harmonie met mutanten, robots, transdimensionale alter ego's en zelfs bezoekers van andere universums.

Je speelt als de Last Castoff, het nieuwste kind van de Changing God. Nadat je aan het begin van de game je geslacht hebt gekozen, begint je verhaal terwijl je door de lucht naar beneden stort. Na het contact met de grond kies je vaardigheden, trotseer je de aartsvijand van je goddelijke vader en stuurt je onderbewustzijn je op pad om een machine te repareren. Een Castoff kan immers niet sterven.

Die onsterfelijkheid staat net als in Planescape: Torment centraal in zowel het verhaal als de gameplay. Een gefaald gevecht betekent zelden het einde van de game. Zo kan bijvoorbeeld een vijandige sekte je plots aanbidden nadat je herrezen bent of een gewapende bende je gevangennemen en naar hun leider brengen. In Torment: Tides of Numenera is de dood geen eindpunt, maar slechts een plottwist. Dit is geen game voor de RPG-speler die tactische uitdagingen wil overwinnen.

Voor spelers die toch elk conflict met geweld willen oplossen zit er een solide gevechtssysteem in de game, maar dat mist diepgang. Je tactische keuzes tijdens de turn-based gevechten beperken zich tot bewegen, aanvallen en af en toe een speciale vaardigheid gebruiken. Hoewel de vijanden interessante tactieken gebruiken en er zelfs verschillende soorten schade zijn waar je rekening mee moet houden, zijn de gewapende conflicten het zwakste punt van de game. Torment: Tides of Numenera heeft op dat vlak simpelweg te weinig diepgang om met vergelijkbare hedendaagse games in het genre, zoals Pillars of Eternity, te concurreren. Samen met de quasi onmogelijkheid om te falen, weegt dat sterk op de spanningsboog van de game.

Los van het gevechtssysteem biedt de game echter wel andere manieren om je personages uit te werken. Je beschikt over drie statistieken die de slaagkansen van al je acties bepalen: Might, Speed en Intellect. Als je bijvoorbeeld iemand wilt overtuigen, spendeer je intelligentie om je geloofwaardigheid te verhogen en extra passieve vaardigheden voor boosts. Torment: Tides of Numenera voorziet heel wat verschillende manieren om je personage vorm te geven en om conflicten op vreedzaam met woorden op te lossen. Op die manier reflecteert je character sheet in de eerste plaats wie je personage is. Het is dan ook een throwback naar een klassiek rollenspel waarin je in de eerste plaats een personage en geen wandelende verzameling statistieken speelt.

Dat geldt ook voor de companions die je tijdens je reis door de Ninth World tegenkomt. Gaandeweg ontpoppen ze zich tot complexe figuren die stuk voor stuk hun eigen demonen uit het verleden moeten trotseren. Sommigen onder hen zelfs letterlijk, zoals de moordenaar Matkina die haar verleden niet kan loslaten en verlossing in bloedvergieten zoekt. De geloofwaardigheid van die personages en de empathie je voor hen voelt, is echter in de eerste plaats aan de schitterend geschreven dialogen te danken.

En dia uitmuntende schrijverschap staat centraal in heel de beleving van Torment: Tides of Numenera. De Ninth World is een plaats boordevol tegenstellingen en huiveringwekkende plaatsen, dingen en mensen. De manier waarop het schrijversteam die chaos in woorden giet, is een plezier voor elke gamer met een literair hart. Alle beschrijvingen van de simpele structuur van een zwaard tot de groteske omgeving van een levende stad, ze zorgen er steeds opnieuw voor dat je in de wereld wordt getrokken. Numenera is een fascinerende science fantasy setting en de overtuigende manier waarop die wordt neergezet is de voornaamste drijfveer waarom je tot het einde wilt blijven spelen.

Uiteindelijk is de erfenis van Planescape: Torment dus een tweesnijdend zwaard. Net als in de inspiratiebron is het gevechtssysteem veruit het zwakste deel van Torment: Tides of Numenera. Dat gaat vaak ten koste van de spanning. De vormgeving en de beschrijving van de wereld en haar inwoners zijn echter zo goed dat je blijft spelen tot je alles gezien hebt. Dit is zeker geen game die voor elke doorsnee RPG-fan is weggelegd, maar zij die bereid zijn om de sprong te wagen zullen gefascineerd zijn.

Torment: Tides of Numenera is nu beschikbaar op de pc, PlayStation 4 en Xbox One.